• magicadespell

Måste svägerskan vara med på möhippan?

Hej!
    Jag funderar lite på det här med Möhippa. Ska maila inbjudningslistan till en nära vän och min fråga är: bör alla/en stor del av kvinnorna som är bjudna till bröllopet också förväntas bli medbjudna till möhippan??

Jag har en grupp nära vänner och tillsammans har vi det fantastiskt kul, höga skratt, många skämt och alla är avslappnade fina människor som jag verkligen månar om. Känner mig dock ytterst tveksam till några stycken som inte tillhör kategorin vänner och det är är tre svägerskor och en kusin på mannens sida som jag inte står särskilt nära och inte tycker är särskilt skoj. Är det fel att inte bjuda med dom dvs uppge deras namn.

Hoppas på vettiga svar!

• Svar på tråden Måste svägerskan vara med på möhippan?
  • jessi85

Nämen möhippan är väl att de kompisar/släktningar man är nära med gör något för en. Om typ alla kvinnor som är med på bröllopet ska med på möhippan är det ju risk att möhippan blir väldigt stor och ohanterlig. Jag tycker inte det är fel att bara vilja ha med de nära vännerna!

• magicadespell
    jessi85 skrev 2014-05-07 10:47:32 följande:

Nämen möhippan är väl att de kompisar/släktningar man är nära med gör något för en. Om typ alla kvinnor som är med på bröllopet ska med på möhippan är det ju risk att möhippan blir väldigt stor och ohanterlig. Jag tycker inte det är fel att bara vilja ha med de nära vännerna!

Låter klokt, tusen tack! Risken finns att dessa tre svägerskor och kusin känner sig undanskuffade. Dessa har varit med förr när det ordnats möhippor inom släkten. Dom är fortfarande inte nära mig på det viset. 
  • Chicita

Egentligen ska du inte bestämma alls där över vilka som ska bjudas in eller inte ;) 

Maila hela listan och låt de som arrangerar hippan välja själva.
    Är det några du inte vill ha med på hippan som finns på inbjudningslistan så sätt en liten bock i kanten vid namnen och skriv en förklaring i nederkant "bara inbjuden för att den är gift med XX " (eller liknande) så får den/de som arrangerar hippan ta besluten på vilka dom kontaktar själva :) 

• FrökenW

Det där verkar vara extremt olika, på sambons sida är det självklar att alla bröllopsgäster av samma kön är bjudna på hippa och sexa, i min familj är det lika självklart att hippa och sexa är en tillställning för de nära vännerna och jag vill dessutom ha med mina manliga vänner. Så jag räknar med att min hippa så småning om blir med mina gamla vänner plus några från hans sida som jag faktiskt umgås med, så får han/vi förklara för svägerskor och annat att det är enligt andra traditioner. Blir ju dessutom lättare eftersom någon från min sida kommer arrangera min hippa och de som inte blir bjudna inte behöver veta om jag eller sambon har hjälpt till med gästlistan... ;)

Så låt du dina kompisar göra som ni brukar/är mest bekväma med och om någon undrar får ni förklara att det är just i enlighet med era traditioner. Och om du har ett finger med i spelet så att de inte bjuds behöver ni ju inte låtsas om det. 

• magicadespell
    FrökenW skrev 2014-05-07 12:58:25 följande:

Det där verkar vara extremt olika, på sambons sida är det självklar att alla bröllopsgäster av samma kön är bjudna på hippa och sexa, i min familj är det lika självklart att hippa och sexa är en tillställning för de nära vännerna och jag vill dessutom ha med mina manliga vänner. Så jag räknar med att min hippa så småning om blir med mina gamla vänner plus några från hans sida som jag faktiskt umgås med, så får han/vi förklara för svägerskor och annat att det är enligt andra traditioner. Blir ju dessutom lättare eftersom någon från min sida kommer arrangera min hippa och de som inte blir bjudna inte behöver veta om jag eller sambon har hjälpt till med gästlistan... ;)

Så låt du dina kompisar göra som ni brukar/är mest bekväma med och om någon undrar får ni förklara att det är just i enlighet med era traditioner. Och om du har ett finger med i spelet så att de inte bjuds behöver ni ju inte låtsas om det. 

Smart!!! Så får det bli
  • Maj12

Förstår dig verkligen men om du vänder på det och tänker att du är bjuden på ett bröllop och ni är 3stycken som inte blev bjudna på möhippan (du är en av dom) och på bröllop så visar dom en massa kort hur möhippan har varit vad dom gjort och hur kul dom haft. Hur skulle du känna dig då????

Jag tror många tänker vad är det för fel på mig eftersom ingen bjöd mig??? För min kille blev ju bjuden på svensexan. Jag personligen skulle bli jätte sårad.

• FrökenW

Maj12 - jag förstår dig visserligen, men brukar det verkligen vara så? Normalt är det väl ändå en minoritet som går på hippa och sexa - brudens respektive brudgummens nära vänner? Hade jag inte en personlig relation med bruden hade jag inte alls tyckt det var konstigt om jag inte bjöds, även om min sambo varit på svensexan. 

Om det sen verkligen är alla utom tre som bjuds och två av dem dessutom är mormor och gammelmoster Agda, då hade det inte varit speciellt snyggt. Och då kanske man borde fundera på att köra någon alla ska med-variant. 

• Maj12

Självklart gör alla olika. Det va bara jag som la in min personliga åsikt i det hela.

