• sötnöten

Varför valde ni era ringar? För- och nackdelar?

Jag hittade denna ring i letandet av vackra ringar till en kommande förlovning och undrar verkligen vad ni tycker om ringen, om den passar som förlovningsring, eller om den är mer av annan typ av ring. Vad tycker ni? För- och nackdelar uppskattas gärna! Ja, jag vet att valet av ring är personligt men för mig är det ett svårt beslut, så berätta gärna själva om era ringar och varför ni valde dem! (vissa kanske bara faller pladask för en ring, men berätta ändå, beskriv känslan!:) ) 

Jag vill inte ha mängder med bling, men inte heller en slät ring utan gillar den "flätade" effekten ringen har. Dock gör det att de blir svårt, omöjligt, att gravera in datum! Skrikandes

• Svar på tråden Varför valde ni era ringar? För- och nackdelar?
  • Sezzie

Jag tycker den där ringen var underbar! Mycket vacker & skulle absolut passa som förlovningsring om det är den du vill ha!

Jag råkade testa en ring lite över min budget & föll direkt. När jag hade den på fingret kändes det helt rätt & jag log & kunde inte låta bli att titta. Vi försökte dock leta vidare för att hitta en ring som gav samma känsla men lite billigare men det gick inte! Min fästman tyckte då att vi skulle ta ringen jag föll för så att jag verkligen blev nöjd & så blev det :)

Så mitt råd är- lita på din magkänsla!

• filibustern

vi valde titanringar med guldinlägg. 

det var så att jag var ju helt inställt på en slät guldring - eftersom det var det vanligaste och mest "normala". men min fästman ville inte ha det. han tyckte det var för dyrt. så såg han titanringarna och ville ha en sån. jag var avig som tusan. men ja tänkte att de är bättre vi har NÅGON ring än ingen alls. så jag typ.. "gick med" på titan. men då sa jag att "då ska vi ha guldinlägg". hah.. tror ni han gick med på det? nope. :P så efter en kort diskussion så kom vi överens om att vi tar det guld vi vill ha - han tog vitt och jag gult. 

jag var på det klara i flera månader (något år eller två t.o.m) att när vi väl gifte oss skulle jag byta ut till en vanlig slät guldring.

MEN - jag blev fäst vid min titanring! och nu efter 4,5 år kan jag inte tänka mig någon annan! den är lite annorlunda än den "normala" guldringen, och jag gillar att vara lite annorlunda. ^^  

TS - jag tycker din förlovningsring faktiskt ser ut som en förlovningsring! väldigt fin dessutom! :)  
  • filibustern

just! glömde för - och nackdelar - 

för: titan är billigt ( våra gick på 1500/st på rea) 
           hållbart och lätt! blir inte så djupa repor! syns knappt på min och jag har haft den mycket, och i allt jag gör (förutom kladdig bakning och när jag jobbar inom vård samt utövar kampsport), diska, trädgård, har slagit den mot järnstolpar och allt möjligt genom tiderna, men inga större skador/repor har uppdagats!

nackdelar: .... ehm.... just med våra hittar jag nog inga. då det är rent titan så GÅR det att klippa av dem vid ev. olycksfall.  

• Innuendo

Jag tycker det är en väldigt vacker ring, i lite keltisk stil! Den passar utmärkt som förlovnings- eller vigselring. Mycket bra val! Jag förstår att det känns trist att inte kunna gravera in datum men å andra sidan är ju det något som varken gör till eller från för ringens utseende, det är något bara du själv och din fästman ser eller saknar. Man måste ju heller inte gravera in namn och datum, det kommer du förhoppningsvis ihåg ändå. Flört

Vad är det för material, vitt guld? Silver? Oavsett är den mycket vacker. Var hittade du den och vad kostar den (om jag får lov att fråga)?

Att välja ringar är verkligen utmaning med alla vackra ringar som finns på marknaden. Priserna är ju rätt saftiga också, i alla fall på de ringar man tycker är fina och vill ha. Jag skulle välja nya eftersom jag blev av med (tappade eller blev bestulen) mina "originalringar" och det var verkligen jobbigt. Särskilt när man som jag har världens beslutsångest... Flört Budgeten var inte den största heller, jag kunde väl kanske ha väntat tills vi har bättre ekonomi men var trött på att gå ringlös. Jag vill ändå inte ha stora blaffiga ringar utan trivs med enkla, släta. Jag hittade till slut "Lovely" av Flemming Uziel, de är i rosa och vitt guld. När jag såg dem kände jag direkt att de var "jag", nätta med ett vackert mönster (ja, inte för att jag menar att jag är vackert mönstrad men du förstår nog hur jag menar). All beslutsångest försvann direkt. Jag hade tänkt mig vitt guld då jag inte är förtjust i rött guld, men det här tyckte jag var väldigt fint! Det fanns lite olika modeller med mer "rakt" mönster", men jag tyckte "vågen" var fin. Vi bor dessutom i skärgården så jag tyckte det var lämpligt med en våg!

