Inlägg från: Marione |Visa alla inlägg
  • Marione

Erlagt handpenning, men vill inte ha klänningen

Det är lite snårigt men detta kanske kan hjälpa till lite. (reservationer för att allt kanske inte är helt korrekt, det var ett tag sen jag läste avtalskursen nu)

Gällande lag är konsumentköplagen (och inte köparen, som troligtvis är den lag som Wikipedia utgår från, men har inte kontrollerat detta) och det innebär att om affären tillämpar villkor som är mindre förmånliga för dig än vad lagen är så är de olagliga helt enkelt.

Du har rätt att avbeställa en vara så länge du inte har hämtat ut den (37§) och säljaren kan inte tvinga dig att fullfölja köpet heller. Detta gäller trots att det inte är en stapelvara utan en beställningsvara, och det även om den skulle tillverkas enbart för dig (2 §).

Men.... (det finns ju alltid ett sådant) affären har rätt till skadestånd (41§) vilket ska täcka de kostnader som finns för att ta hem klänningen. Det innebär t ex att affären får täcka sina kostnader som den haft och även för eventuella förluster som den kommer att göra genom att sälja klänningen till en annan kund (om de nu inte kan sälja den lika dyrt). Dessa kostnader kan affären ta från den erlagda handpenningen och ev. kräva dig på.

Sen är det tyvärr så att det faktum att du avbeställa så sent tyvärr ligger dig lite i fatet och troligen kommer du inte få tillbaka ngn av handpenningen.

Om du inte är nöjd är mitt tips att du kontaktar allmänna reklamationsnämnden, har även för mig att de har en bra hemsida med mycket matnyttig info för oss konsumenter.

Hoppas att det hjälpte lite. Ofta hjälper det att börja bråka lite som konsument och bli lite obekväm så att säga, affärerna har ibland dålig koll på vad som faktiskt gäller och även om de vet vad som är gällande rätt så kör de en rövare eftersom vi som konsumenter ofta ger med oss.

Svar på tråden Erlagt handpenning, men vill inte ha klänningen