Inlägg från: snowstars |Visa alla inlägg
  • snowstars

För livet eller tills du tröttnar?

Alyllyra skrev 2014-02-26 10:15:18 följande:
    Ingenting i livet är garanterat. Inte ens att jag lever imorgon är garanterat.
    Därför tar jag hellre en chans nu och gifter mig med den som gör mig lyckligast i världen för stunden, än fegar ur, väntar och ångrar mig.
    Ja, vi går båda in med inställningen om att det ska hålla livet ut. Och vi kommer att kämpa för det. Men för mig skulle det vara ett jobbigare misslyckande om jag inte lyckades ta mig ur en relation som jag inte mådde bra i än att behöva genomgå en skilsmässa. 

Mina erfarenheter i livet har format mig till den människa jag är idag. Oavsett om de erfarenheterna innehåller lycka, sorg, död, olyckliga äktenskap, barn, resor, jobb eller vad det nu kan vara, så skulle jag inte vilja vara utan dem. Jag kan ångra saker jag har gjort, men jag ångrar mer saker jag inte gjort.

Jag ser inte äktenskapet som något heligt i sig. Det heliga ligger i människorna, i mig och min man som tar ett beslut tillsammans, för vår skull. Varje par måste få besluta om sitt eget förhållande och vad äktenskapet betyder för dem. Därför tycker jag inte heller att det  är något konstigt i att gifta sig "för att det är en kul grej". Innebörden av den "roliga grejen" kan ingen annan än just paret själva (ja, och lagen då) avgöra.

Om behovet skulle finnas för att diskutera livet som gift på BT så finns alla chanser i världen att starta sådana trådar, och det dyker också upp emellanåt. Själv föredrar jag att ta sådana diskussioner med min man eller min familj, medan sjuttielva frågor om  tärnornas skor får dem att krokna och istället passar sig ypperligt bra på ett diskussionsforum på nätet Solig
    Skriver under på detta. 

För övrigt är jag tillsammans med min sambo för att det ska hålla för evigt, skulle aldrig satsa på ett förhållande som jag inte trodde skulle hålla. Sen finns naturligtvis inga garantier för att det kommer hålla ändå. 

Jag tror faktiskt att många som ska gifta sig redan har levt ihop några år, tagit sig igenom kriser och/eller förändringar och därför känner man inget behov av att diskutera hur livet som gift kommer bli. Efter vårt bröllop är jag övertygad om att livet kommer fortsätta ungefär som det gör nu. Det kommer inte ske någon stor förändring i vardagen bara för att vi ingått äktenskap. Däremot hoppas jag att löftena vi ger varandra kommer göra grunden i vårt förhållande ännu starkare. 
Svar på tråden För livet eller tills du tröttnar?