• mrslovas

Hur formulera i inbjudan att middagen är valfri??

Har nog svårt att formulera rubriken så just nu står jag fast och behöver hjälp :-P

Sammanfattning: vi ska ha dop med överraskningsbröllop.
    Vi kommer att ha ceremonin utomhus i hem-byn.
    Efter ceremonin blir det tårta och lunchbuffé.

Sen får alla fara hem.

MEN!
    Vi kommer att ha vår bröllopsnatt på hotell i närheten , många av gästerna beräknas övernatta där.
    SÅ TILL MIN FRÅGA- hur formulerar jag i inbjudan att gästerna gärna får stanna på middag??!
    Detta blir som en liten bröllopsfest med bara 3-rätters och sällskap

Typ såhär: ni som vill sammanstråla på middag tillsammans med oss på hotellet är välkomn att lämna en kuvertavgift i samband med er anmälan. Då ingår en förbokad 3-rätters meny.

Haha jaa herregud så hemskt det låter!!!!! :-P
    Jag blir knäpp! !!

(den förbokade festmenyn kostar 410kr/Pers så tänkte att vi gärna bjuder på iaf hälften) och ingen vet ju om att vi tänker gifta oss!!

• Svar på tråden Hur formulera i inbjudan att middagen är valfri??
  • Chicita

Om alla får beställa själva från menyn så kan dom gott och väl betala för sig själva.
    Om ni vill så bjuder ni alla på efterrätt så får ni ju ändå bjuda på något speciellt ;) 

Och det är inte lila "illa" att bara boka platser - och så kom inte alla / man avbokar några platser lite sent. Som om man har bokat med mat - och så avbokas det i sista minuten (efter att dom har köpt in råvaror, preppat inför kvällen och kanske tagit in extra personal) :) 

• Nyfiken gul , nu fru

om folk övernattar på hotellet så förutsätter dom ju att dom får bekosta sin egen middag , antingen där på hotellet eller att man tänker att man går ut på stan o käkar. 

Att ni vill ha kuvertavgift tycker jag ni egentligen ska tänka bort här. Det viktigaste är ju att ni får en trevlig kväll.  låt var och en beställa sin egen mat, alla kanske heller inte vill äta 3-rätters tänker jag. 
    Kanske ni kan hitta nån form av kompromiss? Betala varsitt glas vin eller öl till maten ? Eller betala en del av maten direkt på plats Tex. 

häng inte upp dig på kuvertavgiften tycker jag.  Se istället till att ni bokar bord för x antal gäster i första hand 

• mrslovas

Tack tack och åter tack hörrni , både för era idéer och för att få ner mig på jorden :-P har en tendens till att bara krångla till allting och tänka en aning För mkt.!

Jaa men lät ju både enkelt och lättsamt att bjuda på desserten eller kanske vin/fördrink eller annat passande till middan och precis , efter en hel dag med massa gott är säkert inte många sugna på 3-rätters..!

Att dela upp med ngt sånt blir ju även lättare för personalen när man ska betala också

Men absolut , ska ringa hotellet och höra mig för vad dom tycker och ifall dom kanske har andra bra förslag

Börjar kännas som att man snart lyckas knyta ihop säcken , så att säga ^^

• mrslovas

Vad tror ni om detta?

Finslipa eller annat - bara att säga till!

''PS; när en del utav er inbjudna kommer att övernatta på Xxhotelletxx har vi valt att förboka ett bord så vi kan avsluta dagen med en god middag tillsammans ur hotellets Ala carte meny.

Vill ni boka in en plats och äta tillsammans med oss är ni välkomna med er anmälan :)

''

• Anonym (Bride)

Är middagen enbart riktad till dom som övernattar på hotellet eller är alla tiigare närvarande gäster välkomna att följa med? 

Som du har formulerat det nu så tolkar i alla fall jag det som att det endast är hotellgästerna som är välkomna - om så är fallet ska du skippa den inbjudan helt och bara bjuda in dom muntligt. 

Och jag är lite kluven , å ena sidan är en inbjudan till middag bara just en inbjudan till middag. MEN å andra sidan , skulle jag bli bjuden på dop och ser att det står att ni gärna ser gästerna på middag på hotellet på kvällen så skulle jag definitivt tro att ni gifter er . 

