• mrslovas

Hur formulera i inbjudan att middagen är valfri??

Har nog svårt att formulera rubriken så just nu står jag fast och behöver hjälp :-P

Sammanfattning: vi ska ha dop med överraskningsbröllop.
    Vi kommer att ha ceremonin utomhus i hem-byn.
    Efter ceremonin blir det tårta och lunchbuffé.

Sen får alla fara hem.

MEN!
    Vi kommer att ha vår bröllopsnatt på hotell i närheten , många av gästerna beräknas övernatta där.
    SÅ TILL MIN FRÅGA- hur formulerar jag i inbjudan att gästerna gärna får stanna på middag??!
    Detta blir som en liten bröllopsfest med bara 3-rätters och sällskap

Typ såhär: ni som vill sammanstråla på middag tillsammans med oss på hotellet är välkomn att lämna en kuvertavgift i samband med er anmälan. Då ingår en förbokad 3-rätters meny.

Haha jaa herregud så hemskt det låter!!!!! :-P
    Jag blir knäpp! !!

(den förbokade festmenyn kostar 410kr/Pers så tänkte att vi gärna bjuder på iaf hälften) och ingen vet ju om att vi tänker gifta oss!!

• Svar på tråden Hur formulera i inbjudan att middagen är valfri??
  • Radhuspinglan

De som stannar ska väl hur som helst äta middag? Så säg det bara efteråt, att ni som vill fira med oss kan hänga med på trerätters på hotellet. Inget ni behöver skriva om.

• Nyfiken gul , nu fru

hmm... jag tänker att  . Om ni skriver en sån formulering som du gjort här ovan i ett inbjudninngskort kommer folk att fatta att ni ska gifta er. Och det är väl inte grejen antar jag...

• Nyfiken gul , nu fru
    Radhuspinglan skrev 2014-04-21 19:23:07 följande:

De som stannar ska väl hur som helst äta middag? Så säg det bara efteråt, att ni som vill fira med oss kan hänga med på trerätters på hotellet. Inget ni behöver skriva om.

ja precis min tanke - säg det muntligt efter vigseln till dom som är kvar att vill dom fira vidare så sluts ni upp på hotellet en viss tid. 

Skriv ingenting i inbjudan alls, då kommer folk förstå att ni ska gifta er.
  • Radhuspinglan
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-04-21 19:30:30 följande:

ja precis min tanke - säg det muntligt efter vigseln till dom som är kvar att vill dom fira vidare så sluts ni upp på hotellet en viss tid. 

Skriv ingenting i inbjudan alls, då kommer folk förstå att ni ska gifta er.

HELT OT! Men är det inte du som hänger en del på familjeliv.se? Känner igen ditt nick. ;)
  • mrslovas

Jaa men exakt vi vill ju att det ska bli en överraskning och att fokusen ska ha varit på just dopet. Så jaa det lär ju blig misstankar om vigsel vid en såndär formulerin :-S

Men hur tar hotellet de om det blir fler/mindre personer än vad vi först bokat in oss för?? Fast iofs är det ju några timmar mellan fikat och middagen - så hotellet hinner ju förbereda sig med du extra stolar o mat

Men om jag tar bort allt detta från just inbjudan och istället berättar efter ceremonin - hur löser vi det då med kuvertavgiften??

Vill ju inte bjuda alla på hela menyn och vill Inte heller att alla ska måsta använda hela menyn själva , vissa kanske inte känner för att slunga ut 400spänn .. När dom egentligen nöjer sig väl med en hamburgare typ :-P

• Chicita

Jag jobbar på hotell, och jag kan säga att det bara är enstaka avbokningar man accepterar på en gruppbokning,  i alla fall samma dag och då ska det i princip vara ett akutfall (någon som fått magsjuka eller liknande och inte kan delta).

