• Tina379

Good old gold diamant

Någon med erfarenhet som köpt från dem? Eller om man ska tänka på något utöver de vanliga?

• Svar på tråden Good old gold diamant
  • Tina379

Då tänker vi lika vill oxå ha det lite och pengar på ring o resa!
    vi tänkte väl gifta oss nån gång på sommaren men kan även bli i höst beror på sten haha!!
    vi har nog tänkt resa nästa år, har en liten på 8 mån så kan inte resa just nu hade det inte funkat o vara borta 2 v som jag då vill.

vart vill du resa? 

• zero

Jag tänkte köra runt 0.9 någonting. Vill försöka hålla mig under 1 carat för sen höjs priserna en hel del. Jag vet inte exakt vad allt skulle gå på men skulle det vara idag jag köpte ringen så beror det lite på vilken av ringarna jag skulle välja (vad tycker du?). 5300 usd skulle den understa ringen gå på och det är myyycket mer än vad jag egentligen vill spendera men just nu hittar jag bara de två ringarna som jag kan tänka mig till en avc för ett lägre pris. Vill egentligen inte gå över 1500usd för ringen i sig men det verkar inte finnas någon halo som ser skaplig ut för lägre pris. Hade jag valt avr hade jag kunnat gå lägre i fattning.

Som vigselring har jag tänkt mig något i detta stuket:  www.pearlmansjewelers.com/prodshots/101PP18.jpg

fast ja octagon med french cuts hade varit något.
    Min drömring:
    jewelsbyericagrace.smugmug.com/Jewelry/Rings-Antique-Vintage/400ct-Antique-Cushion-Diamond/36724324_CRHKkQ&k=K2nLDtK

• zero
    Tina379 skrev 2014-02-22 22:40:45 följande:
    Då tänker vi lika vill oxå ha det lite och pengar på ring o resa!
    vi tänkte väl gifta oss nån gång på sommaren men kan även bli i höst beror på sten haha!!
    vi har nog tänkt resa nästa år, har en liten på 8 mån så kan inte resa just nu hade det inte funkat o vara borta 2 v som jag då vill.

vart vill du resa? 
    Jag vet inte! överallt haha. Nej men det är uppe för diskussion sporadiskt för det är så många ställen man kan tänka sig. Men jag reser hellre någonstans närmre en längre tid än typ längre bort en kortare tid. Men jag vet inte! Inte än i alla fall. Var vill du/ni? Då ska ni ju gifta er snart! Vad skoj och en sån fin ring och allt!
  • Tina379

ja precis det är ju klokt att hålla sig strax under. 
    åhh svårt beslut båda är riktigt fina,  men om jag ska tycka till så tycker jag nog om du  "ändå" vill lägga pengar på ringen ska du göra det på den sista go for it, den var ju magnifik =)

köper du en för 1500 tror jag du ändå kommer tänka på 5300 på fingret i slutändan? ¨(så funkar jag i allafall) har du provat en halo på fingret i verkligheten så du vet hur den sitter på fingret? Rosegold är ju såå fint!

Ja vet inte men jag vill till sol o bad iallfall, koppla av i en solpall med en cocktail =) kan tänka mig, sardinien, seychellerna, men de lutar mot thailand.

Om jag får drömma så maldiverna eller bora bora men den budgeten kommer inte gå... 

• zero

Tycker det är så svårt själv. Egentligen vill jag inte ha klofattning utan bezel set för att jag har någonslags klo-paranoia. Och haha  nu kom jag på att jag faktiskt aldrig har provat halo på fingret *tänker* nej, det har jag inte däremot vet jag att jag egentligen nog passar mer i cushion och princess än i runda stenar, det är därför jag funderar på till vigselringen, att fatta en avr i ocatgon istället. Cushion halo för en så pass stor och rund sten som jag ska ha till vigselringen ser inget bra ut tror jag. Vill ju att stenen ska framhävas mer och jag vill gärna ha en ring i mer antikt stuk.

Thailand låter nice! Drömmer Och varmt vill man ju gärna ha det!

• Tina379

det är skitsvårt och as kul!! Jag har nog vart ute 7 gånger nu och provat o hållt på med storlekar hit och dit testat allians och solitär till halo, kan säga att där blir du som mest erfaren när du åker ut o provar i verkligheten och testar.
     ringen skall ju sitta som ett smäck på fingret så det är viktigt att prova!
    Bezel tycker jag oxå är jättefint.
    Det är denna ringen och bezel som jag haft i huvudet.