Tog två likadana med den skillnaden att det är en pytteliten diamant i den ena, är inte så mycket för bling. Men Maken tyckte jag skulle ha en ring med lite mer bling i (han var väl rädd att ses som en snåljåp) så jag fick välja en "extraring" som kombinerad Alla hjärtans dag- och tidig födelsedagspresent (fyller år i mitten av mars). Den var också som en tröst/uppmuntran då jag genomgick en operation förra tisdagen. Jag köpte den på Pantbanken, den kostade 1.995:-! Mer än överkomligt! Och den var inte svår att välja, hade sett den på deras hemsida och tyckte den var så vacker.

Har visat ringarna i bildtråden för 2014, men det är ju alltid roligt att visa sina ringar så jag smäller upp en bild här också. Jag hoppas mönstret på förlovnings- och vigselringarna syns. Ringen i mitten är alltså Alla hjärtans dag-/födelsedags-/tröst och uppmuntringsringen, den har sex små (0,02 ct) stenar och en lite större (0,10 carat) i mitten, stenen på vigselringen är 0,01 carat och syns väl inte. Men den gnistrar lite gulligt "i verkligheten"!

Ursäkta för all text, har enorma problem med att fatta mig kort....
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Chicita

Du kan ha en kapsyl som förlovningsring om du vill... Eller ingen alls, eller en klocka/halsband eller annat...
    Men det visste du ju redan Flört 

Fundera på hur tålig den behöver vara - för att passa i ditt liv (ska den tåla att blaska i vatten massa gånger varje dag? Eller har du ett jobb där du hanterar verktyg, lyfter saker osv, där du kan dels skada ringen och kanske dig själv också...)
    Det är sådana saker som bör styra mest. För det är ju inte så kul att hitta drömringen och så inte kunna använda den.

Ringen du visar är jättefin, men jag skulle inte valt den om jag exempelvis höll på med hästar (tänk vad skitig den kommer att bli väldigt snabbt) eller om du har ett jobb där du kanske bär tungt eller använder verktyg då den kan vara lite skör pga filigranarbetet.

Vi valde våra ringar efter vårt gemensamma intresse - och som ett minne av vår första dejt.
    Första träffen var till Sagan om Ringen (första filmen) så därför valde vi den typen av ring. En slät välvd guldring som i modellen är så lik "LOTR-ringen" som man kan komma utan att vara "den" ringen.
    Sen översatte vi texten vi ville ha i ringen (egentligen) till alviska och graverade den på utsidan...

Maken la till vigseldatumet på utsidan av hans ring vid vigseln, och jag skaffade en till ring med alvisk text + en vit och en grön diamant. Färgerna representerar brudklänningen, samt att jag gillar grönt Flört

• sötnöten
    Innuendo skrev 2014-02-26 11:50:20 följande:
    Jag tycker det är en väldigt vacker ring, i lite keltisk stil! Den passar utmärkt som förlovnings- eller vigselring. Mycket bra val! Jag förstår att det känns trist att inte kunna gravera in datum men å andra sidan är ju det något som varken gör till eller från för ringens utseende, det är något bara du själv och din fästman ser eller saknar. Man måste ju heller inte gravera in namn och datum, det kommer du förhoppningsvis ihåg ändå. Flört

Vad är det för material, vitt guld? Silver? Oavsett är den mycket vacker. Var hittade du den och vad kostar den (om jag får lov att fråga)?
    Jo, klart att man, förhoppningsvis, kommer ihåg detta! ^^

Ringen finns i både guld och rodiumpläterad (rodium är fin platina) oädel metall, och jag vet inte riktigt vad denna oädla metall är och vad det innebär? Förvånad 
    Chicita skrev 2014-02-26 11:55:55 följande:
    Fundera på hur tålig den behöver vara - för att passa i ditt liv (ska den tåla att blaska i vatten massa gånger varje dag? Eller har du ett jobb där du hanterar verktyg, lyfter saker osv, där du kan dels skada ringen och kanske dig själv också...)
    Det är sådana saker som bör styra mest. För det är ju inte så kul att hitta drömringen och så inte kunna använda den.
  • Kalaspinglan

Att välja förlovningsring tyckte jag var jättesvårt! Valde sen en "strösselring" med 19 små och 1 lite större diamant infattade i vanligt guld. Valde den för att jag tyckte ringen var bekväm, lite ovanlig (det är inte så många som har strösselringar) och snygg.

