Inlägg från: Plättis |Visa alla inlägg
  • Plättis

ångrar du något kring bröllopsdagen??

Jag har inte heller gift mig än, men har grubblat väldigt mycket på hur man ska utforma festen så den passar alla.

Vi vill gifta oss får vår egen skull, men all planering är för att det ska passa våra familjer, släktingar och vänner. Och redan nu känns det som att det är där vi skulle kunna göra fel. Att vi tänker för mycket på alla andra och inte på hur vi vill ha det. Åtminstone är jag sån. Min sambo är lite mer "slå näven i bordet och sedan är det så", eller försöker i alla fall vara det :) 

Våra familjer är väldigt olika, och de har helt olika önskemål/krav på hur bröllopet ska se ut. Men jag tror och hoppas att de bara kommer att vara nöjda och glada över att bli bjudna :P Fast jag skulle ljuga om jag sa att jag inte har ont i magen, trots att vi inte ens har ett datum att planera mot...

Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Plättis
    a ring on my finger skrev 2014-04-22 15:36:00 följande:

Varför gifta sig först och ha en bröllopsfest senare? Kan man inte vänta med bröllopet då också? Har varit på några bröllopsfester där brudpartet gift sig på annan ort tidigare och det har inte kännts som en bröllopsfest utan mer som en födelsedagsfest.Jag har inte fått känslan att vi har delat deras dag på samma sätt som på andra bröllop.

Så hur mycket jag än har tyckt nu tycker jag att ni ska göra precis så som NI önskar att fira er dag

Jag hoppas att jag lyckas övertala min sambo att ha just det upplägget på vårt bröllop, alltså vigsel med de närmaste och sedan stor fest senare med alla vi känner. Vi har en väldigt stor umgängeskrets, och många som är bekanta, men som jag kanske inte vill ha med under vigseln. Den vill jag dela med mina allra närmaste, med min familj och mina bästa vänner. Och våra kompisar/bekanta har främst frågat när vi ska gifta oss eftersom de vill ha en stor fest (vilket är ganska oförskämt, men en annan historia). Då kan de få stå över vigseln. 
  • Plättis
    Chicita skrev 2014-04-23 09:52:31 följande:

Det här är en mycket bra poäng.

Det gäller både upplägg, klädkod och i princip alla aspekter.

Däremot ska man akta sig för att anpassa sig så mycket att man tappar bort sig själva.
    Så jag skulle vilja omformulera det lite:
    Ha era gäster i åtanke när ni planerar dagen och kvällen, men var trogna mot er själva samtidigt.

Har ni väldigt specifika intressen så plocka gärna in dom på ett eller annat sätt som ett tema. Men man behöver inte gå "hela vägen" så att säga om man vet att gästerna hade blivit väldigt obekväma i situationen.
    Försök att glömma bort "hur en bröllopsfest/middag ska vara" och satsa på att få till den bästa fest/middag ni kan tänka er oavsett anledning att fira.

Det är det här jag tycker känns allra svårast! Våra båda familjer tycker att "uppklätt" är att ta på sig en ren skjorta eller kanske kjol om man är kvinna. Det är inte min och sambons uppfattning, men samtidigt vill vi inte tvinga alla att köpa nya kläder för att kunna komma på vårt bröllop. 

Jag slår vad om att ingen höll koll på min pappa skulle han dyka upp i skinnbrallor och kortärmad skjorta på vårt bröllop. Och min svärfar i jeans och t-shirt. Det är vad vi har att utgå från :P
Svar på tråden ångrar du något kring bröllopsdagen??