Vi med lite större budget
Hej alla! Intressant tråd, kul att diskussion blandas med praktisk planering tycker jag.
Vi gifter oss i Göteborg och bara middag/fest kommer gå på ca 90 000 kr för 80 gäster. Vi vet inte riktigt i dagsläget men borträknat bröllopsresa kommer nog allt gå på ca 140 000 kr. Min klänning, ring samt förberedelse står för en stor del av den kostnaden. Det är mycket pengar men vi insåg snabbt att det vi ville ha kostade så pass mycket. Hade vi velat ha ett annat upplägg hade vi kört på det. Vi lägger i stort sett inga pengar på fotograf då vi har en bekant som ska hjälpa oss. Vi ska faktiskt träffa honom i eftrmiddag. Lite pirrig!
Min fästman och jag är lyckligt lottade, vi får ca 60% av budgeten i gåva från våra föräldrar. Hade vi inte haft den möjligheten hade vi nog väntat med bröllopet tills vi hade annan ekonomi tror jag, eller fått ändra upplägg.
Som många andra gifter vi oss borgerligt, vi hoppas på att vädret ska tillåta en utomhus vigsel. Det är planen i alla fall.
Kithara - vi planerar allt själva utan någon planner, men på själva bröllopsdagen kommer ju serveringspersonalen och en koordinator sköta allt praktiskt. Lokalen behöver inte smyckas särskilt mycket då den redan är jättefin, men det som ska fixas görs dels av den befintliga personalen och dels av våra respektive föräldrar som gärna ville vara med och fixa.
En fråga: Hur gör ni med bröllopsresa? Vi är sugna på Maldiverna till årsskiftet men hade gärna gjort något billigare direkt efter bröllopet. Vi har pratat om spa men det kostar ju ändå några tusen. Hur tänker ni?