Inlägg från: Klaradal |Visa alla inlägg
  • Klaradal

Hemlig vigsel

Lenblo skrev 2014-06-22 13:52:48 följande:

Min farbror gifte sig hemligt. Vi klagade naturligtvis inte på honom, men jag hade gärna varit med på vigseln oavsett hur enkel den hade varit. Det känns liksom mindre verkligt att bara en dag få reda på att de redan är gifta.

Tack, bra att veta hur du tänker. Just så tror jag en del kommer reagera, och det är väl rätt naturligt. Jag skulle nog också reagera ungefär så till en början.

Hur fick du reda på att de gift sig?
    Fanns det något sätt att få reda på det som du tycker är  bättre eller sämre, bara så där utifrån dig själv?

Ett alternativ vi funderade över var att hålla det enkelt men bjuda in en "mindre skara" så att säga till vigseln. En borgerlig vigsel tar max 5 min, så något mer skulle vi behöva göra kring det i så fall, annars blir det lite märkligt. Och då sitter man ju där med någon sorts fika/tårta/mindre fest ändå. Det är nog inte nivån på detta som skulle orsaka problem, folk skulle absolut nöja sig med något enkelt. Snarare handlar det om vilka man bjuder och inte. Problemet var att när vi väl började fundera på vilka få vi i så fall skulle bjuda, kunde vi se konflikterna skapas kring vilka som då blev bortvalda. Ju mindre folk man bjuder, desto "närmare" relationer måste man trots allt avvisa. I våra respektive familjer är just det här jättekänsligt och har historiskt skapat massor av konflikter (som fortfarande pågår) vi är rätt trötta på. Vi står inte heller särskilt nära såna personer man traditionellt sätt "måste" bjuda, t ex våra syskon och deras partners. Bjuder man ett av sina syskon men inte de andra kommer der resultera i år av bråk från övriga syskon och familjemedlemmar som ska ta ställning hit och dit, osv. Bara med våra respektive syskon + partners så är vi uppe i ungefär det antal vi kan tänka oss ha där totalt, och då har vi ju inte ens börjat bjuda dem vi verkligen vill ha där så som nära vänner.
    Det går absolut att ta de konflikterna om det är trots allt är något man vill göra. Men när ingen av oss egentligen heller ville ha ens en liten fest, kändes det som att det hela bara blev massa problem för oss. En fest vi inte ens ville ha med resultatet att massa personer blivit arga?

Men jag hör gärna mer vad ni tänker om detta. Det är bra att höra reaktioner på det, för det är ju förmodligen så folk runt oss kommer att reagera.

• Klaradal

Izan: vet inte var er vigsel är, men kan ni inte fika lite emellan?
    Vi kommer först bjuda på något lätt tilltugg (för våra tre vittnen, inte jättebetungande), därefter vigsel, och därefter fika. Vi kanske snor ihop någon tårta eller nåt. Eftersom själva vigseln inte tar mer än 5 min blir et ju konstigt att BARA göra det liksom. Om ni viger er någon annanstans än i hemmet, kanske ni kan åka hem till er sedan och fika eller nåt och sedan gemensamt åka in till stan för middag? Eller blir det för mycket?
    Vill ni fotas någon speciell stans så kan ni ju annars åka och göra det emellan. Vi har en slottspark rätt nära där vi bor och funderar på att åka dit och ta några bilder. Så får man liksom dra ut lite på stunden också.

Ringen låter jättefin, hoppas du blir nöjd!

• Klaradal
    nyår skrev 2014-06-24 17:21:13 följande:

Vi gifter oss också hemligt. Fast vi bjuder in närmsta familjerna och vänner. De vet dock inte att de ska på bröllop, bara nyårsfest. Vill inte heller ha presenter eller fest och spex. Det är inte vi. Men vi vill ha våra närmaste närvarande, därför har vi bestämt så här.

Låter fint! Roligt med överraskningseffekten :) Det är ett alternativ vi också övervägde :) Då slipper man ju allt hysteri och måsten kring det, och får ändå med sig sina nära.