Jag har varit på 4 olika möhippor och där har alla i brudens ålder (+ -15 år) (dock minst 18 år) varit bjudna, alltså inte gamle moster/faster eller mormor.

För mig som inte kände alla på ett utav dom bröllop jag blivit bjuden på gjorde det att själva bröllopet blev roligare eftersom jag då hade hunnit skaffa lite kompisar.

• FrökenW

Som i min sambos tradition alltså, och det finns absolut en poäng med att få träffa folk innan böllopet. Men för mig är inte en hippa en förfest eller en social konvention på det sättet, utan verkligen någonting för de nära vännerna. Jag hade tyckt det hade känts väldigt konstigt och lite obekvämt att ha en sådan stor hippa själv eller för någon av mina vänner, och känner mig inte heller bekväm med att gå på andras om jag inte känner bruden väl. Det är i min uppfattning verkligen hennes dag, då hon ska få uppmärksamhet och skämmas bort av vännerna. En sista kväll med gänget.  

Min syn på saken naturligtvis, men man kan ju uppenbarligen se väldigt annorlunda på det och då bör man ju kunna förklara det för den som inte bjuds. Och som då förhoppningsvis förstår och accepterar det. :)

Sen kan jag ju tycka att man kanske inte bör redovisa hippan och sexan i allt för stor detalj på bröllopet heller, av en massa olika skäl... 

• magicadespell

Jag har en en föreställning om att hippan ska vara fär de närmsta vännerna som man känner sig bekväm att ha omkring sig. Ska man bjuda med folk bara för att det hör till god ton eller med risk för att inte såra ngn? Är ödmjuk som person men min gräns går där jag inte får ödmjukhet tillbaka, så därför känns valet enkelt -att hinta om att inte bjuda valda personer som är på mannens sida. Dom känner ingen av mina vänner tex och ingen annan släkt är medbjuden på hippa (vad jag vet). Det man inte vet tar man heller inte skada av och officiellt så är det ingen som sett min maillista ska ska skicka min gode vän. Ok jag förstår att det är fult men ibland är det enligt mig ok att göra så här eftersom jag vill omges av bra personer. 

Intressant med diskussioner men i skrivande stund känner jag mig lite less på att säga ja fast magkänslan säger nej.

Tack för alla härliga, ärliga svar!!!  

• Betty84

Jag gjorde så att jag mailade namnen på dem som är bjudna på bröllopet, som jag VILL ska vara med på möhippan, till min tärna.

Som andra skrev så är meningen med möhippan att man ska vara med sina nära vänner. För mig hade det inte känts rätt att ha de kvinnliga gästerna fr mannens sida med. Sen får de tycka och tänka precis vad de vill men det är så jag vill ha det. 

• Alyllyra

Jag hade ingen som helst insyn i vilka som bjöds på min hippa. Men som jag hade misstänkt slutade det med att alla som identifierade sig som "mina" vänner var med, vilket var precis som jag ville ha det!
    Har ingen aning om de tjejer som i huvudsak är vänner med min man eller tillsammans med någon av våra manliga vänner bjöds in eller inte, men det verkar i alla fall som att de i så fall tackade nej till att delta, vilket var helt ok för mig!

Jag har själv tackat nej till hippor där jag i princip inte känner bruden, mycket för att det känns konstigt att planera och delta i nått så personligt som en hippa utan kunna bidra. Och jag hade inte tagit illa vid mig om jag inte blev bjuden heller. Finns det däremot ett intresse från mig att delta så hade jag själv tagit kontakt med tärnan/brudgummen, inte suttit och väntat på en eventuell inbjudan.

Jag tycker inte man behöver ta nån diskussion med de som inte blev inbjudna om de inte frågar specifikt. Och i så fall ska de ju inte fråga bruden (som ju inte ska ha med det att göra) utan de kompisar som ordnade hippan. Men att komma under bröllopet och gnälla på att man inte blev inbjuden när man, om man verkligen var intresserad, hade kunnat ta kontakt med arrangörerna själv verkar lite fånigt tycker jag.

• magicadespell
    Alyllyra skrev 2014-05-07 15:38:45 följande:

Jag hade ingen som helst insyn i vilka som bjöds på min hippa. Men som jag hade misstänkt slutade det med att alla som identifierade sig som "mina" vänner var med, vilket var precis som jag ville ha det!
    Har ingen aning om de tjejer som i huvudsak är vänner med min man eller tillsammans med någon av våra manliga vänner bjöds in eller inte, men det verkar i alla fall som att de i så fall tackade nej till att delta, vilket var helt ok för mig!

Jag har själv tackat nej till hippor där jag i princip inte känner bruden, mycket för att det känns konstigt att planera och delta i nått så personligt som en hippa utan kunna bidra. Och jag hade inte tagit illa vid mig om jag inte blev bjuden heller. Finns det däremot ett intresse från mig att delta så hade jag själv tagit kontakt med tärnan/brudgummen, inte suttit och väntat på en eventuell inbjudan.

Jag tycker inte man behöver ta nån diskussion med de som inte blev inbjudna om de inte frågar specifikt. Och i så fall ska de ju inte fråga bruden (som ju inte ska ha med det att göra) utan de kompisar som ordnade hippan. Men att komma under bröllopet och gnälla på att man inte blev inbjuden när man, om man verkligen var intresserad, hade kunnat ta kontakt med arrangörerna själv verkar lite fånigt tycker jag.

Words!!! 
Svar på tråden Måste svägerskan vara med på möhippan?