"Längtar efter att få bära ringen" - ser hemskt illa ut!
Finns det inte värre saker att haka upp sig på? Dessutom den lilla slutklämmen "förstår ni själva hur illa det ser ut".
I en ringtråd är det väl naturligt att diskutera just ringen och dessutom tror jag att de flesta personer här inne är tillräckligt trygga i sin relation för att inte behöva deklarera sin kärlek till den man ska gifta sig med i tid och otid. Är inte det rätt självklart att kärlek finns när man lever tillsammans.
Varken för mig eller min sambo är egentligen äktenskapet som sådant något eftersträvansvärt tillstånd. Framförallt är det en juridisk konstruktion som ger oss och våra barn en trygghet som inte finns i ett samboförhållande. Vår relation kommer inte att bli innerligare, djupare och mer värd bara för att vi gifter oss. Vi gifter oss just för att vi har en sådan relation redan. Den vanliga vardagen finns ju redan för de flesta av oss, vi har ju varit ihop i åratal innan vi gifter oss.
Många av oss lägger ner mkt tid på att välja ring, och det med rätta. Många väljer att köpa en lite dyrare ring en gång i livet vilket gör att man vill att det ska bli rätt. Är det så konstigt egentligen?
Sedan känns jämförelsen av ringar mellan dina två äktenskap är väl snarare en bild av dig än av resten av oss.
Sen kan jag tillägga att som juriststudent så var det första vår lektor i familjerätt så när vi påbörjade kursen i familjerätt att
- "Se till och gift er, att upplösa ett äktenskap är inte hela världen, men att leva med konsekvenserna av ett samboskap kan vara ödesdigert"