• Tossen

Sigillstämpel, hur få till dom? Dom spricker!!!

Igår förseglade vi alla kuvert med lack/sigill. På vissa kort har sigillet redan spruckit trots att vi inte ens hunnit skicka dom. Vad har vi gjort för fel?

Om dom spruckit av att vi flyttat dom från en plats till en annan hemma så kommer ju alla vara sönder när dom kommer fram till gästerna? :(

Ska jag försöka skrapa bort sigillet och göra om dom?

• Svar på tråden Sigillstämpel, hur få till dom? Dom spricker!!!
  • Chicita

Riktigt sigill är skört. Vaxet blir torrt och smuligt.

Det finns sigillvax som är flexibelt, det innehåller någon sorts plast så att den blir lite lätt böjlig.
    Här kan du hitta bland annat (dom heter "flexibel" om dom är lite elastiska) 

www.pandurohobby.se/search%C3%A5ng

• Tossen

Men det blir så himla dyrt! Kollade på panduro nu och dom tar 80 spänn för 5 eller 6 stänger. 1 stång är 1 sigill. Och vi behöver 45. Det blir ju flera hundra!

• Chicita
    Tossen skrev 2014-04-28 18:31:58 följande:

Men det blir så himla dyrt! Kollade på panduro nu och dom tar 80 spänn för 5 eller 6 stänger. 1 stång är 1 sigill. Och vi behöver 45. Det blir ju flera hundra!

Det kanske kan finnas billigare på något annat ställe. Jag vet inte. 

Men du frågade varför det blev så, jag förklarade och visade på ett alternativ.
    Jag har inte sagt att du måste handla där :P

• Tossen

Jag vet haha, jag blev bara frustrerad över att det är så dyrt! När man lagt så många timmar på korten vill man ju att allt blir bra. Men jag köpte ett annat lack nu och ska försöka göra på bakplåtspapper och limma. Då kanske dom inte blir lika tunna :)

• Chicita

Jag testade det jag också...

Limmet fäste inte, vi testade 3 olika lim, även tvåkomponents, men det ramlade bara av.
    Sigillet är ju ett vax, det är fett så det är inte så lätt att få limmet att fästa emot den feta ytan :/

Och även om det blir tjockare (det är ju bara att droppa på tjockare direkt på kuverten annars) så blir det ju inte mindre skört

• Tossen

Konstigt, hon sa till mig i butiken att en stång är 1 sigill så att ett paket var ca 5-6 sigill.

Det lacket jag köpte igår var samma skit som det jag redan hade haha. Försökte droppa på smörpapper och sen trycka sigill men dom blir jättetunna och sköra. Så nu har jag tredje gången gillt beställt guldigt vax och ska prova med pistol! Hoppas det fungerar bättre!

FrökenW, höll dina i posten?

• Milli

Jag använde dessa sigillstänger som man har i limpistolen och precis som någon skrev ovanför så räcker en stång till iaf 5-6 stycken. Jag visste dock inte de när jag köpte så jag köpte väldigt mycket och har tre hela paket över som du kan få köpa billigt om du vill och de är silver du vill ha :)

www.pandurohobby.se/Katalog/30-Papper-Stamplar/3060-Inslagning/306035-Lackstanger/1/022100-Sigillstavar-limpistol-silver

• Tossen

Milli, egentligen är det guld, men dom kanske går att spraya guldiga?

Vad vill du ha för 3 paket? Säljer du även pistolen?

• Milli
    Tossen skrev 2014-04-29 08:52:36 följande:

Milli, egentligen är det guld, men dom kanske går att spraya guldiga?

Vad vill du ha för 3 paket? Säljer du även pistolen?

Okej, ja de kan gå att spraya dom men annars kan du måla dom med hobbylack eller allmogefärg :) 210kr kostar dom ju att köpa på panduro men kanske 100kr inkl frakt för alla tre.. Är det okej tycker du?
  • Milli
    Tossen skrev 2014-04-29 09:29:24 följande:

Det låter bra :) Vart bor du?

Glömde svara på frågan om pistolen. Nej den vill jag gärna ha kvar då jag limmar så mycket annat med den :) Men en minipistol kostar ju 99kr på panduro så de är inte så farligt.. Jag bor i Arvika/värmland men som sagt så ingår frakten i det priset jag skrev så jag kan skicka dom till dig om du bor långt bort..
  • Tossen

Skicka ett PM till mig så får du min adress och jag får uppgifter om betalning :)

• Chicita

Vi skickade ut 40 kuvert, gjorde 68 placeringskort och så slängde jag nog en hel del jag försökt göra sådär på bakplåtspapper och limma fast.

Tror det gick åt 9 lackstänger totalt...

• filibustern

har själv oroat mig för att dom ska spricka, har själv sån här "porttions"-vax. som man läger i en liten "sked" som man sen värmer över eld, och häller det smälta vaxet på brevet. blir rätt mängd och allt. vet jag gjorde så på julkort en gång, tror dom klarade sig rätt så bra. i nödfall tänkte jag ta klisterlappar istället. 

• Magenta

För oss gick det åt 2 (ganska små) stänger med det lite plastigare lackstängerna för ca 40 kuvert. Inga sprickor och det höll bra

• Tossen

Filibustern, det var sånt lack vi hade också vid första försöket som vi fick skrapa bort från kuverten. Lämnade över en inbjudan direkt till en gäst och den gick sönder under tiden jag bar den i handen......

Igår testade jag med en vanlig lackstång men det vart lika ömtåligt :(

Tror nästan man måste köra sånt där vaxigt om det ska hålla.

• filibustern
    Tossen skrev 2014-04-29 13:13:50 följande:

Filibustern, det var sånt lack vi hade också vid första försöket som vi fick skrapa bort från kuverten. Lämnade över en inbjudan direkt till en gäst och den gick sönder under tiden jag bar den i handen......

Igår testade jag med en vanlig lackstång men det vart lika ömtåligt :(

Tror nästan man måste köra sånt där vaxigt om det ska hålla.

hmm.. konstigt. 
  • Milli
    Tossen skrev 2014-04-29 10:05:40 följande:

Skicka ett PM till mig så får du min adress och jag får uppgifter om betalning :)

Har du fått mailet? :)
  • Tossen

Ett litet tips!

Jag fick till sigillerna med limpistol och vanligt lim!

Det gick jättebra... tryckte ut en klutt på smörpapper... dit med stämpeln.. väntade några sekunder och sen kunde jag dra av sigillen från stämpeln. Sedan sprayade jag dom med vanlig guldig sprayfärg och limmade på kuverten :)

Svar på tråden Sigillstämpel, hur få till dom? Dom spricker!!!