• Emster

vad kan mamma ha för roll?

Ja det kan ju vara trevligt om både mamma och pappa "ger bort dig".

Men som andra sagt, gör isf upp detta med prästen först. En väninna till mig förklarade för prästen att det var viktigt för henne och att det i hennes familj inte alls symboliserade att hennes far på något vis överförde sin ägodel, och det gick bra :) I mitt fall förklarade prästen som tidigare nämnt i tråden - att kyrkan tror inte på detta att överlämnas för att traditionen trots allt härstammar från en ickejämlik äktenskapssyn (inte för att jag bad att få bli överlämnad utan han ville nog tydliggöra för att min man kommer från ett land där detta fortfarande är väldigt mycket praktik). För mig var det inte viktigt att bli bortlämnad, jag ser ingen nostalgi i det... Det kan visserligen vara fint! Men ganska amerikanskt, lite som halloween.

Hursomhelst - min stackars pappa lider av nästintill sjuklig blyghet så det löste sig ju perfekt - han ville inte, det var inte viktigt för mig, vi behövde inte övertyga någon präst. Så, av samma anledning (blyghet) ville inte min pappa heller hålla tal, och jag ville verkligen inte att någon skulle ha ångest för vår vackra dag... Men mamma ville, hon var så modig och höll tal på engelska också så även min mans familj skulle hänga med i vad som sas. Och hennes tal fick det mest fantastiska mottagande, tårar föll och vänner från både utlandet och vår egen stad kom fram sen och kramade om henne och berömde. Det var skitkul för mamma, och ett superfint minne.

Många har sagt i tråden att "låt din mamma bara relaxa och va gäst" och det stämmer ju om det är vad hon vill! Men om hon vill vara delaktig så kan hon väl precis som vilken annan närastående gäst anmäla ett tal eller litet jippo? Kanske kan dina föräldrar hålla gemensamt tal? Eller som sagt leda dig till altaret båda två.... Eller läsa en dikt under vigselakten? Strunt i traditionsenliga roller!

Svar på tråden vad kan mamma ha för roll?