När jag skulle välja vigselring funderade jag länge på att ha en slät guldring, men så gick jag in till en duktig guldsmed och pratade lite. Han tog fram en helalliansring i platina och jag föll pladask för den. Formen är den samma som förlovningsringen, så de passar bra ihop. Vissa har trott att vigselringen och förlovningsringen är EN ring eftersom de passar så bra ihop

Jag använder inte mina ringar i stallet, på agilityträning eller när jag gör sånt som kan riskera att skada ringarna (typ städning eller trädgårdsarbete). Jag tar också av mig ringarna till kvällen.

Jag vet att vissa tycker man ska ha sina ringar på sig JÄMT, men efter att jag fick första repan i förlovningsringen har jag blivit försiktigare med ringarna.

Maken har en klassisk, rundad guldring, jag försökte föreslå andra varianter, men han hade bestämt sig för den klassiska stilen.

• sötnöten
    sötnöten skrev 2014-02-26 11:12:32 följande:
    Jag hittade denna ring i letandet av vackra ringar till en kommande förlovning och undrar verkligen vad ni tycker om ringen, om den passar som förlovningsring, eller om den är mer av annan typ av ring. Vad tycker ni? För- och nackdelar uppskattas gärna! Ja, jag vet att valet av ring är personligt men för mig är det ett svårt beslut, så berätta gärna själva om era ringar och varför ni valde dem! (vissa kanske bara faller pladask för en ring, men berätta ändå, beskriv känslan!:) ) 

Jag vill inte ha mängder med bling, men inte heller en slät ring utan gillar den "flätade" effekten ringen har. 

Sanningen svider, här har man suttit och tittat på något ganska länge som tydligen inte alls är en ring, utan ett armband Gråter
  • zero
    sötnöten skrev 2014-02-26 12:43:38 följande:
    Sanningen svider, här har man suttit och tittat på något ganska länge som tydligen inte alls är en ring, utan ett armband Gråter
    Om det hade varit en ring så hade du inte kunnat ha den på dig varje dag. Den hade släpt stenar titt som tätt med tanke på vad man utsätter ringar vid varje dags användning Om det hade varit en ring i liknande design så är det mer avsett som "vid finare tillfällen" eller som högerhandsring.
    Beverly K har en del liknande fast ringar som säkert håller bättre också men fortfarande är inte alla anpassade för vardagsanvändning så att säga.
  • Marione

Välj den ring du vill ha och känner för tycker jag. Om det är så att man inte alltid kan ha den på sig så spelar det ingen roll eller så kanske du kan köpa en lite enklare just för de tillfällena om du absolut alltid vill ha ring på sig.

Min sten som jag har är på nästan 7 carat (ej diamant!!) och väldigt uppstående, men den funkar i vardagen ändå. Jag har bebis, det går alldeles utmärkt. Det går att sporta med den (dock inte judo har jag upptäckt). Man vänjer sig vid ringen och man märker i vilka situationer som man behöver ta av sig den,

Ringen ser jättefin ut och vill du ha den tycker jag att du ska ha den. Om det är viktigt med datumen kanske du kan gravera in de senare i vigselringen.

• sötnöten
    zero skrev 2014-02-26 12:52:26 följande:
    Om det hade varit en ring så hade du inte kunnat ha den på dig varje dag. Den hade släpt stenar titt som tätt med tanke på vad man utsätter ringar vid varje dags användning Om det hade varit en ring i liknande design så är det mer avsett som "vid finare tillfällen" eller som högerhandsring.
    Beverly K har en del liknande fast ringar som säkert håller bättre också men fortfarande är inte alla anpassade för vardagsanvändning så att säga.
    Tack för länken, nu har jag åtminstone något att gå på! Jag får börja om mitt sökande Foten i munnen
  • sötnöten
    Marione skrev 2014-02-26 12:54:48 följande:

Man vänjer sig vid ringen och man märker i vilka situationer som man behöver ta av sig den,

Ringen ser jättefin ut och vill du ha den tycker jag att du ska ha den. Om det är viktigt med datumen kanske du kan gravera in de senare i vigselringen.

