Inlägg från: Nyfiken gul , nu fru |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul , nu fru

Hur formulera i inbjudan att middagen är valfri??

hmm... jag tänker att  . Om ni skriver en sån formulering som du gjort här ovan i ett inbjudninngskort kommer folk att fatta att ni ska gifta er. Och det är väl inte grejen antar jag...

• Nyfiken gul , nu fru
    Radhuspinglan skrev 2014-04-21 19:23:07 följande:

De som stannar ska väl hur som helst äta middag? Så säg det bara efteråt, att ni som vill fira med oss kan hänga med på trerätters på hotellet. Inget ni behöver skriva om.

ja precis min tanke - säg det muntligt efter vigseln till dom som är kvar att vill dom fira vidare så sluts ni upp på hotellet en viss tid. 

Skriv ingenting i inbjudan alls, då kommer folk förstå att ni ska gifta er.
  • Nyfiken gul , nu fru
    Chicita skrev 2014-04-21 20:23:02 följande:

Jag jobbar på hotell, och jag kan säga att det bara är enstaka avbokningar man accepterar på en gruppbokning,  i alla fall samma dag och då ska det i princip vara ett akutfall (någon som fått magsjuka eller liknande och inte kan delta).

Annars är praxis att man ska ha ett specificerat antal 2 veckor innan.
    Så om ni inte är villiga att betala även om folk inte kommer - så behöver ni få anmälningar i förväg.
    De flesta restaurangen har inte heller möjlighet att ta emot ett större sällskap utan bordsreservation, så att göra det till ett "drop-in-event" kan göra att ni inte får platser tillsammans utan blir utspridda över hela restaurangen om dom ens har platser kvar för er.

Jag skulle ha formulerat det ungefär såhär (lite långt dock):
    Då vi vet att flera kommer att övernatta på XX Hotell skulle vi tycka att det var trevligt att tillbringa lite extra tid med er (och övriga som är intresserade av att förlänga dagen). Därför har vi förbokat bord och deras festmeny så att vi kan äta en riktigt god middag tillsammans.
    Ni som är intresserade kan tala om vid OSA om ni är intresserade. XXX:- per person sätter ni i så fall också in på vårt konto XXX XXX XXX så att vi kan göra en förskottsbetalning.

beror väl också på hur många man är i sällskapet och vart man bor. 

Det går ju att ringa o höra med det specifika hotellet och se vad dom säger om saken. 

Här där jag bor i min lilleputtstad skulle det gå utmärkt med dropinevent och ändå få plats vid samma bord eller justera en bokning hit eller dit med flertalet gäster. 
  • Nyfiken gul , nu fru

Så Ts -  ring först hotellet och rådfråga hur du ska göra och kolla vad just dom har för policy. 

Utifrån det svar du får kan du ju då antingen skriva som chicita föreslog eller också delge informationen muntligt.

• Nyfiken gul , nu fru

om folk övernattar på hotellet så förutsätter dom ju att dom får bekosta sin egen middag , antingen där på hotellet eller att man tänker att man går ut på stan o käkar. 

Att ni vill ha kuvertavgift tycker jag ni egentligen ska tänka bort här. Det viktigaste är ju att ni får en trevlig kväll.  låt var och en beställa sin egen mat, alla kanske heller inte vill äta 3-rätters tänker jag. 
    Kanske ni kan hitta nån form av kompromiss? Betala varsitt glas vin eller öl till maten ? Eller betala en del av maten direkt på plats Tex. 

häng inte upp dig på kuvertavgiften tycker jag.  Se istället till att ni bokar bord för x antal gäster i första hand 

• Nyfiken gul , nu fru
    mrslovas skrev 2014-04-22 13:06:40 följande:

Äh! Om jag fått bestämma på de humöret jag är på nu så skulle de stå ;

'' Alla måste vi ju äta , så varför inte slå två flugor på smällen och sammanstråla på hotellet där redan många av våra gäster bor. Då får vi avsluta dagen med en god middag och verkligen få rå om varandra nu när många åkt så långt!

Låter detta intressant så är ni välkomna med er anmälan så kan vi reservera plats i restaurangen''

STRÅLANDE!  

använd den formuleringen så blir det jättebra!  Och ja jag är fullt allvarlig.  Eftersom tillställningen är liten och informell så tycker jag det låter bra att formulera sig så. Och det är en utmärkt formulering för att maskera att middagen är bröllopsmiddag. Behåll det så!
Svar på tråden Hur formulera i inbjudan att middagen är valfri??