Inlägg från: daniiel |Visa alla inlägg
  • daniiel

Vad heter jag?

Aniara4 skrev 2014-03-12 23:23:15 följande:
    Din lista var bättre! ;)

Love tycker jag är ett renodlat pojknamn. Har träffat på nån flicka som hetat varianten Lova,men ser man det i skrift vill man ju uttala det med å-ljud, så... näe.

Kajsa tycker jag också är fint!
    Haha ja, det enda problemet med två av namnen på min lista, Saga och Kajsa, är att min systers katter heter det, så maken vägrar i sten. Ja, han vägrar egentligen alla andra namnen som jag tycker om också :P

Love var på topp i listan över pojknamn som vi hade och efter maken hört att det funkar ju på en tjej också, så tyckte han att det inte alls var så dumt :)
  • daniiel
    Allis skrev 2014-03-12 23:43:00 följande:

Ens förnamn säger fortfarande väldigt mycket om var man kommer från. Där jag växte upp hade vi dubbelnamn eller ett gårdsnamn före förnamnet. Inte under några omständigheter skulle en pojke heta något som slutade med -y eller -ie.

I min sons skola dräller det av fantasifulla namn, ibland på gränsen till lite väl påhittiga. Det är waldorf i ett nötskal :). I kyrkans kör heter barnen Nils, Viktor, Olof, Carl. De barnen bor inte med superekoföräldrar som är veganer och frilansjournalister eller skriver evighetsavhandlingar *s*.

Förnamn ska funka tillsammans med efternamn och vara lika bra på ett litet barn som en vuxen person. Huruvida det passar ihop med syskons namn eller inte tycker jag personligen är helt ointressant. Vi väljer ofta namn från mor- och farföräldrgenerationen läste jag en gång, föräldragenerationen ligger för nära och är ofta förknippad med auktoriteter.

Min pojke skulle ha blivit en Hanna Linn eftersom jag var så bensäker på att det skulle komma en tös haha. Andra fina namn tycker jag är Solvei, Elin, Elsa, Laura, Agnes, Fredrika, Ida, Helen,Adela, Rebecka, Hedvig,  - fast det är mest för att jag förknippar demmed riktigt coola kvinnor som gjort avtryck :).

Haha ja, om det inte vore för att det ska funka i vuxen ålder också, så skulle lillasyster fått heta Tjorven! Hon är en riktig liten Tjorv :P

Jag har alldeles för lätt att förknippa namn med personer, det räcker med att jag bara vet av någon som heter så, som jag inte är alltför förtjust i, för att namnet genast ska bli.. fult, typ. Och är det någon jag är förtjust i, så tycker jag om namnet, men vill inte att barnet ska få samma namn. Nu tänker jag personer vi har runt om oss då, inte "kändisar" och offentliga personer osv. Knepigt det där..
  • daniiel
    FruW skrev 2014-03-13 07:50:17 följande:
    Hihi, ja Tjorven kan bli lite jobbigt att heta kanske. Men vad sägs om Kerstin eller Stina istället? De känns som lite kavata men ändå lillgamla namn. Svårt med namn! Supersöt tjej har ni i alla fall :)
    Precis, gulligt nu i något år, men sen blir det kanske inte jättebra :P Nja, jag har lite svårt för Kerstin och maken tycker verkligen inte om Stina.

Vi kom fram till att ett namn på S blir det nog inte, då vår hund heter Stella och katterna heter Sixten och Svante. Namn på S är djurnamn för oss hehe
  • daniiel

Wilhelmina (Vilhelmina) och Dorotea är ortsnamn och eftersom vi bor i Västerbotten, så blir det lite för nära :P

Malin heter min syster och det är fint, men vill inte att lillasyster ska heta lika som moster. Vi har övervägt det som andranamn dock :) Och varken Teodora eller Fredrika är något vi tycker om, då är Teddy och Freddy bättre ;) haha

"Astrid"-namn som jag tycker om är:
    Lovis, passar dock inte.
    Ylva-Li, för modernt med "Li"-namn.
    Kajsa, synd på katten.
    Ella, upptaget.
    Greta, upptaget.
    Majken, maken tycker inte alls om.
    Anna-Stina, för långt, tycker inte om namnen separat.
    Märit, för sorglig berättelse.

