• mrslovas

ångrar du något kring bröllopsdagen??

Ny här så har ej läst tidigare trådar.
    Men jag sitter och planerar inför vår stora dag som äger rum i augusti. Vi planerar ett litet enkelt överraskningabröllop i samband med sonens dop.

Nu när jag planerar så här enkelt kan jag inte låta bli att tänka 'är detta valet av enkelhet något som jag kommer att ångra framöver'??!

Man gifter sig ju (oftast) bara en gång i livet. Men samtidigt har jag aldrig varit bruden som velat gifta mig fören nu när vi bildat familj tillsammans.

Haha får väl annars förnya löfterna om typ 10år :-P då kan vi fira mega stort haha.

Nä men till min fråga - vad ångrar du? Ex håret? Upplägget? Vad du gjorde eller INTE gjorde? Maten? Ringarna - jaa allt!

• Svar på tråden ångrar du något kring bröllopsdagen??
  • daniiel

Ja, jag ångrar en hel del kring vårt bröllop.

Bland annat valet av festlokal. Det är nog vad jag/vi ångrar allra mest. Jag ångrar också valet av vigselring. Båda dom sakerna var ju dock inget jag kunde veta i förväg att jag skulle ångra, då problemen med båda uppstod efter bröllopet.

Jag ångrar ibland valet av brudklänning också. Jag kände mig vacker och jag tycker om klänningen, men det var inte min drömklänning. Jag skulle inte ha gett mig förrän jag hade min drömklänning.

Stundvis ångrar jag också att vi inte planerade längre. Vi bestämde oss för att gifta oss 6 månader före vi gifte oss. Vi skulle ha dragit ut på det längre. 

Årtiden, vi gifte oss i augusti, vilket har sina fördelar - men också nackdelar. Jag kan ibland ångra att vi inte höll fast vid vad vi först hade tänkt kring bröllopet. Helst skulle jag vilja gifta mig varje årstid dock ;)

• Chicita

Det enda jag önskar inte skulle ha hänt är saker vi inte kunde påverka själva som:

www.brollopstorget.se/forum/thread/4058852-respektera-ovriga-brudpar

Men annars har jag varit på dop som blivit bröllop... och där jag har känt mig lite lurad på konfekten samtidigt som jag kännt mig jättedum som inte haft med något till brudparet.

Ett tips är att ge en liten hint om att det kan vara mer än "bara" dop även om ni inte skriver det rakt ut i inbjudningarna. För då är man troligtvis lite förberedd mentalt och har i alla fall haft en möjlighet att köpa den där extra presenten "ifall att" ;) 

Alltså nu menar jag inte att allt hänger på att man ska få ge presenter. :P
    Men att komma tomhänt till något så stort som ett bröllop känns ofta lite jobbigt även om brudparet i förväg har talat om att dom inte vill ha något.
    Det hör liksom till, de flesta av oss är uppfostrade så att man ska ge bort något vid större tillställningar. Och då kan det kännas jobbigt att inte ha något för man kanske tycker att man "borde ha förstått"...

Men även den där förväntningen inför ett bröllop kan vara roligt även för de som "bara" är gäster, och man kan känna sig lite snuvad på den delen av upplevelsen liksom.

Sen är det ju alltid brudparets dag, det är störst för de som gifter sig. Och man (som gäst) respekterar ofta deras val oavsett vad det är... Så det är nog inte många som skulle bli direkt arga för att dom inte fick veta i förväg...

• daniiel

Jag kan också tänka mig att vissa kanske prioriterar bort ett dop på ett annat sätt än ett bröllop. Alltså att fler verkligen skulle se till att ta sig tid att komma ifall dom visste om att det blir dop och bröllop. Det beror väl visserligen lite på vilken man bjuder in osv, men så skulle jag ha känt. Vi försöker absolut gå på alla dop vi blir inbjudna till, men det står inte i likt högt som bröllop gör faktiskt. Men där är man ju olika som brudpar också, vissa tycker att det är en större sak och vill gärna att andra verkligen ska vara där, andra tycker inte att det spelar lika stor roll :)

• Nyfiken gul , nu fru

inte jag personligen men det mina vänner o bekanta berättar omkring mig är att många ångrade enkelheten, att dom bokstavligen tog fasta på att det inte var så stor grej. 

