råd och tips inför enkelt sommarbröllop?:)
(Jag postade nyss en tråd som jag råkade lägga upp halvklar och det blev ingen styckesindelning heller så jag försöker ta bort den tråden och startar istället denna för att trådstarten inte ska bli så grötig)Hej på er!
Planerar för fullt inför bröllop i sommar. Har letat efter en checklista som jag känner mig bekväm med men hittar liksom ingen som passar mina behov så frågar er..
Kort bakgrund: ska ha vigseln utomhus om vädret tillåter. Vigsel och fest på samma ställe på en lägergård vid en sjö. Är det regn blir festen på verandan eller inne i en stor sal beroende på temperatur. Finns ett kapell där vigseln i så fall kommer äga rum. Vi har lite tajt budget och ska inte överdriva festen. Kommer bjuda de allra närmaste sen typ skriva på Facebook några veckor innan att alla som vill är välkomna att ta med sig en picknick-korg och fira med oss. Vi tänker oss inget stelt utan mer som en sommar-familjefest med både barn och vuxna dit alla är välkomna (önskar ju att vi kunde bjuda hela vänskapskretsen men budgeten tillåter inte det tyvärr). Är det fint väder så finns ju möjligheten till bad och diverse spel och lekar, typ kubb. Vill inte ha värdpar och uppstyrd fest utan mer mingel och glädje etc.
Såå.. Vad behöver jag tänka på? Stor fråga kanske men kan skriva ner de punkter som jag bockat av samt vilka saker som jag funderar på så får ni gärna svara på det samt lägga till om det är saker jag har glömt.
budget - ca 40.000 klänning - kommer köpa de tyger jag har råd med efter att allt annat fixats, min syster är sömmerska och ska sy den, skor tänker jag mig ballerina, har ni tips så shoot! datum - spikat lokal bokad - kostar endast 1.000 kronor för en hel helg mat - menyn inte helt färdig men har skrivit ner det mesta. Kommer bli en kall buffé som en nära släkting lagar (blir med andra ord endast råvarukostnaden). Tänker pannacotta till efterrätt samt massor av frukt. Sen tårta till kaffet lite senare och på kvällen grilla typ korv med bröd till alla som stannat kvar tidsplan - vigsel kl 13.00, mat ca 14-14.30 sen tårta kring 16-17 och grillning när det börjar kännas som läge för det.. Eller? hur ska jag tänka här?? vill inte att det blir hattigt och stressigt men inte heller långtråkigt blommor - till dekoration tänker jag mig naturblommor, älskar verkligen självplockade buketter så tänker att detta kan fixas dagen innan. Min egen brudbukett samt blommor till håret är gratis eftersom en nära släkting (även där) ska binda detta ringar - ska smälta ner mina föräldrars gamla ringar och tillverka nya av dessa, någon som vet någon bra och billig smed? vill inte ha klassiska ringar utan de ska se lite "handarbetade" ut.. mannens kläder - han har nyligen inhandlat en kostym som han ska använda, fattas bara skor inbjudan - skrivit ett utkast men inte skickat, vad bör jag ha med i inbjudan? när bör jag skicka ut den? och sist men inte minst - vad har jag glömt?? Hoppas att det finns någon erfaren där ute som orkar och har lust att dela med sig lite av tips och idéer