• daniiel
    weddinghelena skrev 2014-03-13 09:07:01 följande:

Kom nu att tänka på et ttill namn Flavia 

Sådana namn är lite för "osvenskt" för oss ;) haha
  • daniiel
    Santtu skrev 2014-03-13 09:26:00 följande:

Hur skulle det vara med något av dessa:Evelin, Kelly, Claudia, Iris, Beatrice, Lizette, Leona eller Ofelia? :) Inga "konstiga" namn men inte så ofta man hör dem.

Iris tycker jag är rätt fint :) Men resten av namnen känns inte riktigt som vi. Vi vill helst inte ha något namn med Z och gärna något som låter mer svenskt än tex Kelly.
  • daniiel
    Aniara4 skrev 2014-03-13 09:28:56 följande:

Bara Ylva utan Li då?

Jag har tänkt tanken :) Men, det är finare med Li på slutet :P
  • daniiel
    marolo skrev 2014-03-13 09:32:25 följande:
    Jag har faktiskt stött på både tjejer och killar som heter Love, jag tycker att det är könsneutralt och själv skulle jag absolut kunna döpa en tjej till Love om det var rätt namn för barnet, och den kommer inte vara ensam när det finns drygt 538 andra kvinnor som heter Love i Sverige (varav 19 i västerbotten) :) Så det är nog ett namn som är sådär lagom vanligt fast ovanligt, men det viktigaste är såklart att namnet ska passa in med personligheten,

jag tycker att det är väldigt bra att ni testar olika namn :) och om ni känner att Love inte passar då tror jag att Gry skulle kunna bli ett riktigt bra namn för er liltjej!  vilket om man sätter det i perspektiv är lika vanligt kvinnonamn som Love på en tjej :) 
    Ja, jag hade för mig att det finns flickor här ute som heter Love :) Och ja, Gry är en kandidat, ett namn som maken faktiskt tycker om och som jag inte är helt avig till :)
  • daniiel
    Aniara4 skrev 2014-03-13 09:53:54 följande:

Tänkte på en sak när det gäller "upptagna" namn. Nära släktingar är en sak, men alla som finns omkring er just nu kommer ju inte att vara kvar när hon blir större. Grannar kan flytta, de hon träffar nu kommer att bytas ut mot egna kompisar under resans gång. Även om ni hittar ett helt eget namn nu kanske det visar sig att det finns fem till med samma namn på förskolan! Och, ledsen att säga det, men katten kommer definitivt inte att finnas med för alltid.

Dessutom är det ju så att när hon väl har haft ett namn ett tag så kommer det namnet att vara hon. Alla andra associationer kommer att blekna. Det har hänt att barn i min närhet fått namn som fått mig att tänka "eh, jaha, åååååkej... ja det är ju föräldrarna som bestämmer", men efter ett tag är det självklart att Nisse, ja det är ju Nisse det. Så det kanske kan vara en tröst i förvirringen - vilket namn ni än stannar vid så kommer det att bli rätt när hon väl heter det!

Nej, det är mer att jag associerar namnen med en viss person och om den personen är någon som jag inte är så förtjust i, så vill jag inte ge mitt barn det namnet. Annars är det ju just släktingar eller vänner, vänners barn, som vi vill undvika, att det blir samma namn. Det är ju personer som varit länge, eller förhoppningsvis kommer vara länge, i våra liv. Givetvis kommer det nya bekantskaper under åren, både till oss och till barnet och det kan ju hända att man råkar på ett riktigt spånhuvud (om man får säga så) som råkar ha samma namn som barnet, men jag/vi vill inte börja på det sättet, om du förstår vad jag menar. Och det behöver ju inte vara något spånhuvud heller, utan kanske en framtida vän med samma namn, men det är också lite annars än att vi nu ska ge barnet samma namn som tex storasysters bästa kompis, mitt kusinbarn eller makens kusin.

