• Tina379

Good old gold diamant

Någon med erfarenhet som köpt från dem? Eller om man ska tänka på något utöver de vanliga?

• Svar på tråden Good old gold diamant
  • zero

Det är några som köpt därifrån men som inte är väldigt aktiva här längre. Däremot vet jag någon som är i kontakt med dem just nu och ska köpa av dem och jag kommer själv köpa från dem om ett tag. Har bara hört positivt om dem. Vad är det du söker?

• Tina379

Jag är ju ute efter en riktigt fin diamant, man blir så petig desto mer man läser om denna fantastiska sten! beroendeframkallande :) Asså hade tänkt en 0,45-5,0 cts runt 5 mm bred i allafall HA. Men så fick jag syn på August Vintage cut! Mm så spännande den ser ut!! Minus tycker jag är att de inte räknar ut tull, moms som JA gör.. Har använt JA som mall för att räkna totalpris, så stor skillnad kan det ju inte vara, tror man fick betala för shipping 100$. Samtidigt i den snåla hjärnhalvan blir jag lite tveksam. 0,5cts är det värt det, eller e England bättre att beställa ifrån, ja då har jag ca 2000kr mer till diamant. Hur girig på snygghet ska man va :) Hur tänker du kring din diamant?

• zero

Är det en främst h&a du letar efter?
    Isåfall är denna fin från gog:  www.goodoldgold.com/diamond/11545/
    Att den har excellent i symmetry är inget att bry sig om, aset och idealscope säger allt och det är den finaste de har i den prisklassen och storleken (iaf sist jag kollade, hade länken sparad sedan tidigare). I england kanske man tror sig komma billigare undan men det gör man inte eftersom man måste ge efter gällande slipning.
    Långt ifrån alla GIA ex,ex,ex är riktigt bra, så idealscope är A och O. Många britter handlar från usa av just den anledningen.
    Det enda sättet av veta vad man får i england för de pengarna är helt enkelt att åka dit med ett idealscope.

Ett förslag är ju att köpa stenen lös från usa och "bara" betala 25% moms och sen få ringen gjord i sverige om du vill slippa tullavgiften. Men det är egentligen inte tullen i sig som är dyr utan momsen.

Den jag ska köpa under detta året kommer vara en august vintage cushion. Hade tänkt en AVR egentligen men det blir en sådan till min vigselring istället (antar jag? Om jag inte hittar en genuint bra slipad antik cushion) Vi får se hur såld jag blir. Ska bli roligt att få se den irl i vilket fall som helst. Gillar varmare färger också så jag sparar en hel del på det. AVR och AVC har ju en tendens att visa sig vita för det mesta även i de varmare färgerna sägs det.

• Aline83

Hej Tina, jag har regelbunden kontakt med de ang. Sten/ring. Ska jobba upp min budget lite mer bara men en AVR ska ja ha, ca 1 .0c, i en halo ring... Vad är du ute efter??

• zero
    Aline83 skrev 2014-02-21 20:50:08 följande:
    Hej Tina, jag har regelbunden kontakt med de ang. Sten/ring. Ska jobba upp min budget lite mer bara men en AVR ska ja ha, ca 1 .0c, i en halo ring... Vad är du ute efter??
    Har du bestämt dig än på ringmodellsfronten? Tungan ute
    Jag vet verkligen inte heller alltså. Hade varit enklare om det fanns typ 4 att välja på och inte sådär flera hundra.
  • Tina379

Aha tack för tipsen Zero! Diamanten såg riktigt fin ut, så absolut att tänka på. Men du menar då om jag köper från goodoldgold så blir jag garanterad en fin diamant som verkligen lever upp dess kriterier? aline83 : Jag älskar ju breda ringer så runt 4-5 mm bred halvkuperad, sedan vill jag ha en låg klofattning i rödguld, 6 klor. Där är min drömring, sedan hade jag vill jag göra om förlovningsringen till lika bred och sätta in mina barns månadstenar, med blandade princessslippade diamanter. (Jag är inspirerad av schalins river Seine.) Känns som jag kollat alla juvelbutiker i hela USA och England efter en sådan ring utan resultat... Det blir och beställa diamanten och så få dom göra den här i Sverige. AVR är ju skitsnygga, har ni sett någon i verkligheten? Vad är skillnaden i reflektion? Större med AV? Är inte påläst så bra men va tycker ni om HRD? Köpa från antwerpen?