Jag tror absolut att det kommer finnas många situationer jag kommer behöva ta av mig ringen, oavsett vilken sort jag väljer, då jag bakar mycket kommer det bara bli omständigt med en ring Glad

Nu var ju detta tyvärr ingen ring, men om jag finner en liknande, kommer jag välja att gravera in i vigselringen istället :) 
  • zero
    sötnöten skrev 2014-02-26 13:14:01 följande:
    Tack för länken, nu har jag åtminstone något att gå på! Jag får börja om mitt sökande Foten i munnen
    www.gabrielny.com/stackable/styles
    Här är en till så att du kan förlänga ditt sökande ;)
  • sötnöten
    Chicita skrev 2014-02-26 13:29:30 följande:
    Googla: filigree rings

Då borde du kunna hitta något liknande Glad 
    zero skrev 2014-02-26 13:28:38 följande:
    www.gabrielny.com/stackable/styles
    Här är en till så att du kan förlänga ditt sökande ;)
    Detta är vad som gör att jag tycker om BT så mycket! Alla hjälper till Cool
  • Innuendo
    sötnöten skrev 2014-02-26 12:43:38 följande:
    Nej, vilken besvikelse! Förvånad Typiskt att hitta "den" ringen och så upptöcka att den inte är en ring...Men det finns ju mängder av liknande ringar, du har fått bra länktips. Är du intresserad av irländska ringar så googla "irish wedding rings", bildresultat, så kommer det upp massor av olika varianter (kunde inte länka, länken blev ungefär en kilometer lång).Claddaghringar är ju speciella och vackra. Många av ringarna är till salu på ebay och liknande ställen, annars kan man förstås skicka efter direkt från fimor i Irland och USA men det kan ju bli lite dyrt. Man kan också få inspiration om man vill låta designa en egen ring.

Till vår tioåriga bröllopsdag hoppas jag att jag kan köpa en irländsk ring som jubileumsring, jag tycker de är underbara. Det är drygt två år tills dess så jag får väl börja spara...Flört

Lycka till i din fortsatta jakt i ringdjungeln, förr eller senare så hittar du drömringen (bara hoppas att det inte är en servettring då, som Maken sade, jag var tvungen att berätta för honom och han tyckte synd om dig. Och din blivande fästman, för han antog att du i likhet med mig visar varenda ring du ser och frågar vad han tycker...Flört Typiskt karlar att inte förstå hur viktigt det är!).
  • sötnöten
    Innuendo skrev 2014-02-26 17:29:49 följande:
    Nej, vilken besvikelse! Förvånad Typiskt att hitta "den" ringen och så upptöcka att den inte är en ring...Men det finns ju mängder av liknande ringar, du har fått bra länktips. Är du intresserad av irländska ringar så googla "irish wedding rings", bildresultat, så kommer det upp massor av olika varianter (kunde inte länka, länken blev ungefär en kilometer lång).Claddaghringar är ju speciella och vackra. Många av ringarna är till salu på ebay och liknande ställen, annars kan man förstås skicka efter direkt från fimor i Irland och USA men det kan ju bli lite dyrt. Man kan också få inspiration om man vill låta designa en egen ring.

Till vår tioåriga bröllopsdag hoppas jag att jag kan köpa en irländsk ring som jubileumsring, jag tycker de är underbara. Det är drygt två år tills dess så jag får väl börja spara...Flört

Lycka till i din fortsatta jakt i ringdjungeln, förr eller senare så hittar du drömringen (bara hoppas att det inte är en servettring då, som Maken sade, jag var tvungen att berätta för honom och han tyckte synd om dig. Och din blivande fästman, för han antog att du i likhet med mig visar varenda ring du ser och frågar vad han tycker...Flört Typiskt karlar att inte förstå hur viktigt det är!).
    Tack du gjorde min dag! Solig
  • FrkJeppa

Vi har beställt våra ringar och då båda vill ha rött guld och stenar så blev det.. Min ring är denna www.schalins.com/sortiment/guld/norrsken/v/197/himla-0-45-ct Min sambos är denna www.schalins.com/sortiment/guld/attract/v/209/no-1-0-16-ct Båda ska vara i röttguld. Min för lovningsring är en www.schalins.com/sortiment/guld/klassisk/v/136/237-4 Första gången jag provade min vigselring så kände jag bara wow.. Men tyckte den va lite dyr... Men. Jag har letat efter flera olika alternativ tiv samt provat många kombinationer med min förlovningsring å när jag tar på vigselringen igen så känner jag bara wow och att de är rätt så nu har vi beställt den och längtar tills jag får ha den alltid :)

Svar på tråden Varför valde ni era ringar? För- och nackdelar?