Ni som hade buffe vad hade ni ?
Som rubriken lyder. Vad hade ni i er buffe ?
Som rubriken lyder. Vad hade ni i er buffe ?
Vi hade buffé. Vi hade tre olika sorters kött; kalkon, skinka och lamm. Till det kunde man välja tre olika såser (rödvinssås, svampsås och någon specialsås som kocken gjort själv som han sa passade till lammet). Potatisgratäng och potatissallad. En sallad med "vanliga" grönsaker, rödlök och fetaost. Mindre plockmat som var som små smörgåsar, tre olika varianter. Bröd.
Funkar superbra när alla får äta hur mycket de vill och vad de vill :)
Vi ska bara ha en enklare buffé och det blir nog pajer, sallad, kallskuret, bröd & smör. Vi satsar på en rejäl tårta istället :)
Kör på följande via en cateringfirma:
- Fetaostfyllda lammfärsbiffar med rosmarin
-? Ugnsbakade potatishalvor med färsk oregano och citron
-? Röra på tomat, grillad aubergine och zucchini
-? Rödlökstzatziki
-? Sotad halloumiost, rödlök och oliver
-? Marinerade oliver
-? Blandad grönsallad & balsamicovinegrätt
-? Grekiskt lantbröd med tomat-? och olivsmör
-? Ört-? och chilimarinerad kyckling i tunna skivor
-? Chevrépaj med rödbetor, timjan & blomsterhonung
Jag skulle satsa på en kall buffé. Marinerad rostbiff, färdiggrillad kyckling, rökt lax, Fransk potatissallad, med vinägrett istället för gräddfil etc. couscoussallad, pastasallad,grönsaker, grönsallad, olika kalla röror/såser, tre sorters ost, bröd, lite frukter. enkelt att göra i förväg. Slippa hålla varmt. Då jag är nykterist av etiska skäl är det självklart med roliga alkoholfria drycker. Gör gärna bål på apelsinjuice, fruktsoda och pressad citron tex. Läskande och supergott.
Vi kommer ha
Chilimarinerade kycklingspett
Limemarinerad kycklingfilé
Vegetarisk pastasallad med fetaost och soltorkade tomater
Italiensk potatissallad
Prosciutto, parmaskinka och ibericoskinka med mozzarella och ruccola.
Rökta räkor
Varmrökt lax
Räkröra med vitlök och persilja
Basilikaröra på färskost
Osttallrik med tre sorters kex
Hårt spisbröd & mjukt lantbröd
Grönsallad
Vindruvor
Jordgubbar
Som tilltugg innan tillsammans med fördrinken ska vi ha tunnbrödssnittar på kallrökt lax, soltorkade tomater och bresaola(tre olika) och tårta med vit choklad och hallonmousse till efterrätt
Vi fixar maten själva, men får lite hjälp gällande grönsallad, kycklingen och att hämta upp rökta räkor :)
Vi kommer ha
Chilimarinerade kycklingspett
Limemarinerad kycklingfilé
Vegetarisk pastasallad med fetaost och soltorkade tomater
Italiensk potatissallad
Prosciutto, parmaskinka och ibericoskinka med mozzarella och ruccola.
Rökta räkor
Varmrökt lax
Räkröra med vitlök och persilja
Basilikaröra på färskost
Osttallrik med tre sorters kex
Hårt spisbröd & mjukt lantbröd
Grönsallad
Vindruvor
Jordgubbar
Som tilltugg innan tillsammans med fördrinken ska vi ha tunnbrödssnittar på kallrökt lax, soltorkade tomater och bresaola(tre olika) och tårta med vit choklad och hallonmousse till efterrätt
Vi fixar maten själva, men får lite hjälp gällande grönsallad, kycklingen och att hämta upp rökta räkor :)
Vi har gift oss i hemlighet och rymde i väg till Vegas. Nu har vi planerat att det blir nog en bröllopsfest i alla fall eftersom både vänner och släkt känner sig snuvade ;) Kommer bli grillbuffe, ni vet typ mixgrill om ni ätit det? Bådas absoluta favoritmat så det känns som det enda rätta:)
Vi hade förrätt och efterrätt, men sedan hade vi en varmrättsbuffé. Den bestod av, Inkokt lax med kall sås och kokt färskpotatis, dubbelmarinerad oxfilé, potatisgratäng, sallad, bröd och smör.
Som förrätt hade vi västerbottenpaj med räk- och kräktröra och som efterrätt en enkel chokladpannacotta med hallongelé.
Senare på kvällen blev det tårta.
Jag gjorde all mat utom tårtorna. Det som var varmt; potatis och potatisgratäng gjorde serveringspersonalen. Potatisgratängen köpte vi på påse på ICA. Jag hade inte tid att göra den själv.
Vi hade:
Dubbelmarinerad fläskfilé
Chili och mango Kyckling filé
Minipajer (gjorda i mazarinformar)
Pastasallad
Potatissallad
Grönsallad med tillbehör, gurka, tomat, oliver, mini mozarella, majs, bönor osv. (uppdelat i egna skålar)
Bearnaisesås
Tzatziki
Baguetter
Smör
Ost
Ostbricka med kex, färskostar, brie och mögelost, 4 olika sorters kex.
Melon, vatten och honung
Jordgubbar
Ananas
Physalis
Vindruvor
Då tror jag att jag har fått med det mesta i alla fall. Vi gjorde maten själva därför blev det inte så mycket, förutom potatissalladen och att marinera kycklingen.
Sedan tårta efter maten.
Vi hade Laxcarpaccio till förrätt och varmrättsbuffen bestod av:
Smördegsinbakad fläskfilé med vitlök o örter
Dragon och senapskyckling
Fetaostfylld lax med granatäpple
Grillad potatissallad
Varm caprecesallad med paprika
Potatisgratäng
Kantarellpaj
Sås att välja till var bearnaise och peppar
Allt smakade toppen!