Good old gold diamant
Någon med erfarenhet som köpt från dem? Eller om man ska tänka på något utöver de vanliga?
Någon med erfarenhet som köpt från dem? Eller om man ska tänka på något utöver de vanliga?
Det är några som köpt därifrån men som inte är väldigt aktiva här längre. Däremot vet jag någon som är i kontakt med dem just nu och ska köpa av dem och jag kommer själv köpa från dem om ett tag. Har bara hört positivt om dem. Vad är det du söker?
Jag är ju ute efter en riktigt fin diamant, man blir så petig desto mer man läser om denna fantastiska sten! beroendeframkallande :) Asså hade tänkt en 0,45-5,0 cts runt 5 mm bred i allafall HA. Men så fick jag syn på August Vintage cut! Mm så spännande den ser ut!! Minus tycker jag är att de inte räknar ut tull, moms som JA gör.. Har använt JA som mall för att räkna totalpris, så stor skillnad kan det ju inte vara, tror man fick betala för shipping 100$. Samtidigt i den snåla hjärnhalvan blir jag lite tveksam. 0,5cts är det värt det, eller e England bättre att beställa ifrån, ja då har jag ca 2000kr mer till diamant. Hur girig på snygghet ska man va :) Hur tänker du kring din diamant?
Är det en främst h&a du letar efter?
Isåfall är denna fin från gog: www.goodoldgold.com/diamond/11545/
Att den har excellent i symmetry är inget att bry sig om, aset och idealscope säger allt och det är den finaste de har i den prisklassen och storleken (iaf sist jag kollade, hade länken sparad sedan tidigare). I england kanske man tror sig komma billigare undan men det gör man inte eftersom man måste ge efter gällande slipning.
Långt ifrån alla GIA ex,ex,ex är riktigt bra, så idealscope är A och O. Många britter handlar från usa av just den anledningen.
Det enda sättet av veta vad man får i england för de pengarna är helt enkelt att åka dit med ett idealscope.
Ett förslag är ju att köpa stenen lös från usa och "bara" betala 25% moms och sen få ringen gjord i sverige om du vill slippa tullavgiften. Men det är egentligen inte tullen i sig som är dyr utan momsen.
Den jag ska köpa under detta året kommer vara en august vintage cushion. Hade tänkt en AVR egentligen men det blir en sådan till min vigselring istället (antar jag? Om jag inte hittar en genuint bra slipad antik cushion) Vi får se hur såld jag blir. Ska bli roligt att få se den irl i vilket fall som helst. Gillar varmare färger också så jag sparar en hel del på det. AVR och AVC har ju en tendens att visa sig vita för det mesta även i de varmare färgerna sägs det.
Hej Tina, jag har regelbunden kontakt med de ang. Sten/ring. Ska jobba upp min budget lite mer bara men en AVR ska ja ha, ca 1 .0c, i en halo ring... Vad är du ute efter??
Aha tack för tipsen Zero! Diamanten såg riktigt fin ut, så absolut att tänka på. Men du menar då om jag köper från goodoldgold så blir jag garanterad en fin diamant som verkligen lever upp dess kriterier? aline83 : Jag älskar ju breda ringer så runt 4-5 mm bred halvkuperad, sedan vill jag ha en låg klofattning i rödguld, 6 klor. Där är min drömring, sedan hade jag vill jag göra om förlovningsringen till lika bred och sätta in mina barns månadstenar, med blandade princessslippade diamanter. (Jag är inspirerad av schalins river Seine.) Känns som jag kollat alla juvelbutiker i hela USA och England efter en sådan ring utan resultat... Det blir och beställa diamanten och så få dom göra den här i Sverige. AVR är ju skitsnygga, har ni sett någon i verkligheten? Vad är skillnaden i reflektion? Större med AV? Är inte påläst så bra men va tycker ni om HRD? Köpa från antwerpen?
Glömde svara på vad jag ville ha :) Jag är ute efter en 0.40-0,5 cts Round, H-F, Vs1, HA cut, none i florucense eller hur de nu stavas.
Naturligtvis behöver den inte va Vs1, den skall vara eye clean helt enkelt som du skriver, Tror som du att man tittar sig blint på JA sida, där ser man allt så tydligt! Hur tänker du om att går ner i färg? kollar du Hca även om det är det bästa cutet? Okej... Tror det visst får bli en AVC, shit blev helt kär! Inte bra för plånboken detta!