Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

ångrar du något kring bröllopsdagen??

Det enda jag önskar inte skulle ha hänt är saker vi inte kunde påverka själva som:

www.brollopstorget.se/forum/thread/4058852-respektera-ovriga-brudpar

Men annars har jag varit på dop som blivit bröllop... och där jag har känt mig lite lurad på konfekten samtidigt som jag kännt mig jättedum som inte haft med något till brudparet.

Ett tips är att ge en liten hint om att det kan vara mer än "bara" dop även om ni inte skriver det rakt ut i inbjudningarna. För då är man troligtvis lite förberedd mentalt och har i alla fall haft en möjlighet att köpa den där extra presenten "ifall att" ;) 

Alltså nu menar jag inte att allt hänger på att man ska få ge presenter. :P
    Men att komma tomhänt till något så stort som ett bröllop känns ofta lite jobbigt även om brudparet i förväg har talat om att dom inte vill ha något.
    Det hör liksom till, de flesta av oss är uppfostrade så att man ska ge bort något vid större tillställningar. Och då kan det kännas jobbigt att inte ha något för man kanske tycker att man "borde ha förstått"...

Men även den där förväntningen inför ett bröllop kan vara roligt även för de som "bara" är gäster, och man kan känna sig lite snuvad på den delen av upplevelsen liksom.

Sen är det ju alltid brudparets dag, det är störst för de som gifter sig. Och man (som gäst) respekterar ofta deras val oavsett vad det är... Så det är nog inte många som skulle bli direkt arga för att dom inte fick veta i förväg...

• Chicita

Det vi var supernöjda med var att det blev precis som vi tänkt oss - där temat stod mer i fokus än vad vi gjorde ;) 
    Hela upplägget var så vi och vi kompromissade inte med vår vision även om vi fick en del kritik från ett fåtal inbjudna först i början.

Även kritikerna vart dock omvända och pratar än i dag om vilken upplevelse det var ;) 

• Chicita
    mrslovas skrev 2014-04-18 12:52:34 följande:

- då tycker jag att dessa gäster kan överföra en slant på kontot inför bröllopsresa

Man kan tycka så mycket så.... :P

Att i efterskott "sätta in en slant för att man har dåligt samvete och inte visste om att det blev ett bröllop"... Nja...
    Det vetesjutton om jag skulle ha gjort i alla fall...

Det känns lite som att försöka köpa sig fri från ett dåligt samvete som någon annan har skapat åt en. Dåligt samvete som man inte skulle ha haft om dom varit ärliga från första början. 

Jag skulle nog istället gått hem, känt mig lite lurad och sen ryckt på axlarna och tänkt att "jaja det är väl deras förlust då om dom inte ville bli firade" ;) 

• Chicita
    Kileane skrev 2014-04-23 08:15:02 följande:
    Så anpassa festen efter gästerna säger jag. 

Det här är en mycket bra poäng.

Det gäller både upplägg, klädkod och i princip alla aspekter.

Däremot ska man akta sig för att anpassa sig så mycket att man tappar bort sig själva.
    Så jag skulle vilja omformulera det lite:
    Ha era gäster i åtanke när ni planerar dagen och kvällen, men var trogna mot er själva samtidigt.

Har ni väldigt specifika intressen så plocka gärna in dom på ett eller annat sätt som ett tema. Men man behöver inte gå "hela vägen" så att säga om man vet att gästerna hade blivit väldigt obekväma i situationen.
    Försök att glömma bort "hur en bröllopsfest/middag ska vara" och satsa på att få till den bästa fest/middag ni kan tänka er oavsett anledning att fira.

• Chicita
    Plättis skrev 2014-04-23 13:53:16 följande:
    Det är det här jag tycker känns allra svårast! Våra båda familjer tycker att "uppklätt" är att ta på sig en ren skjorta eller kanske kjol om man är kvinna. Det är inte min och sambons uppfattning, men samtidigt vill vi inte tvinga alla att köpa nya kläder för att kunna komma på vårt bröllop. 

Jag slår vad om att ingen höll koll på min pappa skulle han dyka upp i skinnbrallor och kortärmad skjorta på vårt bröllop. Och min svärfar i jeans och t-shirt. Det är vad vi har att utgå från :P

Då får ni ju vara väldigt tydliga i klädkoden ;) 

Använd absolut inte dom hemsnickrade koderna och specificera gärna vad klädkoden står för ;) 

Typ:

Klädkod:Kavaj
    Detta innebär att männen helst ska ha hel kostym - vilken inte behöver vara mörk, men även blazer eller udda kavaj är ok till kostymbyxor (chinos är ok om man inte vill ha kostymbyxor, men inte jeans eller läder).
    För damerna innebär det dräkt, klänning eller kjol med blus som är finare än vardag och minst knälång. Inte heller här är det ok med jeans och läder och vi ser gärna att ni klär upp er mer än ni brukar.

;) 

Svar på tråden ångrar du något kring bröllopsdagen??