• Chicita

vad kan mamma ha för roll?

Min mamma gick bort nästan precis 2 månader innan bröllopet.
    Men jag hade inte planerat någon särskild roll till henne.
    Hon var ju "brudens mor" det räcker väl Glad 

Har du kollat med prästen som ska viga er att din pappa får följa dig nerför altargången?
    Det är inte alla präster som är ok med den seden.
    Enligt svensk sed går man nämligen in tillsammans brud och brudgum.
    (vissa präster bryr sig inte, jag gick med min pappa. Men det kan ha varit pga temat som vår präst tyckte att det passade in också i och för sig Flört ) 

• Chicita

Det kan du ändå göra utan att ge henne något uppdrag Glad
    Låt henne få njuta av dagen bara.
    Om du vill visa lite extra uppskattning så kan du hålla tal till henne på middagen exempelvis Glad

• Chicita
    Anonym (Brud) skrev 2014-02-26 17:01:44 följande:
    ALDRIG hört talas om att pappan inte får följa en :S googlade de & tydligen är de en viss kvinnosyn på de, jag tycker bara de är en väldigt fin gest :S !!!
    Kyrkan tog ställning mot brudöverlämning för flera hundra år sedan. Glad
    Anledningen att pappan följer med dottern fram till altaret är för att se till att hon inte smiter, eftersom brudgummen säkert redan har betalt för henne.

Det började med att kyrkan förbjöd att kohandeln gjordes upp inne i kyrkan, så då flyttades själva vigseln ut på kyrkbacken där pengarna bytte ägare innan vigseln, och sen kunde brudgummen leda in "sin nya ägodel" för att delta i gudstjänsten efteråt.
    När kyrkan såg att förbudet mot handeln inuti kyrkan inte hade den effekt dom avsåg då den fortsatte på kyrkbacken så var deras nästa steg att plocka in vigseln i kyrkan igen och sätta ihop den med gudstjänsten, men att helt förbjuda brudköpen och att brud och brudgum ska gå in tillsammans sida vid sida - för att representera att dom gör det av egen vilja och önskan.

Efter alla hollywoodfilmer där man ser bruden ledas fram av sin pappa så har många tyckt att det är så det ska vara och önskemålen om detta haglar över prästerna.
    Vissa präster orkar inte ta striden och säger ok även om dom egentligen är emot det.
    Andra präster tycker faktiskt att det inte spelar någon roll, man får göra som man vill
    Och ytterligare andra ser väldigt strikt på det här och anser att bli "överlämnad" är att ta flera steg tillbaka i kvinnokampen.

Därför bör man inte bara anta att det är ok - utan man ska fråga prästen först.
    Det är nog fler präster som säger ja än nej, men det betyder inte att man har rätt att kräva det om den präst man är tllldelad skulle säga nej. 
  • Chicita
    Anonym (Brud) skrev 2014-02-26 17:24:18 följande:
    Tack för ett tydligt & konkret svar. Jag har aldrig vetat om detta & inser nu att jag måste ta kontakt med prästen snarast möjligt.
    Gör det, det är ändå skönt att få lite kontakt tidigt i planeringen så man inte sitter som på glödande kol 2 veckor innan vigseln och undrar varför dom inte hör av sig Flört
    Det som kan vara ett problem just nu är att dom kanske inte sätter schemat förrän 6 månader innan. Så att dom inte vet vilken präst som tjänstgör då. Men då kan du ju alltid lämna in önskemål om att få en präst som godkänner överlämning om det är viktigt för dig.

Tänk igenom varför det är viktigt för dig också så är det lättare att motivera.

Vi önskade få en präst som kände sig bekväm med latin då vi ville ha en liten del av cermonin på latin då vi ju hade medeltidsbröllop och ville att gästerna skulle känna sig hemma i vigseln (därför ville vi ha den moderna versionen inuti kyrkan Flört ) men vi ville ha överlämningen då det skulle kännas gammaldags och latinet så att det kändes medeltida.

Ok nu är det faktiskt inte helt korrekt. Prästen hade troligtvis inte pratat latin på medeltiden heller, för då hade inte församlingen förstått vad han pratade om Flört
    Men vi ville att de som inte var så insatt historiskt sett skulle få känslan av att dom var förflyttade till medeltiden Flört 
    Så vår präst tog kontakt med oss säkert ett år i förväg, långt innan schemat egentligen var spikat... 
  • Chicita
    Innuendo skrev 2014-03-06 01:03:19 följande:
    Såvitt jag förstått var det faktiskt mycket vanligt att prästerna pratade latin, det var liksom inte meningen att församlingen skulle begripa vad som sades. Den första Bibelöversättningen till svenska är Gutstav Vasas Bibel. Nya Testamentet kom 1526, hela Bibeln kom 1541.
    Det är vad jag också hade lärt mig. Men vår präst sa tvärt om... Och jag tänkte att hon borde ha mer koll på det Flört
    Som hon sa: Om inte församlingen begrep när man domderade om helvetet och straffen som utdömdes i evigheten om man inte skötte sig - så fanns det ju ingen idé att predika om det när inte församlingen begrep vad man sa.
    Så troligtvis har predikningarna skett på folkspråk, men bibelläsning på latin och Pater Noster har bara tragglats in utantill utan att veta betydelse 
Svar på tråden vad kan mamma ha för roll?