• Jennyc

Att betala, eller inte, för tärnorna

Jag får lite dåligt samvete. 

Vi ska gifta oss i oktober 2015. Men pga att vi älskar att resa, och reser en hel del så ville vi drar ner vår budget lite. Med det valde jag att inte stå för mina tärnors klänningar. 

Hur har ni gjort, eller planerar att göra när det kommer till att bekosta saker åt era tärnor?

Jag får lite kalla fötter och funderar på om det kanske ändå kan finnas utrymme för att ev stå för kostnaderna, om inte annat till en viss del.

Beslutsångest...!! 

• Svar på tråden Att betala, eller inte, för tärnorna
  • Nightrod

tycker det är en självklarhet att man betalar tärnornas klädsel om det är något som de inte har i garderoben hemma.
    Om du nöjer dig med något de har hemma så är det en sak, om du begär att de skall ha likadana klänningar och att de skall matcha din tex.
    då tycker jag att det bara är att hosta upp pengarna till dem.

Live free, ride free
  • Alyllyra

Det beror lite på...

Måste tärnorna ha en viss specifik (av er utvald) färg/form/längd på klänningarna? Eller kan de ha precis vad de vill på sig?

I det första fallet tycker jag nog att ni borde stå för åtminstone en del av kläderna, eftersom du annars ber dem köpa ett plagg som de kanske aldrig kommer använda sen och kanske inte ens gillar.
    I det andra fallet kan de ju välja själva att köpa en ny klänning eller använda en som de redan har hemma. Dvs. de behöver inte lägga ner några pengar om de inte vill. Då tycker jag absolut inte att du behöver stå för några kostnader.

Men om du känner dig osäker, så prata med dem om det och säg att du har lite ångest. Det kan hända att de inte alls tycker att det är konstigt att stå för sina egna kläder även om ni har valt dem och då är ju allt frid och fröjd. Du känner ju dina vänner bäst och vet om de har ont eller gott om pengar. Kanske nån behöver ett ekonomiskt bidrag medan de andra är lugna med att inte få det. Förklara hur ni har resonerat, det mesta brukar ordna sig om man har en öppen och ärlig diskussion om det.

• Jennyc

Det enda jag önskar är att de har samma färg på klänningarna. Sedan känns faktiskt inte modellerna lika viktiga.

Jag vill att de ska känna sig bekväma i sin klädsel och en modell passar dem och deras olika kroppar. Så de får lite fria händer. Vi "kräver" inte heller något pampigt, utan en enkel klänning från Nelly, HM eller liknande för någon hundring. 

Därför kändes det till en början ok att lägga fram det för dem. Men nu i efterhand så känns det lite, dumt. Men samtidigt läser jag i artiklar och böcker att man som tärna eller marschalk har fått en hedersutnämning och med det kan stå för de kostnaderna.  

Hår och make tänkte jag att vi kunde hjälpas åt med på plats. Jag har själv vald att inte ha någon frisör utan en vän som fixar en slarvig fläta eller liknande. Så inte ens jag som brud kommer ha någon påkostad styling. 

• cecbj195

Har du diskuterat detta med tärnorna och frågat hur de vill göra? Jag sa som det var till min tärna: att jag tycker ekonomi-diskussioner är jobbiga, gav henne några olika alternativ och att hon fick fundera lite. Hon gav dagen efter förslaget att hon står för sådant hon kan behålla, ex. kläder och skor, medan jag och min fästman står för hår, smink och blommor. Då får hon också bestämma hur hon ska se ut :)

• Jennyc
    cecbj195 skrev 2014-08-12 10:49:29 följande:

Har du diskuterat detta med tärnorna och frågat hur de vill göra? Jag sa som det var till min tärna: att jag tycker ekonomi-diskussioner är jobbiga, gav henne några olika alternativ och att hon fick fundera lite. Hon gav dagen efter förslaget att hon står för sådant hon kan behålla, ex. kläder och skor, medan jag och min fästman står för hår, smink och blommor. Då får hon också bestämma hur hon ska se ut :)

Ja jag väntar på svar från dem. Vi är tyvärr lite spridda i landet och har med det lite svårt att samlas och prata igenom saker och ting.

Vi kommer stå för deras buketter och såna saker givetvis. Klänningarna vill jag gärna se i samma färg, som sagt. Tanken är aprikos. Vilket är en färg jag vet alla mina tärnor använt och använder vid andra tillfällen. Modellerna får de, också som sagt mer eller mindre fria händer till. Och jag har hittat många fina exempel för under 500:- 

Skor, enkla svarta. Något de flesta redan har hemma. 

