Inlägg från: Mathildatiger |Visa alla inlägg
  • Mathildatiger

vad kan mamma ha för roll?

Innuendo skrev 2014-03-06 01:03:19 följande:
    Jag höll nästan på att svimma när den prästen sade "Vi präster ska tvingas viga homosexuella och överse med vad det står om homosexualitet i Bibeln, det är helt okej, men vill en brud bli ledd av sin far till altaret blir det ett väldigt ståhej!" Det var ju inte särskilt PK av honom, men han har ju faktiskt rätt. Jag tror inte han menade att han hade något emot homosexuella, utan han konstaterade bara fakta. Jag bestämde mig för att inte forska djupare i saken.

För att inte starta en debatt om homosexuella och vigslar i kyrkan vill jag snabbt påpeka att det är inget som stör mig, homosexuella ska naturligtvis ha samma rättigheter som heterosexuella på alla plan. Men jag tycker det är fel att präster som kanske inte vill viga homosexuella ska kunna få sparken. Det är så typiskt Sverige - vi har åsiktsfrihet så länge våra åsikter är "rätt"...Drömmer
    Fast jag tycker att om man diskriminerar folk ska det bli konsekvenser och att vägra viga någon pga av dess sexuell läggning är i min värld diskriminering. Svenska kyrkan tillåter ju att homosexuella är medlemmar och är man medlem har man rätt att vigas också.

Ska man som homosexuell tvingas jaga runt för att hitta en präst som accepterar en?

Och nu startade jag en diskussion iaf. Glad
Svar på tråden vad kan mamma ha för roll?