...Kan säga att ju närmre datumet kryper desto svårare blir det att inte säga till någon. Jag tycker det ska bli så kul så det är svårt att hålla sig. Var hemma hos en av mina bästa vänner idag, som inte kommer komma på vigseln, och det var jättesvårt att inte säga något. Nu vet jag att hon inte kommer ha någrta synpunkter och bara bli glad för vår skull (hon har funderat på samma sak själv) det var bara så svårt att inte säga något när det är någon som står en nära.
  • Klaradal

...tur att jag har den här tråden och forumet att ventilera mig i, annars hade jag aldrig kunnat hålla mig :s

• Klaradal
    Lenblo skrev 2014-06-24 23:19:34 följande:
    Min farbror talade om det i telefon för min pappa, som sedan vidarbefordrade det till mig. Så informellt det bara kan bli.
    Om man absolut ska hålla alla borta så kan man kanske skicka ett bröllopskort med ett foto från den stora dagen? Kanske t.o.m ett bildsvit som kan ligga på nätet?

Ajdå. Gästproblemet kan vara en hård nöt att knäcka när man inte står närmast "de närmaste". Tråkigt att ni har haft så mycket konflikter kring bröllopen i era släkter. Ni kanske kan meddela alla som eventuellt har intresse av att komma att ni gifter er "xx-xx-xx kl xx:xx", så får de som vill dyka upp. De som man verkligen vill ha där ser man naturligtvis att bjuda in ordentligt i god tid.
    Tycker man att det blir för litet med en kort vigsel kan man tillägga: "De som vill får gärna göra oss sällskap på restaurang Xxxxxx efteråt." Man kan tillägga något om stil och prisnivå för att poängtera att det är helt frivilligt och att ni inte kommer att bjuda ifall de vill komma med. Om de tror det så kan det bli MÅNGA sura miner annars.
    Tack för din input, vilka bra idéer ud har! Om vi velat ha med fler hade vi förmodligen gjort något åt det hållet. Men som det är nu är vi nöjdast med att hålla det för oss själva.
    Men jag håller med om att det verkar bäst att skicka ut något fint kort efteråt, med bild (om vi lyckats ordna fram någon). Ska försöka sikta på det.
  • Klaradal
    Himla skrev 2014-06-25 07:35:49 följande:

Jag skulle absolut tagit efterrätten först dvs firat med en tårtbit på något härligt fint cafe eller picknickat med bubbel i någon fin park , kanske låtit kompisen tagit några bilder i en vacker park/miljö och sedan åkt till restaurangen....

Håller med. :)
  • Klaradal
    Izan skrev 2014-06-25 22:04:46 följande:

Just ja, min klänning kom idag... Den är fin men jag vet inte om jag vill ha den när jag gifter mig. Den är rätt genomskinlig... Måste prova den med annan BH och vita trosor.

Säger som redan sagts: Om du i övrigt gillar klänningen går genomskinlighet att lösa med underkjol. Dessutom brukar en underkjol ge ett vackrare fall hur som haver. Så testa det först (om du inte känner att du faktiskt vill ha något annat, då ska du så klart ha det).
  • Klaradal
    Himla skrev 2014-06-26 07:04:55 följande:
    Jag har sagt till alla mina numera vuxna barn att de får gifta sig precis hur de vill när den dagen kommer, förutom HEMLIGT!!!!! De får jättegärna gifta sig upp och ner hängandes i en bro eller på toppen av Niagarafallet utan att någon annan i familjen är med  bara de talar om det INNAN. Det är ju deras bröllop, deras dag och jag respekterar vad de själva vill men bara de talar om det innan...Sån är jag...
    Ja. Har funderat lite på det där med att meddela i förväg. Vi kan ju fortfarande vara ifred på vår dag, bara att man säger till innan.
    Problemet är att min släkt är väldigt alla-eller-ingen. Problemen och konflikterna dyker upp när några får för sig att man prioriterat någon framför någon annan på något sätt. Därmed inte sagt att man måste anpassa sig efter detta (enligt mig något barnsliga) beteende. Men det är ändå så det är.
    Min släkt är inte de personer som står mig närmast heller. Så frågan är varför jag ska informera folk som jag knappt umgås med eller har så stor kontakt med.
    Men jag ska fundera över detta. Om det blir mindre konflikter av att jag säger till innan så är det ju inget hinder att jag gör det.
    Grejen är att om någon tänker bråka om det vill jag helst att det hamnar efteråt, så jag får vara glad på min bröllopsdag, och inte ledsen och arg för att massa människor ringt och varit arga och bråkat.
  • Klaradal

