chokladgroda skrev 2014-03-11 22:55:17 följande:
ThereseV skrev 2014-03-11 22:45:25 följande:
Om ni inte vill ha något jätteuppstyrt så kan ni kanske ha en "grillfest". Ni kan kanske stå för tillbehör ( någon form av potatis, lite sallad och så) till alla och så får folk ta med sig det dom vill grilla själva? Eller skulle er familj tycka att det vore konstigt att inte bli bjudna?
Det är ju tyvärr där problemet ligger.. våra familjer är väldigt traditionsbundna och det är därför vi vill bjuda dom på en buffé, medan vännerna är mer fria och öppensinnade. Hur jag än vrider och vänder på olika upplägg kommer jag fram till att detta med picknick är det minst konstiga för de inblandade. Men känns inte helt hundra ändå eftersom jag också har en bild av hur det "ska" vara..
Men ser det inte värre ut (ur ett traditionellt synsett) att hälften sitter ute och äter medhavd mat medan resten blir bjudna? Ni kanske skulle ordna bord på en passande restaurang och säga att alla som vill fira er för följa med, men betala för maten själva? Era närmsta förstår kanske att ni inte har råd och kuvertavgift (som det här borde li rätt likt) är ju inte jätteovanligt ändå. Då kan ni efter det ta er till festplatsen och fortsätta med firandet där.