• Tina379

Glömde svara på vad jag ville ha :) Jag är ute efter en 0.40-0,5 cts Round, H-F, Vs1, HA cut, none i florucense eller hur de nu stavas.

• zero
    Tina379 skrev 2014-02-21 22:44:59 följande:
    Aha tack för tipsen Zero! Diamanten såg riktigt fin ut, så absolut att tänka på. Men du menar då om jag köper från goodoldgold så blir jag garanterad en fin diamant som verkligen lever upp dess kriterier? aline83 : Jag älskar ju breda ringer så runt 4-5 mm bred halvkuperad, sedan vill jag ha en låg klofattning i rödguld, 6 klor. Där är min drömring, sedan hade jag vill jag göra om förlovningsringen till lika bred och sätta in mina barns månadstenar, med blandade princessslippade diamanter. (Jag är inspirerad av schalins river Seine.) Känns som jag kollat alla juvelbutiker i hela USA och England efter en sådan ring utan resultat... Det blir och beställa diamanten och så få dom göra den här i Sverige. AVR är ju skitsnygga, har ni sett någon i verkligheten? Vad är skillnaden i reflektion? Större med AV? Är inte påläst så bra men va tycker ni om HRD? Köpa från antwerpen?
    Alltså fördelen att köpa från GOG är ju att de har mer information om sina stenar än vad någon annan har.
    Antwerpen är också dyrare att handla ifrån än USA och HRD är inte så värst stadiga i sina bedömningar.
    Får jag fråga varför just  vs1? Är inte huvudsaken att stenen är ögonren oavsett avstånd, dvs att du inte kan se inneslutningarna med blotta ögat oavsett hur nära du håller stenen? Isåfall kan du ju till och med gå ner till si1 och i vissa fall si2. Låt inte james allens förstorade bilder skrämma dig gällande varken färg eller inneslutningar, de är som sagt väääldigt förstorade :) Vs2:or är oftast ögonrena och även s1 i den storleken du letar efter. Men sånt kan du alltid extrakolla med gog. Det är viktigt att vara tydlig med vad som är ögonren och från vilket avstånd och så annars bedömmer dem från typ 16-18 inches eller något.

Tror ingen här äger en avr men youtube videos och massivis med bilder på pricescope räcker för att man ska ska få en god uppfattning det är ju i princip en välslipad old european liksom :)
    Dock är vissa rejält mycket finare än andra kan jag tycka.

Stenen jag länkade till är bra iaf. Det var en av de stenar jag länkade till Aline när hon letade sten (innan hon ville ha avr och GOG höll med om att det var det bästa de hade inom den prisklassen?) så ja, den är bra, absolut.
  • Tina379

Naturligtvis behöver den inte va Vs1, den skall vara eye clean helt enkelt som du skriver, Tror som du att man tittar sig blint på JA sida, där ser man allt så tydligt! Hur tänker du om att går ner i färg? kollar du Hca även om det är det bästa cutet? Okej... Tror det visst får bli en AVC, shit blev helt kär! Inte bra för plånboken detta!

• zero
    Tina379 skrev 2014-02-21 23:42:45 följande:
    Naturligtvis behöver den inte va Vs1, den skall vara eye clean helt enkelt som du skriver, Tror som du att man tittar sig blint på JA sida, där ser man allt så tydligt! Hur tänker du om att går ner i färg? kollar du Hca även om det är det bästa cutet? Okej... Tror det visst får bli en AVC, shit blev helt kär! Inte bra för plånboken detta!
    Du menade avr va? haha.
    Ja, man gör verkligen det och glöm inte att stenar är graderade upp och ned så visst kan du gå ner i färg. Och är du extremt orolig för färg så kan jag väl lugna dig med att "I" iaf är så nära H att det är svårt att se någon skillnad.

Hca behöver du bara använda för GIA ex,ex,ex  om du letar efter h&a för AGS 0 behöver du inte använda hca eftersom dem redan har ideal light performance. Dock så är AGS 0 ingen generell garanti för att du skulle plocka ut just den stenen som den bästa i ett gäng blandade AGS 0 eller GIA x3 stenar .

Om det istället handlar om avr så är aset det mest väsentliga att kolla på,förutom videos då förståss.Du behöver inte HCA heller om du har idealscope bild för h&a. HCA är inte ett verktyg där 1.0 är bättre än 1,9 etc utan snarare där man väljer bort stenar som helst enkelt har för höga poäng och för att man ska slippa fråga försäljaren 100 idealscope bilder för 100 stenar :)
Svar på tråden Good old gold diamant