Izan: Nä, oavsett vad vi gör för "finfika" efter vigseln, om det blir tårta eller nåt annat, så gör vi det nog själva. Vi blir ju sammanlangd hela fem personer. Så att beställa någon bröllopstårta...nä. Vi vill lägga pengarna på annat. Ett alternativ är väl att köpa en vanlig tårta om vi nu blir väldigt lata, men då blir det liksom bara en tårta-tårta, ingen bröllopstårta (har lärt mig vid det här laget att allt man köper med epitetet "bröllops-" eller likn automatiskt kostar mer bara för att. Så om något annat går lika bra så lägger vi hellre pengarna på något annat).

För ögonblicket funderar jag lite på att göra något annat. Typ lite gulliga cupcakes eller nåt istället för tårta. Själv blir jag lätt illamående av gräddtårtor, så om det går att undvika tar jag hellre något annat.

Idag fick vi se våra ringar (hans behöver dock justeras storleksmässigt så vi hämtar inte ut dem förrän på måndag). Jag är kär i dem! Så himla glad att vi valde att lägga kurtet där.

• Klaradal
    Izan skrev 2014-06-27 10:21:18 följande:

Hos oss är det samma sak, alla eller ingen... Och min NÄRMSTA släkt är på runt 30 pers. Då har jag inte ens föräldrar i livet. Vi pratade lite igår kväll om att kanske berätta för typ min moster och sambons föräldrar men vi får se hur vi gör.

Bollade det hela lite med en kollega idag som har liknande familjesituation som jag (han är en av de enda som vet att vi ska gifta oss, men han har ingen kontakt med mitt nätverk i övrigt så det är riskfritt). Kom efter det fram till att jag inte ska berätta för någon i förväg. Det är alla eller ingen som blir bäst och minst risk för mig. Om jag berättar för någon innan kommer alla veta det sedan. Och tycka att jag gjort fel som berättat för just dem men inte för någon annan och så blir det värsta grejen. Ska det bli bråk får det bli efter vigseln, inte före så jag är ledsen och arg på just den dagen.
    Kollegan höll med.
  • Klaradal
    Lenblo skrev 2014-06-27 22:20:42 följande:

När jag tänker efter så gifte sig mina föräldrar kyrkligt med vit klänning och allt - och meddelade hennes föräldrar dagen innan. Alla i familjen var välkomna, men de ville INTE att mormor skulle lägga sig i upplägget. Efteråt var det köttfärssås och spagetti hemma hos brudparet. Tydligen gick de till jobbet dagen efter också. :0

Bara som kuriosa.

Tycker jag låter härligt :)
  • Klaradal
    dream85 skrev 2014-06-28 09:22:15 följande:

Har också funderat på att berätta innan. Men vi kom fram till att inte göra det. Det blir så svårt att välja ut vilka som ska få veta. Så vi har valt att bara ha 3 vittnen och det är de som är närmast oss och som vi umgås mest med.

Jag är lite nervös över att berätta för en annan kompis som blev överlycklig över förlovningen och som varje gång vi träffas pratar om hur hon längtar tills bröllopet. Hon nämnde också häromdagen att hon skulle bli så besviken om vi gifte oss i smyg. Så jag vet inte om jag ska nämna något för henne men samtidigt känns det fel att nämna något och sen inte bjuda in henne.

Resten tror jag bara kommer bli glada för vår skull.

