Jag vet att han har varit otrogen...
Hej kära Emem,
Usch vilken hemsk situation du hamnat i :( Jag lider med dig när jag läser ditt inlägg! Jag får ursäkta att jag skriver på "ren svenska", men vilket svin ditt sambo verkar vara som utsätter dig för detta! Jag blir alldeles förbannad här vid min skärm!
Jag hade ett liknande förhållande själv, det var mycket gräl och tårar, desperation och ont i magen. Alla dumma saker han gjorde lyckades han vända så att det istället handlade om att jag var krävande och jobbig för att jag tog upp dem med honom och bad honom ändra sig. Dock varade det förhållandet bara i knappt ett år, så jag kan inte ens föreställa mig hur det känns för dig, när man har varit tillsammans så länge och barn tillsammans.
Ett förhållande är ju verkligen baserat på tillit, och när den saknas så ställs ju allting på kant. Framförallt när den ena parten inte verkar bry sig om att tilliten ska finnas. Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan välja att dra utan att meddela var man är och bara tycka att man ska göra slut för att du ifrågasätter hans konstiga beteende. Det är ett väldigt känslokallt beteende. Jag antar att dottern är hos dig? För det är ju också lite märkligt i så fall, att han drar utan att tänka på er dotter.
Om det skulle vara jag som hanmat i hans situation - och jag faktiskt var "oskyldig" - så skulle jag göra allt i min makt för att min partner skulle förstå vad som hänt. Då är det ju JAG som måste bevisa vad jag känner och vill, inte min partner. Min känsla är att din sambo inte kommer börja kämpa förrän han inser att han håller på att mista dig. Att ju mer du kämpar och försöker, desto mer kommer han bli irriterad och vilja dra. Det är nästan så man blir sugen på att tipsa dig om att byta lås på dörren.... Då kanske han får sig en tankeställare när han inte välkomnas hem. Tyvärr tror jag att det är vanligt att man "lägger sig platt" i såna här situationer, för att man inte vill att förhållandet kan ta slut. Jag tror också att det tyvärr kan förstöra förhållandet ännu mer. Om man ska vara krass så är det ju så att om han inte vill kämpa för dig så är han inte heller värd att kämpa för.
Jag tycker att din sambo har MYCKET att bevisa för dig. Mitt tips efter det här långa inlägget är att du inte tar tillbaka honom allt för lätt, han borde få kämpa för att få dig och er familj tillbaka, och bevisa att han är värd att leva tillsammans med.
Oavsett vad som händer så hoppas jag att det löser sig för dig/er!! Många kramar till dig!