I efterhand ångrar dom bittert att dom inte ansträngde sig på såna saker FAKTISKT betyder något. Dvs val av kläder och utseende i första hand och i andra hand att många inte delade dagen med i alla fall närmaste familjen och i tredje hand att dom slarvade med att dokumentera dagen. Ett vigselbevis och ett suddigt foto taget med mobilkamera är ju liksom inte mycket att ha som minne efteråt. 

Kontentan är att kläder visst betyder en hel del, man måste inte se ut som en marängbrud nej men att klä "ner" sig bara för att hålla det enkelt är också fel tänkt. 
    Att familjen faktiskt betyder mer än man tror , att smita iväg o gifta sig i hemlighet eller i enkelhet med bara en handfull gäster ÄR något man kan komma att ångra.
    Det fanns också en trend för ett tag sedan att hemliga och enkla bröllop sällan dokumenterades, man tog några pliktskyldiga kort utanför vigselrummet och thats it. Men det är också något många bittert ångrar i efterhand. Att boka en fotograf eller låta någon fota hela dagen är en god ide. 

• Ponduss

Jag har själv varit på ett överraskningsbröllop, dock så var det inte ett dop utan det var brudgummens 30-års fest. Då var det, precis som daniiel skrev, flera som inte kom för att de skulle jobba mm. En utav dem var brudgummens syster (min moster) och hon var väldigt besviken efteråt när hon fick veta att de hade gift sig. Hon hade ju självklart bett om ledigt om hon hade fått veta att det var ett bröllop..

• MrsP93

Ångrar allt utom att jag sa ja och våran tårta.
    Gäster som vi inte ville bjuda/som kom oinbjudna förstörde med slagsmål och bråk..
    Var gravid och fet när vi gifte oss så fick panikköpa en ny klänning veckan innan bröllopet som inte var jag någonstans med, fick en för liten bukett och i fel färg av floristen.. osvosv.
    Allt som kan gå åt helvete på ett bröllop gjorde det.
    Vi vigdes borgligt och vi ser det bara som våran vigsel men det vi ska ha i år är vårat bröllop, om ni fattar hur jag menar :)
    Vi ska "gifta" oss i kyrkan på våran ettårs-vigseldag nu i augusti och det kommer vi se som vårat bröllop.
    Fast vi kommer ju räkna årsdagar från den riktiga vigseln (den borgliga förra året alltså).

• mrslovas

Jätte intressant läsning , tack för att ni öppnar upp er.

Ni får gärna vara anonyma oxå om ni skulle ångra ngt ni inte är så sugna att gå ut med.

För min del känns det som att det kan blir för stort och överflödigt med en massa grejer denna Dag.

Jag vet ju redan att det är Vi och att vi älskar varandra och vill åldras tillsammans , varför lägga ut en massa tid och pengar på detta 'för andras skull' . Men samtidigt tänker jag också att det bara sker en gång i livet så därför kan det kännas som att jag kanske ångrar mig i framtiden över att det blev så litet o enkelt.

Bara släkt typ - inga vänner och fest??

Fast fest kan man väl ha efteråt??

Gud vad jag pendlar mellan mina egna tankar!!

Men är väl kontrollfreaket inom mig som spökar men allt??

Men känns bra att höra era tankar även kring för- och nackdelar med ett överraskningsbröllop också.

Något mer ni ångrar eller hört andra ångra kring deras dag?

Eller något extra som ni varit SUPERNÖJDA med?

• mrslovas

Alltså nu menar jag inte att allt hänger på att man ska få ge presenter. :P

Men att komma tomhänt till något så stort som ett bröllop känns ofta lite jobbigt även om brudparet i förväg har talat om att dom inte vill ha något.

Det hör liksom till, de flesta av oss är uppfostrade så att man ska ge bort något vid större tillställningar. Och då kan det kännas jobbigt att inte ha något för man kanske tycker att man "borde ha förstått".. [/quote]

- då tycker jag att dessa gäster kan överföra en slant på kontot inför bröllopsresa

• Chicita

Det vi var supernöjda med var att det blev precis som vi tänkt oss - där temat stod mer i fokus än vad vi gjorde ;) 
    Hela upplägget var så vi och vi kompromissade inte med vår vision även om vi fick en del kritik från ett fåtal inbjudna först i början.

Även kritikerna vart dock omvända och pratar än i dag om vilken upplevelse det var ;) 

Svar på tråden ångrar du något kring bröllopsdagen??