Aj då, knepigt med kompisen.
    Jag räknar nog med att några kanske blir lite besvikna till en början. Men jag tror ingen av dem som står mig nära kommer vara något annat än glada i slutänden. De som känner mig vet om min familjesituation och hur mycket trassel det varit med det där genom åren, så de har nog inte tänkt något annat än att jag skulle gifta mig om inte hemligt så åtminstone i liten skala. Däremot tror jag att flera kanske tänkt att just de skulle få vara med.

Sedan har det visat sig att de flesta ändå är ute på inplanerade semesterresor den här dagen. Det känns enklare då också. Jag tror inte det blivit så kul för dem att stå i valet och kvalet inför att ev ställa in sina semesterplaner bara för att vi helt plötsligt kommer på att vi ska gifta oss och dessutom vill ha en enkel och informell tillställning.
    Så nä. Det är nog mest min släkt som kan bråka. Men då får det bli så.
    Vi har också tre vittnen. Känns nog.
  • Klaradal
    lommila86 skrev 2014-06-28 18:10:03 följande:

Vi gifte oss hemligt för 2 år sedan. De enda som viste om ngt var någon av mina klasskompisar, men de var ingen som jag direkt umgicks med så det kom mer fram  i förbi farten,
    I övrigt körde vi all in, förutom gästerna då. Dvs långklänning+frack, borgerlig vigsel, fotosession med proffsfotograf och middag på hotell.
    Som vittnen hade vi anställda.

Det är verkligen inget jag ångrar att vi gjorde nu över 2 år senare.
    vi berättade åt de närmast sörjande genom sms samma kväll ( jag) maken berättade inte åt ngn. Utan folk ( syskon svärföräldrar, kompisar, mormor etc.) fick läsa om det genom annons  i lokalblaskan på hemorten dagen efter.

reaktionerna var blandade, dom flestad gratulerade givetvis, medan andra surade in i det sista. Men av de som verkligen känner oss kom kommentarer som "ja vi visste ju ni skulle göra såhär".

Jag hängde redan då här på BT i en liknade tråd och det var många som hoppade på oss i den, "hur kan ni snuva era föräldrar på er bröllopsdag" etc. Här verkar det vara lite mer sansat:)

Vi funderade på att ta med kompisar som vittnen men kom fram till lika som TS att det är enklast om ingen vet, så föds det ingen avunsjuka heller.

Orsaken till att vi gjorde det hemligt är 1. trista familjerelationer 2. vi skulle båda heldre dö än att ställa till med storfest där vi skulle vara i centrum. typ sitta vid hunörsbord 3. ekonomiskt.

Kör ert race och lita på magkänslan, det blir bra:)

Tack! Spännande att höra hur det blev. Roligt att höra att ni körde hela grejen! Jag har ändå fallit in i att fixa en hel del grejer nu, med pynt och klänning och sånt. Inget jättestort i bröllopstermer, men vill ändå att det ska vara fint. För att vi två ska ha det fint. Man måste inte ha massa gäster för att snygga till sig, man kan göra det bara för sin egen skull. Faktum är att det blev roligare nu när jag vet att det inte kommer vara massa andra där som dömer/bedömer det hela.

Våra skäl är nästintill identiska med era tre.
    Jag förväntar mig kritik från massor med håll. Fast i stort skiter jag i det. Utomstående som fäller kritik har ingen aning om hur min familj fungerar eller hur våra liv ser och har sett ut. Så då handlar bara om okunskap.
    De släktingar som kommer bli sura är det såna som blir sura för allt. Om vi gift oss "offentligt" hade de hittat något att bli sura över kring det också. De kommer bli sura för kortet efteråt, men hade också blivit sura om de inte fått något. Mest tråkigt för dem tänker jag, måste vara jobbigt att bli så missnöjd med allt hela tiden.

