Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

råd och tips inför enkelt sommarbröllop?:)

Några saker som jag spontant tänker är ifall ni har bokat vigselförrättare ännu? Hur har ni tänkt kring eventuell musik under vigseln?

Gällande maten, ska gästerna ta med picknickkorg trots att ni bjuder på buffé? Och är det lunch eller middag? Det känns lite sent för lunch, men tidigt för middag? Hur länge hade ni tänkt hålla igång så att säga, avrunda tidigt på kvällen eller dansa in på natten? Vem ska duka fram och hålla koll på buffén medan ni äter? Vem ska duka av och diska? Göra tårtan?

Har du redan nu bokat med alla personer som ska hjälpa er med tex maten och blommorna? Så att ni vet att dom gärna ställer upp och gör det gratis. Har du någorlunda koll på vilka blommor som brukar blomma vid tiden för ert bröllop och vart dessa kan plockas samt hur dom brukar hålla över en natt?

När ska ni dekorera eventuell festlokal och göra allt sådant klart? Har ni hjälp med det? Har du med sådant i budgeten eller finns det mesta redan i lokalen?

I inbjudan bör ju plats, datum och tid finnas med för både vigsel och fest efteråt. Klädkod är väldigt bra att ha. Kanske vägbeskrivning om det behövs. Också datum för OSA. Vad mer som kan vara bra att ha med beror ju lite på. Vissa har många långväga gäster och då kan det vara trevligt att kanske tipsa om boenden osv. Endel brudpar ordnar med gemensam transport för gästerna, då kan det vara bra att skriva. Vill man ha barnfritt, så bör det stå med. Namn och nummer till värdpar/toastmaster om man ska ha sådana. Ska man ha betalbar, så kan man skriva om gästerna ska ta med kontanter. Ja, osv osv.

När inbjudan ska skickas beror ju på när ni tänkt gifta er :)

Har ni tänkt ha någon fotograf?

• daniiel
    chokladgroda skrev 2014-03-11 17:16:13 följande:
    oj vad mycket jag glömde skriva märker jag ju nu ;)
    Haha så är det alltid!

Det låter ju som att ni har det mesta under kontroll då tycker jag :) Förutom det där med ringar, skor osv. Det kommer dock lösa sig också :) Gällande skor, så vänta till i maj, då det kryllar av sommarskor.

Jag förstår att man inte har råd att bjuda alla alltid och jag förstår också att ni inte vill "stänga ute" någon pga en sådan sak. Hur kommer upplägget att bli vid maten då? Vissa äter buffé inne i festlokalen medan andra äter sina picknickkorgar ute? Ni tror inte att det kommer bli en konstig uppdelning av gästerna? Ni kan ju bjuda in till vigseln utan att bjuda in till efterföljande mat/aktiviteter, men då blir det ju så att dom åker hem efter vigseln visserligen. Alternativt ta en liten kuvertavgift för att kunna bjuda in alla på buffé? Jag hade nog hellre betalat tex 100kr och fått äta samma mat som övriga gäster och inte behövt packa med picknickkorg.

Ja, och just det där med buffén, vem som ska sköta det på bröllopsdagen? För den/dom personer kommer ju som missa att sitta ner och äta med er. Det blir ju en hel del jobb även med en buffé.

Hur många gäster räknar ni med?
  • daniiel
    lk09nni skrev 2014-03-11 18:28:40 följande:
    För det andra tror jag att du kommer att få mycket pengar över om din budget stämmer! Jag ska bjuda 70 pers på buffé från cateringfirma och har en budget på 30 000... Kanske är jag som räknat dålig?
    Fast en budget kan ju innehåller betydligt mer än matkostnader ;)
  • daniiel

TS, om ni tror att era gäster kommer tycka att det är ett bra upplägg och gärna tar med sin picknickkorg och sitter frånskilt från övriga gäster och äter, så är det ju bara att tuta och köra :) Vi har ju ingen aning om hur ni är som personer, hur era vänner är och vad som är brukligt hos er.

Det är ju jättesvårt att planera om man inte vet hur många som kommer. Alltså ifall ni kommer få 30, 60, 90 eller 150 gäster. Både när det gäller mat, dukning, och allt övrigt. Hur många kommer tårtan räcka till? Korven som ni grillar på kvällen? Får alla plats inomhus ifall det skulle vara dåligt väder? Hur gör ni med dricka? Och vigseln, kommer alla rymmas i kapellet?

Svar på tråden råd och tips inför enkelt sommarbröllop?:)