• FrökenW

Måste svägerskan vara med på möhippan?

Det där verkar vara extremt olika, på sambons sida är det självklar att alla bröllopsgäster av samma kön är bjudna på hippa och sexa, i min familj är det lika självklart att hippa och sexa är en tillställning för de nära vännerna och jag vill dessutom ha med mina manliga vänner. Så jag räknar med att min hippa så småning om blir med mina gamla vänner plus några från hans sida som jag faktiskt umgås med, så får han/vi förklara för svägerskor och annat att det är enligt andra traditioner. Blir ju dessutom lättare eftersom någon från min sida kommer arrangera min hippa och de som inte blir bjudna inte behöver veta om jag eller sambon har hjälpt till med gästlistan... ;)

Så låt du dina kompisar göra som ni brukar/är mest bekväma med och om någon undrar får ni förklara att det är just i enlighet med era traditioner. Och om du har ett finger med i spelet så att de inte bjuds behöver ni ju inte låtsas om det. 

• FrökenW

Maj12 - jag förstår dig visserligen, men brukar det verkligen vara så? Normalt är det väl ändå en minoritet som går på hippa och sexa - brudens respektive brudgummens nära vänner? Hade jag inte en personlig relation med bruden hade jag inte alls tyckt det var konstigt om jag inte bjöds, även om min sambo varit på svensexan. 

Om det sen verkligen är alla utom tre som bjuds och två av dem dessutom är mormor och gammelmoster Agda, då hade det inte varit speciellt snyggt. Och då kanske man borde fundera på att köra någon alla ska med-variant. 

• FrökenW

Som i min sambos tradition alltså, och det finns absolut en poäng med att få träffa folk innan böllopet. Men för mig är inte en hippa en förfest eller en social konvention på det sättet, utan verkligen någonting för de nära vännerna. Jag hade tyckt det hade känts väldigt konstigt och lite obekvämt att ha en sådan stor hippa själv eller för någon av mina vänner, och känner mig inte heller bekväm med att gå på andras om jag inte känner bruden väl. Det är i min uppfattning verkligen hennes dag, då hon ska få uppmärksamhet och skämmas bort av vännerna. En sista kväll med gänget.  

Min syn på saken naturligtvis, men man kan ju uppenbarligen se väldigt annorlunda på det och då bör man ju kunna förklara det för den som inte bjuds. Och som då förhoppningsvis förstår och accepterar det. :)

Sen kan jag ju tycka att man kanske inte bör redovisa hippan och sexan i allt för stor detalj på bröllopet heller, av en massa olika skäl... 

Svar på tråden Måste svägerskan vara med på möhippan?