Annonsera i lokalblaska var ju smart. Tyvärr bor inte släkt och närstående i "vår" ort, utan är väldigt utspridda. Så vi får köra någon annan variant.
  • Klaradal
    Izan: Jag skulle kolla (nu utgår jag från Stockholm, vet inte om affärerna finns överallt annars):
    Bikbok
    Monki
    Weekday
    Tingeling (i gallerian "Skrapan" på götgatan)
    ETC (också i Skrapan)
    = Ligger alla på Götgatan

Espirit
    Zara
    Flash
    Indiska
    = Ligger alla på drottninggatan

Sedan skulle jag kolla affärerna i Gallerian på Hamngatan.

Kan inte exakt vilka storlekar de har, men jag skulle kolla iaf.
  • Klaradal
    Izan: Kul! Då har du massa saker klara!

Våra ringar har också kommit. Förvaras gömda bakom några böcker i bokhyllan :)
    Jag tror faktiskt jag är helt klar med klädsel. Det enda jag är lite sur på är att jag fick köpa dyrare skor än jag egentligen tänkt. Menmen.

Annars är det bara att vänta nu. 16 dagar kvar!
  • Klaradal
    Izan skrev 2014-07-06 16:54:58 följande:
    Åh! Vad härligt att det inte är så långt kvar för er del! Vart köpte du skor? Jag har kikat en del på Brandos och lite andra nätbutiker men är tveksam till att köpa skor på nätet då mina fötter är lite konstiga.

Sambon hämtade ut ringen idag och jag älskar den! 34 dagar kvar för våran del.
    Jag är också försiktig med skor på nätet. Men vissa skomodeller är enklare än andra. Jag köpte ett par vita sandaler med lite klack. När det kommer till skor med öppen tå och/eller häl är det inte så kinkigt med storleken.
    De här kommer jag ha:
    www.zalando.se/tamaris-sandaler-sandaletter-vitt-ta111l00o-a11.html
  • Klaradal
    Izan skrev 2014-07-07 17:03:07 följande:
    Jag är nog bara för lat för att skicka tillbaka... ;)
    Jag provade faktiskt första gången här om dagen (skicka tillbaka alltså). Det var enklare än jag trodde. Gick ju att återanvända kartonen de kom i. Returfrakt var gratis, allt jag behövde göra var att skriva ut en retursedel från satjen, klistra på paketet och lämna in det hos postombudet.
    Obehaglig enkelt. Det är skulle kunna bädda för onödiga inköp ;)
  • Klaradal

Vegas låter ju jättespännande :) Hoppas det blir jättebra för er!
    Jag har några bekanta som vet. Av samma skäl som du: För att kunna dela vissar roliga saker med dem. De har dock ingen koppling till mitt övriga nätverk och bor inte i Sverige ens, så jag är inte orolig att det ska komma ut.

• Klaradal
    Izan skrev 2014-07-13 22:00:51 följande:

Klaradal - Inte alls många dagar kvar för er nu! Har ni bestämt hur ni ska berätta för omgivningen än? Jag börjar bli smått nervös för hur familjen ska ta det...

Ja, precis en vecka nu :) Träffade vigselförrättaren i helgen och allt känns okej med det. Jag längar verkligen!! :)

Ja - vi kommer skicka ett kort till de som står närmast i släktled och vänskap efter vigseln. Max 10 kort skulle jag tippa. Någon dag senare lägger jag upp det på facebook. Om vi hinner få med bilder eller ej till kortet vet jag inte, men jag känner inte att det spelar så stor roll. Kul om det kommer med bild, men gör det inte det får det väl vara så då.
    Min nervositet kring hur de andra kommer reagera kommer och går lite. Vissa vet jag och det känns enklare att förbereda sig på. Är nog mer nervös med några jag inte alls vet hur de kommer ta det. Har ett syskon som jag inte vet alls med - antingen ingenting eller så kan hen bli riktigt otrevlig. Men jag tänker väl att ...jaha. Då får hen väl göra det då? Säger mer om hen än det säger om mig.

Sedan ser jag fram emot de bra reaktionerna :) Kommer bli skitkul!
Svar på tråden Hemlig vigsel