Han har åkt på semester med sitt ex
Det där är en svår situation, det är bara du själv som kan känna av vad du ska göra. Om de inte har barn ihop tycker jag inte att det finns någon som helst anledning för dem att åka på semester tillsammans utan dig. Om det nu var en resa som var bokad innan ni träffades så skulle jag i ditt ställe ha överseende, förutsatt att du känner att han är ärlig mot dig. Var tydlig mot honom att du inte vill att han umgås med bara henne framöver, den semester de är på nu kan du ju inte göra något åt, särskilt som du från början sa att det var okej. Jag har själv lite sporadisk kontakt med ett ex. Vi har varit vänner i många år och det är också många år sedan vi var ihop (tonåren). Vi har gemensamma vänner och jag ser ingen anledning att säga upp bekantskapen nu. Men jag vet att hans fd fru hade problem med att vi umgicks när de var nygifta. Jag var ung och dum och förstod inte att hon blev svartsjuk, eftersom det för mig var helt uteslutet att bli tillsammans med honom igen, men det kunde ju inte hon veta. I efterhand kan jag säga att jag ångrar att vi umgicks då. Det var roligt att ses (kanske ett par gånger om året), men jag tror att det skadade deras relation och idag skulle jag gjort annorlunda.
Försök vara tydlig och så öppen som möjligt i er kommunikation. Och om du känner att han prioriterar relationen med sitt ex framför er relation är det nog tyvärr dags att gå vidare utan honom. Lycka till!