Storasyster heter ju Tuva och det var ju inget nytt namn för oss när vi valde det, som vi aldrig hade hört förut och jag vet att det finns fler flickor i hennes ålder som heter Tuva. Det är lite lagom många som har det namnet. Väljer man namn från namntoppen, tex Ella, så ökar ju chansen för att det ska dyka upp fem andra Ellor på förskolan eller i skolan. Visst, man kanske inte ska tänka så, men jag kan inte låta bli.

Och djur! Djur, som är nära oss, tex våra egna djur eller vår närmsta familjs djur tex min systers katt Kajsa, det går bara inte :P Min syster väntar barn nu också och hennes sambo tycker om namnet Isak, men det heter hans föräldrars katt, och min syster tänker som jag där - kattnamn.

Men ja, givetvis är det så att när man väl gett barnet ett namn och barnet växer upp, så blir det ju den absolut närmsta associationen och namnet kommer ju bli rätt då. Jag vill bara att det kännas sådär rätt och bra från början, som storasysters namn kändes.
  • daniiel

Ett exempel är Luna och Juni. Två namn som jag tycker är jättefina.

Luna, det heter min systers bästa väns barn. Hon har funnits i mitt liv i många, många år och stundtals varit som en del av familjen. Nu fick hon sitt första barn på samma dag som vi fick vårat andra (bara ett par timmar efter) och det barnet ska heta Luna. Det blir för nära för mig för att jag skulle kunna tänka mig samma namn.

Juni däremot, det heter barnet till min systers bästa väns (hon jag skrev om ovan) syster. Det är tillräckligt avlägset för att jag utan problem skulle kunna tänka mig det namnet, trots att jag träffat både systern och barnet i fråga. Nu råkar dock maken och storasyster vara starkt emot just det namnet, men.. ja. Ni förstår :)

• daniiel

Jag är väl medveten om vad Fanny är på engelska, och det är det enda som får mig att tveka faktiskt. Och det känns lite tråkigt, när jag äntligen hittat ett namn som jag tycker om :P

Och nej, vi kommer inte stressa, men samtidigt vill jag som hitta något, så vi kan pröva det och ändå känna att vi har tid att leta och byta igen om det skulle behövas.

• daniiel
    Alyllyra skrev 2014-03-14 11:24:09 följande:

Jättestort grattis!

Det är inte lätt det där med namn. Men det är ju ett angenämt problem i alla fall  

Tack! Nej, allt annat än enkelt, men du har rätt i att det egentligen är ett angenämt problem :)
  • daniiel
    BCJKTDCN skrev 2014-03-15 09:51:44 följande:

Ellie, som du själv skriver :) Eller varför inte Ellen, Nelly, Iris eller Ines? Min brorsdotter heter Nike (uttalas precis som det stavas), första tiden tyckte jag namnet var sådär, men nu kan jag självklart inte tänka mig något annat namn på henne :)

Vad härligt att få välja namn!

Ellen eller Nelly är inga favoriter. Iris tycker jag om, men inte maken. Ines är nog ingen favorit heller. Nike heter en flicka som vår äldre dotter gick dagis med och jag tycker det är ett rätt fint namn :) Men det är ju sådär, man vänjer sig allt som oftast vid namn och för det mesta brukar man tycka att det passar personen - förr eller senare.

Ja, det är ju som sagt ett ganska angenämt problem, men jag börjar bli lite less på att vi har så svårt att hitta något eller komma överens :P
Svar på tråden Vad heter jag?