• mrslovas

Hur formulera i inbjudan att middagen är valfri??

Har nog svårt att formulera rubriken så just nu står jag fast och behöver hjälp :-P

Sammanfattning: vi ska ha dop med överraskningsbröllop.
    Vi kommer att ha ceremonin utomhus i hem-byn.
    Efter ceremonin blir det tårta och lunchbuffé.

Sen får alla fara hem.

MEN!
    Vi kommer att ha vår bröllopsnatt på hotell i närheten , många av gästerna beräknas övernatta där.
    SÅ TILL MIN FRÅGA- hur formulerar jag i inbjudan att gästerna gärna får stanna på middag??!
    Detta blir som en liten bröllopsfest med bara 3-rätters och sällskap

Typ såhär: ni som vill sammanstråla på middag tillsammans med oss på hotellet är välkomn att lämna en kuvertavgift i samband med er anmälan. Då ingår en förbokad 3-rätters meny.

Haha jaa herregud så hemskt det låter!!!!! :-P
    Jag blir knäpp! !!

(den förbokade festmenyn kostar 410kr/Pers så tänkte att vi gärna bjuder på iaf hälften) och ingen vet ju om att vi tänker gifta oss!!

• Svar på tråden Hur formulera i inbjudan att middagen är valfri??
  • mrslovas

Jaa men exakt vi vill ju att det ska bli en överraskning och att fokusen ska ha varit på just dopet. Så jaa det lär ju blig misstankar om vigsel vid en såndär formulerin :-S

Men hur tar hotellet de om det blir fler/mindre personer än vad vi först bokat in oss för?? Fast iofs är det ju några timmar mellan fikat och middagen - så hotellet hinner ju förbereda sig med du extra stolar o mat

Men om jag tar bort allt detta från just inbjudan och istället berättar efter ceremonin - hur löser vi det då med kuvertavgiften??

Vill ju inte bjuda alla på hela menyn och vill Inte heller att alla ska måsta använda hela menyn själva , vissa kanske inte känner för att slunga ut 400spänn .. När dom egentligen nöjer sig väl med en hamburgare typ :-P

• mrslovas
    Chicita skrev 2014-04-21 20:23:02 följande:

.

Jag skulle ha formulerat det ungefär såhär (lite långt dock):

Då vi vet att flera kommer att övernatta på XX Hotell skulle vi tycka att det var trevligt att tillbringa lite extra tid med er (och övriga som är intresserade av att förlänga dagen). Därför har vi förbokat bord och deras festmeny så att vi kan äta en riktigt god middag tillsammans.

Ni som är intresserade kan tala om vid OSA om ni är intresserade. XXX:- per person sätter ni i så fall också in på vårt konto XXX XXX XXX så att vi kan göra en förskottsbetalning.

Tack för tipset kring inbjudan! Lät riktigt trevligt och inbjudande

Och då ligger det mer fokus på att 'alla måste vi ju äta och att passa på på hotellet när lix många bor där '' :)

Ja men precis , man vill ju ge hotellet lite framförhållning och även försäkra sig själv om att få riktigt fina platser ( vi blir ca 20st)

Men om vi bokar ett bord fast ingen meny (att vi kommer som vanliga middagsgäster) och alla får beställa vad de själva vill från a'La carte menyn - är det då dumt att var o en betalar för sig själv ?

Dvs - ingen har lix vetat om denna vigsel och även middag och skulle då aldrig ens veta om att vi bokat ett bord i förväg för alla som sedan vill. (jag tar nästan för givet att alla kommer vilja äta ilag) blir då en bonus för alla så ingen tycker det blir dumt att betala .

Vi har ju som haft bröllopstårta och dopfika som vi bjussat på innan.

Men ja vad svårt , anmäla så vi får in en slant i kuvertavgift.

Eller helt enkelt 'överraska/höra sig för med middan och var o en betalar för sig ..

Knepigt upplägg :-P
  • mrslovas

Tack tack och åter tack hörrni , både för era idéer och för att få ner mig på jorden :-P har en tendens till att bara krångla till allting och tänka en aning För mkt.!

Jaa men lät ju både enkelt och lättsamt att bjuda på desserten eller kanske vin/fördrink eller annat passande till middan och precis , efter en hel dag med massa gott är säkert inte många sugna på 3-rätters..!

Att dela upp med ngt sånt blir ju även lättare för personalen när man ska betala också

Men absolut , ska ringa hotellet och höra mig för vad dom tycker och ifall dom kanske har andra bra förslag

Börjar kännas som att man snart lyckas knyta ihop säcken , så att säga ^^

• mrslovas

Vad tror ni om detta?

Finslipa eller annat - bara att säga till!

''PS; när en del utav er inbjudna kommer att övernatta på Xxhotelletxx har vi valt att förboka ett bord så vi kan avsluta dagen med en god middag tillsammans ur hotellets Ala carte meny.

Vill ni boka in en plats och äta tillsammans med oss är ni välkomna med er anmälan :)

''

• mrslovas

Tillägger att vi blir uppe i fjälvärlden med flera mils avstånd till närmsta ort. Och att det endast blir släkten som kommer dvs dom närmsta.

Så iofs kan jag ju bara nämna ordet middag när jag väl träffar dom spontant innan dopet.

• mrslovas

Klockrent!

Tack. Då förstår man helt enkelt upplägget kring en middag utan att misstänka något större. Lixom att man slår 2 flugor i en smäll

Och de där med ex betalning , menyn osv tar vi då senare som du nämnde! Härligt

• mrslovas

Äh! Om jag fått bestämma på de humöret jag är på nu så skulle de stå ;

'' Alla måste vi ju äta , så varför inte slå två flugor på smällen och sammanstråla på hotellet där redan många av våra gäster bor. Då får vi avsluta dagen med en god middag och verkligen få rå om varandra nu när många åkt så långt!

Låter detta intressant så är ni välkomna med er anmälan så kan vi reservera plats i restaurangen''

• mrslovas

Haha! Jaa exakt jag menar ju de där på skämt fast skrev ändå fel :-P min mor brukar alltid säga att flugorna blir på smällen så menade förstås de sist nämnda ;P!

Haha men jajemän då kör jag på det där sista inlägget med lite finslipning!

Jag tackar för erat tålamod

Svar på tråden Hur formulera i inbjudan att middagen är valfri??