Jag vet att han har varit otrogen...
Lite oskyldigt flirtande på nätet, visst, men inget mer tycker jag. Du är sårad och ledsen och jag förstår om du vill hitta en ny kille snabbt. Och som du säger, det kan bli som en drog om man hittar någon som är helt annorlunda än din kille, om han behandlat dig illa.
Hoppas du inte tar illa upp för att jag säger detta, jag vill bara att du och din dotter ska få ett bra liv, med eller utan din kille! Och du har ju själv kommit fram till att du måste lösa din nuvarande situation innan du kliver in i en ny relation!
Ett flyktigt ord, en komplimang, en strykning över kinden, lite flirtiga o smailiga sms/mail - kan ju aboslut uppfattas som ren otrohet om man har en väldigt låg gräns för den sortens beteende.
Medans andra har hög tröskel och inte ser otrohet förrän man verkligen ligger med varandra.
HAN kanske tolkar allt detta som oskyldigt och kanske helt ärligt är oförstående till din reaktion och inte riktigt vet hur han ska tycka o tänka kring allt och går i försvar när du tar upp det till diskussion. Medans du tolkar det som att han i princip har gått i säng med en tjej.
om han inte är svartsjuk av sig så kan det ju vara så att han är social o trevlig med nya bekantskaper, han tycker kanske nån är spännande o rolig och inte alls tänker termer i otrohet. Medans du gör kopplingen.
Så frågan är ju hur ni ser på hela fenomenet och hur dom tankarna har gått medans tiden i ert förhållande har gått. Kan han möjligen försöka tänja gränser ?
Jag säger inte att det ursäktar hans märkliga beteende, men det kan vara något av en förklaring till hur saker o ting har blivit. Han har dragits med i något som gick för långt och han inser kanske inte ens det själv.
Hans reaktion på din vilja att veta vad han gjort (om han gjort något) kan ju vara helt uppriktig, det är väldigt jobbigt att bli anklagad för att ha varit otrogen om man inte har varit det (eller bli oskyldigt anklagad över huvud taget). Jag är gift med en man som är rätt så svartsjuk p.g.a att hans förra hustru var otrogen. Jag förstår att det handlar om det och brukar inte bry mig så mycket om det, men ibland kan det bli jobbigt och då reagerar jag på ett sätt som kanske får mig att verka "misstänkt".
Så om din sambo reagerar "misstänkt" kan det helt enkelt vara för att han tycker det är jobbigt att bli anklagad!
Min syn på otrohet är så här: Flirtande, "live" eller via sms/mail = oskyldigt. Kramar, pussar på kinden = oskyldigt. Sedan blir det knepigare. Jag har alltid sagt att jag skulle kunna förlåta min man om han hade ett "one night stand" med någon. Sådant kan hända. Inte för att jag tycker det är rätt, eller att jag själv pysslar med sådant, men det kan hända. Det skulle nog ta lång tid att lita på honom igen; men jag tror jag skulle förlåta honom.
Om han hade ett längre förhållande skulle jag däremot inte kunna förlåta honom. Då är det känslor inblandade också, och sådan otrohet skulle jag tycka var värre än en "engångsgrej". Men det här är ju bara vad jag tror. Såvitt jag vet har min man inte gjort något av sakerna jag nämnt så det är ju lätt att sitta och säga att jag kan förlåta det och det. Om det verkligen händer kanske jag inte är lika storsint.
Men det här är bara min personliga syn på det, jag försöker inte tala om för dig hur du ka känna. Det är givetvis helt upp till dig! Jag berättar det bara för att visa dig vilken syn en kvinna kan ha, du eller någon annan kan ha en helt annan syn och den är lika rätt som min!
Jag tycker att det första du måste göra är att fråga dig själv vad du tycker är otrohet, och om du kan förlåta någon form av otrohet eller om du har "nolltolerans". Sedan måste du och din sambo, om du fortfarande vill vara tillsammans med honom, sätta er ner och prata om vad som egentligen är otrohet. Sådant tycker jag att man ska prata om redan när relationen blir mer seriös, så att bägge parter vet vad de har att förhålla sig till (som sagt, ingen är tankeläsare!). En del tycker att allt flirtande, pussar på munnen, kramar o.s.v. är otrohet och skulle inte kunna tänka sig att förlåta något, medan andra tycker att det är helt okej att flirta lite oskyldigt. pussa någon på kinden, m m.och förlåter sådant.
Sedan har vi ju de som har ett helt öppet förhållande, det vill säga att bägge parter får ha sex med andra om de vill, men en sådan relation är det nog få som klarar när de väl ställs inför faktum. Man måste nog ha ett mycket starkt förhållande för att klara den typen av relation. Jag personligen skulle inte vilja ha ett sådan förhållande, men jag dömer inte de som vill ha sådana relationer. Bara bägge är med på det och det är klart från början så är det väl okej.
Fundera på vad som är otrohet för dig, och vilken; om någon, form av otrohet du skulle kunna acceptera. Prata med din sambo och hör efter vilken syn han har. Han har ju faktiskt helt rätt när han säger att han inte skulle kunna stoppa dig om du valde att lämna honom, och han verkar helt enkelt inte vara den svartsjuka typen. Det måste inte betyda att han inte älskar dig! Jag förstår att du tycker att det känns som att han inte bryr sig, men det är inte roligt att leva med en svartsjuk man heller... Min man är inte så farligt svartsjuk, jag tror det mer handlar om osäkerhet p.g.a vad hans exfru gjorde mot honom,men det finns män som blir riktigt galna när de misstänker att deras kvinnor varit otrogna, och som behandlar kvinnor som ägodelar. De älskar inte sina kvinnor, de vill bara ha makt över dem, kvinnorna är deras och ingen annans helt enkelt.Sådana relationer kan sluta riktigt, riktigt illa...
Att en man inte är ett dugg svartsjuk handlar oftast om tillit, han litar på att du inte är otrogen och att du alltid kommer hem till honom efter exempelvis en utekväll med väninnor, och det är väl fint? Det är ju så det ska vara! Ömsesidig tillit och förtroende!
Oj vilket pladder, det är ju rena romanen detta... Jag blir ofta riktigt "skrivsjuk" när jag är trött, och trött är vad jag är nu! Hoppas det inte är totalt obegripligt, hojta till om du tycker något är konstigt skrivet så ska jag försöka förklara vad jag menar.
Kram!