Inlägg från: Madicken |Visa alla inlägg
  • Madicken

Hårdaste materialet till ringarna?

Hejsan! 
    Jag tittar på ringar men blir inte klok på vad som är det hårdaste och mest tåliga materialet! Platina bör väl vara tåligast?
    Finns det någon som är insatt i ämnet?

• Svar på tråden Hårdaste materialet till ringarna?
  • Madicken

Tack för hjälpen tjejer!! {#emotions_dlg.flower}
    Har också försökt googla, men blir liksom inte mkt klokare av det hahaha!
    Ja platina är dyrt, men det viktigaste för mig och oss är att ringarna håller och att man inte behöver hålla på att lämna in dom som med vitt guld.
    Volfram är väl bara svart? Känns inte aktuellt. Titan ska jag kolla upp!

• Madicken

Tack filibustern.
    Undrar även vad ni tror om att ha en ring i platina och en i typ volfram eller titan? Skulle dom klara det eller skaver dom sönder varandra?
    Ojojoj, det är många frågetecken när man letar ringar!! 

• Madicken

Hm.. Har ett tag på mig att fundera som tur är!! Detta är sjukt svårt. Finns så mycket fint!

Skulle även behöva tips på vart man kan köpa ringar på nätet, tex från UK. 
    Känner till 77diamonds, Kodega

• Madicken

Jag har ju faktiskt köpt titan örhängen från dom när jag tänker efter
    Allergivänligt och bra.  

• Madicken
    ThereseV skrev 2014-01-20 13:56:54 följande:
    Palladium kan vara värt att kolla upp. Det påminner om platina. Dyrare än titan, men billigare än platina och även vitguld om jag inte minns helt fel. 
    Jag var inne på palladium ett tag men läste sedan att det repar ganska lätt?? Vilket ju är tvärtemot det jag läst på annat ställe. Desto mer man läser desto mer förvirrad blir man. 

Piset är inte så viktigt, det är hållbarheten jag är ute efter här! Det ska vara tåligt och inte repas, och inte kräva underhåll som vitguld gör.
  • Madicken

Tack  ThereseV för infon! 
     Vill du visa ringarna? Alltid kul att se andras

• Madicken

Någon mer som vill berätta om sina erfarenheter eller uppfattningar?

• Madicken

ellysmom

Hej! Det viktigaste för mig är som sagt att ringarna tål att användas och håller utan att man behöver pyssla så mycket med dom. 

Nu hänger jag inte med, kan man välja att ha rodering på vitguldsringar?
    Trodde att ringar i vitguld alltid var roderade, och att man måste omrodera dem med jämna mellanrum.

Är inte guld och vitguld väldigt mjukt? Och om man putsar dom så fösvinner lite material till skillnad mot att putsa en ring i palladium?

• Madicken
    ellysmom skrev 2014-01-31 21:32:13 följande:
    Ja man kana välja om man vil ha ridiering eller inte. Vi har det inte på våra förlovningsringar just eftersom jag har ett jobb som gör att jag sliter på mina ringar (bröllopsfotograf)  lite mer än gemene kontorsanställd.  
    Min vigselring är klar om ca en vecka eller mindre och är såklart inte heller rodierad. ska bli spänannde. men min guldsmed är lyrisk att jag valt utan, för han tycker det är så mycket finare utan. Och, det ser ut som platina.
    filibustern skrev 2014-01-28 21:47:03 följande:
    ne, man kan välja. men om man köper roderat, och låter det nötas bort, så ser det ut som titan/platina. ska själv ha en vitrungsring som vigselring, men ska strunta i att rodera om den (om jag inte kan välja att dom inte roderar den öht), så då blir den grå, som min titanring. :)

guld är en mjuk metall, men ju mindre guld, ju hårdare. en 14K guld är hårdare än 18k. och 18 k är hårdare än 23k.  
    Tack tjejer, hade ingen aning om detta haha. Men själva vitguldet är väl rätt mjukt i jämnförelse med palladium/platina? Eller är jag helt ute och cyklar ??
  • Madicken

Så 14k vitguld är hårdare dvs tåligare? 
    Jösses vilken djungel hahaha!Cool 

• Madicken
    filibustern skrev 2014-02-03 21:11:55 följande:
    Madicken skrev 2014-01-31 23:41:17 följande:
    Så 14k vitguld är hårdare dvs tåligare? 
    Jösses vilken djungel hahaha!Cool 

ja. vitt guld är mjukare än platina/palladium. och ja. ju mindre guld, ju starkare material. 14 k är starkare än 18k. 
  • Madicken
    Salt skrev 2014-02-07 13:45:39 följande:
    Madicken
    Ursäkta men Var har du hittat den där caketoppern som du har som profilbild?????

Superfin ju!! 
    Man tackar!
    Såg den på ebay, har inte kvar länken men sök på caketopper! :o) 
Svar på tråden Hårdaste materialet till ringarna?