Nightrod skrev 2014-08-06 21:05:04 följande:
Kalaspinglan.
Ja jag struntar högaktningsfullt i vad våra gäster kommer ha. Dessa exempel är inget direkt personligt för mig. Utan alla människor är olika och alla har olika visioner. Men om något är viktigt för brudparets vision och de ber gästerna följa den. Så anser jag att man skall det.
oavsett vad det gäller, för om de har något som de verkligen ber om och som betyder mycket för dem oavsett om det är att alla skall va barfota, ha något lila på sig, barnfritt, klänning eller what ever.
Är det viktigt för brudparet så är det och då skall man följa d.
fas vis av erfarenhet så har jag märkt att det är dom specifika önskemålen som oftast startar en rad händelser från gästernas sida.
att skriva en korrekt klädkod är sällan något problem.
Problemen kommer när man skriver en påhittad klädkod (typ festfin) , kräver en specifik detalj i gästernas klädsel (minns en brud här på BT för många år sedan som särskilt krävde att alla kvinnliga gäster måste bära klänning eller kjol, en annan brud totalförbjöd alla former av jeans på sitt bröllop) Eller på annat sätt försöker styra sina gäster .
Som brudpar eller värdpar har man inga rättigheter att gå in i gästernas garderober och peka att det där ska du ha på dig. Klädkoden är bara en anvisning om vilken nivå festen ligger på och vad som kan vara lämplig klädsel. I slutändan är det enbart gästen som avgör hur man tolkar klädkoden och varken brudpar eller värdpar har rätt att lägga sig i det.
Självklart är det väl så att man som gäst följer klädkod och respekterar det som står angivet, precis som att man inte röker inomhus eller bör undvika starka parfymer för allergiker.. Sunt förnuft råder - men man kan fortfarande inte tvinga och bestämma över sina gäster.
det är detta som gör att konflikter startas på allehanda olika sätt för att både brudpar från ena sidan och gästerna å andra sidan försöker bestämma över varandra.