Aniara4 skrev 2014-03-13 09:53:54 följande:
Tänkte på en sak när det gäller "upptagna" namn. Nära släktingar är en sak, men alla som finns omkring er just nu kommer ju inte att vara kvar när hon blir större. Grannar kan flytta, de hon träffar nu kommer att bytas ut mot egna kompisar under resans gång. Även om ni hittar ett helt eget namn nu kanske det visar sig att det finns fem till med samma namn på förskolan! Och, ledsen att säga det, men katten kommer definitivt inte att finnas med för alltid.
Dessutom är det ju så att när hon väl har haft ett namn ett tag så kommer det namnet att vara hon. Alla andra associationer kommer att blekna. Det har hänt att barn i min närhet fått namn som fått mig att tänka "eh, jaha, åååååkej... ja det är ju föräldrarna som bestämmer", men efter ett tag är det självklart att Nisse, ja det är ju Nisse det. Så det kanske kan vara en tröst i förvirringen - vilket namn ni än stannar vid så kommer det att bli rätt när hon väl heter det!
Nej, det är mer att jag associerar namnen med en viss person och om den personen är någon som jag inte är så förtjust i, så vill jag inte ge mitt barn det namnet. Annars är det ju just släktingar eller vänner, vänners barn, som vi vill undvika, att det blir samma namn. Det är ju personer som varit länge, eller förhoppningsvis kommer vara länge, i våra liv. Givetvis kommer det nya bekantskaper under åren, både till oss och till barnet och det kan ju hända att man råkar på ett riktigt spånhuvud (om man får säga så) som råkar ha samma namn som barnet, men jag/vi vill inte börja på det sättet, om du förstår vad jag menar. Och det behöver ju inte vara något spånhuvud heller, utan kanske en framtida vän med samma namn, men det är också lite annars än att vi nu ska ge barnet samma namn som tex storasysters bästa kompis, mitt kusinbarn eller makens kusin.
Storasyster heter ju Tuva och det var ju inget nytt namn för oss när vi valde det, som vi aldrig hade hört förut och jag vet att det finns fler flickor i hennes ålder som heter Tuva. Det är lite lagom många som har det namnet. Väljer man namn från namntoppen, tex Ella, så ökar ju chansen för att det ska dyka upp fem andra Ellor på förskolan eller i skolan. Visst, man kanske inte ska tänka så, men jag kan inte låta bli.
Och djur! Djur, som är nära oss, tex våra egna djur eller vår närmsta familjs djur tex min systers katt Kajsa, det går bara inte :P Min syster väntar barn nu också och hennes sambo tycker om namnet Isak, men det heter hans föräldrars katt, och min syster tänker som jag där - kattnamn.
Men ja, givetvis är det så att när man väl gett barnet ett namn och barnet växer upp, så blir det ju den absolut närmsta associationen och namnet kommer ju bli rätt då. Jag vill bara att det kännas sådär rätt och bra från början, som storasysters namn kändes.