Inlägg från: Aniara4 |Visa alla inlägg
  • Aniara4

Vad heter jag?

Vilken gosing!

Har ni tittat bakåt i era familjer och känt på gamla släktingars namn om det är något som skulle kännas rätt? Det kan ju ge en extra dimension om ett namn har en koppling bakåt. Och ofta är det namnen som var vanliga tre generationer tidigare som blir populära igen...

Vill ni att hon ska ha ett vanligt namn som många barn får just nu eller vill ni att hon ska vara mer unik? (Ofta visar det sig iofs att man inte var så originell som man trodde, ofta har man på nåt vis snappat upp samma saker i luften som många andra....)

Hurdan är hennes lilla personlighet?

Jag tror att hon kanske skulle kunna vara en Alma, eller en Klara.

• Aniara4
    daniiel skrev 2014-03-12 19:57:31 följande:

Namnen som maken just nu har på sin kanske-lista är:

Thea
    Svea
    Love
    Gry

Och namnen som jag är lite förtjust i är:

Sigrid
    Vera
    Kajsa
    Lovis
    Saga
    Signe
    My

Men vi är långt ifrån överens :P

Din lista var bättre! ;)

Love tycker jag är ett renodlat pojknamn. Har träffat på nån flicka som hetat varianten Lova,men ser man det i skrift vill man ju uttala det med å-ljud, så... näe.

Kajsa tycker jag också är fint!
  • Aniara4

Tänkte på en sak när det gäller "upptagna" namn. Nära släktingar är en sak, men alla som finns omkring er just nu kommer ju inte att vara kvar när hon blir större. Grannar kan flytta, de hon träffar nu kommer att bytas ut mot egna kompisar under resans gång. Även om ni hittar ett helt eget namn nu kanske det visar sig att det finns fem till med samma namn på förskolan! Och, ledsen att säga det, men katten kommer definitivt inte att finnas med för alltid.

Dessutom är det ju så att när hon väl har haft ett namn ett tag så kommer det namnet att vara hon. Alla andra associationer kommer att blekna. Det har hänt att barn i min närhet fått namn som fått mig att tänka "eh, jaha, åååååkej... ja det är ju föräldrarna som bestämmer", men efter ett tag är det självklart att Nisse, ja det är ju Nisse det. Så det kanske kan vara en tröst i förvirringen - vilket namn ni än stannar vid så kommer det att bli rätt när hon väl heter det!

Svar på tråden Vad heter jag?