Annars är praxis att man ska ha ett specificerat antal 2 veckor innan.
    Så om ni inte är villiga att betala även om folk inte kommer - så behöver ni få anmälningar i förväg.
    De flesta restaurangen har inte heller möjlighet att ta emot ett större sällskap utan bordsreservation, så att göra det till ett "drop-in-event" kan göra att ni inte får platser tillsammans utan blir utspridda över hela restaurangen om dom ens har platser kvar för er.

Jag skulle ha formulerat det ungefär såhär (lite långt dock):
    Då vi vet att flera kommer att övernatta på XX Hotell skulle vi tycka att det var trevligt att tillbringa lite extra tid med er (och övriga som är intresserade av att förlänga dagen). Därför har vi förbokat bord och deras festmeny så att vi kan äta en riktigt god middag tillsammans.
    Ni som är intresserade kan tala om vid OSA om ni är intresserade. XXX:- per person sätter ni i så fall också in på vårt konto XXX XXX XXX så att vi kan göra en förskottsbetalning.

• Nyfiken gul , nu fru
    Chicita skrev 2014-04-21 20:23:02 följande:

Jag jobbar på hotell, och jag kan säga att det bara är enstaka avbokningar man accepterar på en gruppbokning,  i alla fall samma dag och då ska det i princip vara ett akutfall (någon som fått magsjuka eller liknande och inte kan delta).

Annars är praxis att man ska ha ett specificerat antal 2 veckor innan.
    Så om ni inte är villiga att betala även om folk inte kommer - så behöver ni få anmälningar i förväg.
    De flesta restaurangen har inte heller möjlighet att ta emot ett större sällskap utan bordsreservation, så att göra det till ett "drop-in-event" kan göra att ni inte får platser tillsammans utan blir utspridda över hela restaurangen om dom ens har platser kvar för er.

Då vi vet att flera kommer att övernatta på XX Hotell skulle vi tycka att det var trevligt att tillbringa lite extra tid med er (och övriga som är intresserade av att förlänga dagen). Därför har vi förbokat bord och deras festmeny så att vi kan äta en riktigt god middag tillsammans.
    Ni som är intresserade kan tala om vid OSA om ni är intresserade. XXX:- per person sätter ni i så fall också in på vårt konto XXX XXX XXX så att vi kan göra en förskottsbetalning.

beror väl också på hur många man är i sällskapet och vart man bor. 

Det går ju att ringa o höra med det specifika hotellet och se vad dom säger om saken. 

Här där jag bor i min lilleputtstad skulle det gå utmärkt med dropinevent och ändå få plats vid samma bord eller justera en bokning hit eller dit med flertalet gäster. 
  • Nyfiken gul , nu fru

Så Ts -  ring först hotellet och rådfråga hur du ska göra och kolla vad just dom har för policy. 

Utifrån det svar du får kan du ju då antingen skriva som chicita föreslog eller också delge informationen muntligt.

• mrslovas
    Chicita skrev 2014-04-21 20:23:02 följande:

.

Tack för tipset kring inbjudan! Lät riktigt trevligt och inbjudande

Och då ligger det mer fokus på att 'alla måste vi ju äta och att passa på på hotellet när lix många bor där '' :)

Ja men precis , man vill ju ge hotellet lite framförhållning och även försäkra sig själv om att få riktigt fina platser ( vi blir ca 20st)

Men om vi bokar ett bord fast ingen meny (att vi kommer som vanliga middagsgäster) och alla får beställa vad de själva vill från a'La carte menyn - är det då dumt att var o en betalar för sig själv ?

Dvs - ingen har lix vetat om denna vigsel och även middag och skulle då aldrig ens veta om att vi bokat ett bord i förväg för alla som sedan vill. (jag tar nästan för givet att alla kommer vilja äta ilag) blir då en bonus för alla så ingen tycker det blir dumt att betala .

Vi har ju som haft bröllopstårta och dopfika som vi bjussat på innan.

Men ja vad svårt , anmäla så vi får in en slant i kuvertavgift.

Eller helt enkelt 'överraska/höra sig för med middan och var o en betalar för sig ..

Knepigt upplägg :-P
Svar på tråden Hur formulera i inbjudan att middagen är valfri??