Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

Vad heter jag?

Hej. Jag är en liten flicka som hunnit bli en månad gammal nu. Min mamma och pappa trodde att dom hade hittat ett namn till mig, men det passar inte riktigt. Frågan nu är - vad heter jag?

Ja, alla kloka och påhitta människor här på BT.. vad ska lillasyster heta? Alla förslag tas tacksamt emot :)
  • Svar på tråden Vad heter jag?
  • daniiel

Tack :)

Ja, jag kan ju avslöja att namnet som inte passar är Tilda. Jag tycker fortfarande att det är ett jättefint namn, men det passar bara helt enkelt inte på vår lilltjej.

Storasyster heter Tuva och huruvida lillasysters namn ska passa ihop med storasysters, så är väl huvudsaken egentligen främst att hitta något som passar lillasyster :)

• daniiel

Maja är också jättefint, men det är min systers namn :) Alltså det flicknamnet som hon i flera år paxat så att säga och nu väntar hon och hennes sambo barn, sitt första, så vill absolut inte "sno" deras namn :)

Ella tycker jag också om och vi hade funderat på det, men min kusin fick barn i höstas och det blev en Ella, så det namnet går också bort :P

• daniiel

Men.. vad fult mitt inlägg blev och vad liten bilden blev i den nya versionen av BT.. Och stavat fel och allt har jag gjort, men det kan jag knappast skylla på nya BT ;)

Vi har kikat bakåt i släkten, på bådas sida, gällande namn då vi letar två andranamn så att säga. Dessvärre har vi inte hittat några bra alls.

Många namn som är populära, tex Molly, Elsa, Alma, Alva, Klara, Freja osv, känner vi ju redan barn som heter och även om vi inte vill ha ett väldigt ovanligt och unikt namn, så vill vi nog att hon ska vara ensam om namnet bland dom människorna vi känner så att säga. Vi vill inte att hon ska heta samma sak som grannens dotter, storasysters klasskompis eller våra kusiners barn.

Tuva är ett jättebra exempel på hur ovanligt vi vill att det ska vara. Det är ett "riktigt" namn så att säga, inget vi hittat på helt själv, och det finns fler barn som heter, men inte så att det finns en Tuva.A, Tuva.J och Tuva.L i klassen.

Och moderna namn, som är sådär jättekonstiga eller namn där man bytt ut tex "S" mot "Z" eller stoppat in ett onödigt "H" osv är inget för oss heller. Vi är nog lite mer klassiska ändå :P

• daniiel
    Caisa skrev 2014-03-12 12:03:41 följande:

Kajsa är ju fint, syns väl att jag tycker det på mitt användarnamn! ;) 
    Marie, Elin, Anna, Stina, Lina, Elina, Cecilia, Jessica, Sandra är väl annars namn som inte är lika populära idag som de var för 20-30 år sedan, och därför är mer ovanliga än just Tindra och Nova som många döper sina barn till. 

Jag har faktiskt prövat Kajsa idag ;) Och Tindra är bland dom värsta namnen både jag och maken vet! haha (Förlåt alla fina Tindror)
  • daniiel
    marolo skrev 2014-03-12 17:53:38 följande:

jag kan faktiskt hålla med om att det inte direkt känns som en Tilda, jag får känslan av att hon känns som en stark person, en person som liksom kommer gå sin väg och samtidigt inte trampa på någon annan, så alla dessa gulliga flicknamn som Molly, Alma är liksom inte tillräckligt,

inte för att jag har något bättre förslag kanske men 
    Liva
    Joanna, 
    Josephine, 
    Rut,
    Juni,
    men utifrån bilderna känns det som en Love, det känns verkligen som ett namn hon skulle kunna bära upp :) (vissa kanske tycker det är ett killnamn men jag swr det som både och)

lycka till och skriv gärna vilket namn ni hittade åt er lilltjej! :)

Exakt så är hon! Hon är framåt och visar tydligt vad hon vill osv, verkar vara väldigt stark som sagt. Vi tyckte att storasyster var så, men lillasyster är ännu mer.

Haha vad roligt att du säger Love, för på listan över pojknamn hade vi bara två namn och det var just Love och även då Abbe :)
  • daniiel

Tack för alla förslag! Vi kommer gå igenom dom allihop och känna efter :)

• daniiel

Namnen som maken just nu har på sin kanske-lista är:

Thea
    Svea
    Love
    Gry

Och namnen som jag är lite förtjust i är:

Sigrid
    Vera
    Kajsa
    Lovis
    Saga
    Signe
    My

Men vi är långt ifrån överens :P

• daniiel

Vi föredrar namn som låter lite mer svenska, alltså som låter bättre på svenska än engelska :P

Svar på tråden Vad heter jag?