Så fortfarande tycker jag ni ska fundera på om det ska vara ett överraskningsbröllop eller inte.  Det är för min del ganska ovanligt att ett dop avslutas med fin middag på hotell för särskilt förbokade.  

• Chicita

Jag skulle nog också ändra lite i formuleringen så att det framgår att det gäller alla gäster och inte bara dom som bor på hotellet :) 

Men annars låter det bra :)

• mrslovas

Tillägger att vi blir uppe i fjälvärlden med flera mils avstånd till närmsta ort. Och att det endast blir släkten som kommer dvs dom närmsta.

Så iofs kan jag ju bara nämna ordet middag när jag väl träffar dom spontant innan dopet.

• Chicita

Du kan ju bara ändra formuleringen lite som sagt :) 

PS; Eftersom en del av er inbjudna kommer att övernatta på Xxhotelletxx, har vi valt att reservera platser så vi kan avsluta dagen med en god middag tillsammans. 
    Detta gäller alla inbjudna gäster, inte bara de som bor på hotellet.
    Tala om för oss så snart som möjligt om ni vill äta med oss.

Du behöver inte nämna hotellets A'la carte-meny. Utan när dom talar om ifall dom vill ha en plats så kan ni ju bara "förtydliga" att detta inte är något ni bjuder på, utan alla väljer och betalar sin egen mat... :) 

• mrslovas

Klockrent!

Tack. Då förstår man helt enkelt upplägget kring en middag utan att misstänka något större. Lixom att man slår 2 flugor i en smäll

Och de där med ex betalning , menyn osv tar vi då senare som du nämnde! Härligt

• mrslovas

Äh! Om jag fått bestämma på de humöret jag är på nu så skulle de stå ;

'' Alla måste vi ju äta , så varför inte slå två flugor på smällen och sammanstråla på hotellet där redan många av våra gäster bor. Då får vi avsluta dagen med en god middag och verkligen få rå om varandra nu när många åkt så långt!

Låter detta intressant så är ni välkomna med er anmälan så kan vi reservera plats i restaurangen''

• Nyfiken gul , nu fru
    mrslovas skrev 2014-04-22 13:06:40 följande:

'' Alla måste vi ju äta , så varför inte slå två flugor på smällen och sammanstråla på hotellet där redan många av våra gäster bor. Då får vi avsluta dagen med en god middag och verkligen få rå om varandra nu när många åkt så långt!

Låter detta intressant så är ni välkomna med er anmälan så kan vi reservera plats i restaurangen''

STRÅLANDE!  

använd den formuleringen så blir det jättebra!  Och ja jag är fullt allvarlig.  Eftersom tillställningen är liten och informell så tycker jag det låter bra att formulera sig så. Och det är en utmärkt formulering för att maskera att middagen är bröllopsmiddag. Behåll det så!
  • Chicita
    mrslovas skrev 2014-04-22 13:06:40 följande:

Toppen :) 

Det enda jag skulle vilja påpeka (ord-nörd som jag är) är att det heter "slå två flugor i en smäll" eller om man vill skämta till det så säger man "göra två flugor på smällen"
    ;) 
    Men det är petitesser ;) 

• mrslovas

Haha! Jaa exakt jag menar ju de där på skämt fast skrev ändå fel :-P min mor brukar alltid säga att flugorna blir på smällen så menade förstås de sist nämnda ;P!

Haha men jajemän då kör jag på det där sista inlägget med lite finslipning!

Jag tackar för erat tålamod

• Chicita
    mrslovas skrev 2014-04-22 21:40:16 följande:

Haha! Jaa exakt jag menar ju de där på skämt fast skrev ändå fel :-P min mor brukar alltid säga att flugorna blir på smällen så menade förstås de sist nämnda ;P!

Haha men jajemän då kör jag på det där sista inlägget med lite finslipning!

Jag tackar för erat tålamod

Glöm inte berätta hur det gick sen bara ;) 

(alltså vi vill ha bilder :D )

Svar på tråden Hur formulera i inbjudan att middagen är valfri??