Tina379 skrev 2014-02-21 22:44:59 följande:
Aha tack för tipsen Zero! Diamanten såg riktigt fin ut, så absolut att tänka på. Men du menar då om jag köper från goodoldgold så blir jag garanterad en fin diamant som verkligen lever upp dess kriterier? aline83 : Jag älskar ju breda ringer så runt 4-5 mm bred halvkuperad, sedan vill jag ha en låg klofattning i rödguld, 6 klor. Där är min drömring, sedan hade jag vill jag göra om förlovningsringen till lika bred och sätta in mina barns månadstenar, med blandade princessslippade diamanter. (Jag är inspirerad av schalins river Seine.) Känns som jag kollat alla juvelbutiker i hela USA och England efter en sådan ring utan resultat... Det blir och beställa diamanten och så få dom göra den här i Sverige. AVR är ju skitsnygga, har ni sett någon i verkligheten? Vad är skillnaden i reflektion? Större med AV? Är inte påläst så bra men va tycker ni om HRD? Köpa från antwerpen?
Alltså fördelen att köpa från GOG är ju att de har mer information om sina stenar än vad någon annan har.
Antwerpen är också dyrare att handla ifrån än USA och HRD är inte så värst stadiga i sina bedömningar.
Får jag fråga varför just vs1? Är inte huvudsaken att stenen är ögonren oavsett avstånd, dvs att du inte kan se inneslutningarna med blotta ögat oavsett hur nära du håller stenen? Isåfall kan du ju till och med gå ner till si1 och i vissa fall si2. Låt inte james allens förstorade bilder skrämma dig gällande varken färg eller inneslutningar, de är som sagt väääldigt förstorade :) Vs2:or är oftast ögonrena och även s1 i den storleken du letar efter. Men sånt kan du alltid extrakolla med gog. Det är viktigt att vara tydlig med vad som är ögonren och från vilket avstånd och så annars bedömmer dem från typ 16-18 inches eller något.
Tror ingen här äger en avr men youtube videos och massivis med bilder på pricescope räcker för att man ska ska få en god uppfattning det är ju i princip en välslipad old european liksom :)
Dock är vissa rejält mycket finare än andra kan jag tycka.
Stenen jag länkade till är bra iaf. Det var en av de stenar jag länkade till Aline när hon letade sten (innan hon ville ha avr och GOG höll med om att det var det bästa de hade inom den prisklassen?) så ja, den är bra, absolut.