Plättis skrev 2014-08-05 13:13:58 följande:
Det blir ju inte mindre osämja för att jag säger "Nä, men ska ni bete er så får ni stanna hemma". Relationen med gästen kommer vara kantstött ändå, även om de dyker upp på bröllopet utan att följa dresscode och med en +1 man inte räknat med.
Men osämjan är ju redan där.
Säger man inga barn och de ändå hävdar att de inte kommer om de inte får ta med barnen, Då skulle jag säga åt dem att de inte är välkomna. Bjuder jag en väninna och hon precis hittat en ny kille så kommer jag inte tillåta att hon tar med honom. Skulle bekanta bjuda in sig själva så skulle jag säga att de inte är bjudna och inte får komma.
Skulle jag ha en så enkel grej som att alla måste ha något litet rosa på dig och någon skulle säga, jag tänker inte ha rosa för det är fult, inte ens en näsduk i fickan. Då skulle denne inte heller få komma. För detta är VÅR dag vi har EN dag som vi ber om att folk skall göra en liten sak för att vi skall få vårt bröllop som vi vill. Kan de då inte rätta sig efter det på denna vårt stora dag så anser jag faktiskt inte att de förtjänar att komma.
Det är en glädjens dag för oss och vi vill inte ha en nål i ögat på att någon går utanför det vi vill ha, bara för att denne känner för det. Sådana "vänner" är inte vänner i mina ögon som förtjänar dela vår dag med oss när de inte kan göra det till vår dag utan måste ändra den för att passa dem istället för oss.
------------------
Sedan förstår jag vad du menar om gliringarna, men vi har inte fått sådanna ännu och jag tror inte någon kommer göra för många heller för de vet att de kommer få arga ögat tillbaka, däremot förslag och råd på ett bra sätt kommer vi nog få endel