Dessa klofattningar!!! jag håller fullständigt med! Man blir ju tokig. jag är inte så jättefötjust i cathedral style. 
    Gillar ju låga klofattningar, men det grundar sig nog att jag lever ett intensivt liv med 2 små barn,  och så klumpig som jag är hade nog jag fastnat i allt o alla så det blir bäst så haha!!

jag tycker att cushion är den 2e vackraste efter briljant sedan kommer nog radiant. 
    svåra beslut Zero=)

• zero

Jag har varit ute och testat men folk blir så jävla sura om man inte seriöst vill köpa något därifrån det är därför jag inte gör det. Däremot åker jag gäna till pantbanker och kollar på stenar, mycket roligare haha. Nej men seriöst jag tänker som så, jag köper det jag gillar och ser det fult ut så får man ju byta upp sig sen. Jag räknar aldrig med att ringar håller speciellt länge eller att jag kommer att tröttna ändå.

Jag är så nojig för att stenar ska ramla ut klofattning hela tiden. Alltså det finns ju liksom risker med bezel också men det känns säkrare ändå. Jag är lite si sådär med vad jag gillar i stenväg. Jag kan uppskatta de flesta slipningar (inte radiant  så jag är tvärtom där) men alla typer av antikslipningar intresserar mig mest . Bland modernt så ja, pear cut antar jag. h&a kan vara riktigt fint också i större stenar.
    Jag vet inte om jag har någonslags allvarlig skada men som vigselring vill jag inte gå under 2 carat. Jag vill gå så stort som möjligt för allting under är litet för mig, dock inte på andra i samma storlek av någon konstig anledning? Om jag var miljonär eller något hade jag kunnat gå för 4-5 carat cushion utan problem.

• Tina379

Håller med dig om det... Haha du e galen 4-5 ct, jo men visst blir man girig efter mer!! Fick lite dåliga nyheter. Pratade med schalins och de kommer inte göra min ring eftersom jag inte köper diamant från dom!!! Trodde allt var klart nu och seriöst börja prata med gog ang sten. Nu måste jag hitta nån annan som kan sätta in diamanten i en " färdig" rin., Blir ju så mycket dyrare om guldsmedsbutik ska specialgöra ringen åt mig. Trött jag blir.. Zero: va tror du passar bäst i guldringen, HA typ H eller AVR i varmare färg? Stenen kommer va mellan 0.3- 0.35. Jag har svårt o se det framför mig. Skall fråga gog när de e dax va dom tror blir bäst. Jag hoppas nog på AVR!

• zero

Haha ja det är någonslags skada som sagt. Jag vet inte hur jag tänker. Menar besvikelsen när jag provade 0.5 var rätt så enorm sen har jag väl hängt för mycket på diverse intenationella forum för ädelsten och man är nästan dömd till att tycka att allt plötsligt är väldigt litet.

Tråkigt med schalins hur mycket hade den ringen kostat annars från schalins? Samt i vilken del av landet bor du?

Jag tror båda delar kan funka. I avr är jag rätt säker att du mest kommer se pasteller dvs större färgglada reflektioner medans du i h&a kommer se väldigt små (mer som gnister), lika dant med icke h&a (gia ex,ex,ex).
    Jag gillar ju avr bättre eftersom det är något som personligen faller mig mer i smaken, däremot går man miste om de krispiga fasetterna man ser i större avr. Men båda fungerar absolut.

Typ färgmässigt så beror det på vad och hur känslig du är. typ K-L är väl lite off white medans m-O visar sig lite lätt gult/lätt citrus i vissa ljus. Dock har jag väl vid detta laget läst mängder av trådar där folk tycker att N i avr visar sig förvånansvärt vitt och mindre stenar= visar mindre färg. I och med att du inte har några andra stenar inblandade i ringen har du heller ingen kontrast så jag skulle personligen inte lägga så mycket vikt vid färg. Har du dessutom en lägre budget (menar lägre i förhållande till att diamant är så sablans dyrt inte att 800 dollar är lite pengar) så kan du spara en del av att välja en varmare färgad sten. K är inte så varmt för mig, det är typ bara off white i kontrast till annat. Jag har hållt en alliansring (0.01) med g-h stenar nära K och J och jag tycker inte kontrasten var speciellt stor. Jag tänkte inte ens på det,jag tänker på det nu, för att den jämförelsen handlade mest om vitguld vs platina och inte om diamanterna i sig.

Svar på tråden Good old gold diamant