Jag tycker inte att vi har några speciella krav, speciellt inte när det gäller en färg de redan använder och har hemma i olika plagg och modeller. Därav vågade jag säga att vi gärna ser att de står för den kostnaden själva. 

Nu vet jag inte hur de ställer sig till det pga att ingen har haft tid att svara på mitt mail än.

• cecbj195
    Jennyc skrev 2014-08-12 11:01:53 följande:

Ja jag väntar på svar från dem. Vi är tyvärr lite spridda i landet och har med det lite svårt att samlas och prata igenom saker och ting.

Vi kommer stå för deras buketter och såna saker givetvis. Klänningarna vill jag gärna se i samma färg, som sagt. Tanken är aprikos. Vilket är en färg jag vet alla mina tärnor använt och använder vid andra tillfällen. Modellerna får de, också som sagt mer eller mindre fria händer till. Och jag har hittat många fina exempel för under 500:- 

Skor, enkla svarta. Något de flesta redan har hemma. 

Jag tycker inte att vi har några speciella krav, speciellt inte när det gäller en färg de redan använder och har hemma i olika plagg och modeller. Därav vågade jag säga att vi gärna ser att de står för den kostnaden själva. 

Nu vet jag inte hur de ställer sig till det pga att ingen har haft tid att svara på mitt mail än.

Vänta och se vad de svarar :) Känns ju som att du tänker lite som jag i den här frågan och jag tycker (såklart) inte att det är några konstiga krav du har. Men diskutera det med tärnorna. Du kan ju också föreslå att ni tar en tjejdag när ni tittar på/köper klänningarna. Då kan du fungera som lite bollplank och ni kan bolla idéer tillsammans plus att det kan bli en mysig dag för er, speciellt om ni bor långt ifrån varandra :) 
  • litenkaka

Vi står självklart för tärnklänningarna! Ett vröllop är ofta en dyr utgift som gäst och då behöva tvingas på en klänning man kanske inte ens gillar känns fel. Har ni önskemål får bi betala är min åsikt annars får de ta på sig vad de vill.

• Jennyc
    cecbj195 skrev 2014-08-12 11:09:30 följande:
    Vänta och se vad de svarar :) Känns ju som att du tänker lite som jag i den här frågan och jag tycker (såklart) inte att det är några konstiga krav du har. Men diskutera det med tärnorna. Du kan ju också föreslå att ni tar en tjejdag när ni tittar på/köper klänningarna. Då kan du fungera som lite bollplank och ni kan bolla idéer tillsammans plus att det kan bli en mysig dag för er, speciellt om ni bor långt ifrån varandra :) 

Ja givetvis väntar jag på vad de svara så jag får veta vad de tycker och tänker om saken. Det var mer jag som fick lite dåligt samvete nu i efterhand och ville höra hur andra har gjort och planerar att göra 

• Jennyc
    litenkaka skrev 2014-08-12 11:16:51 följande:

Vi står självklart för tärnklänningarna! Ett vröllop är ofta en dyr utgift som gäst och då behöva tvingas på en klänning man kanske inte ens gillar känns fel. Har ni önskemål får bi betala är min åsikt annars får de ta på sig vad de vill.

Först och främst skulle jag aldrig tvinga på någon av mina tärnor en klänning de inte ens gillar. Jag vet inte om du läst mina tidigare svar i tråden. Men jag vill utan tvekan att de ska känna sig fullt bekväma i vad de ska ha på sig. De ska vara en rolig och fin dag även för dem. Så att jag skulle tvinga på någon något är inte aktuellt.

För det andra så får de även, mer eller mindre, fria händer gällande modellen. Jag har inget krav på att tre personer med helt olika kroppar ska ha precis samma modell på sina klänningar. Det slutar bara med en klänning som inte sitter bra på något utav dem. Vilket innebär att de känner sig obekväma.

Något jag däremot önskar är att de ska ha samma färg. En neutral aprikos färg som passar hösten och vårt tema. En färg jag även vet att de alla tre använder och tycker om. 

Jag kräver inte heller en blåsa för 2000:- utan jag har hittat flera fina alternativ på både HM och Nelly för under 500:-

Skor, enkla svarta pumps eller ballerina. Något de alla tre redan har. 

• darkHorse

Jag förstår att du är en trevlig brud som vill att dina tärnor ska trivas. Men jag hade nog stått för deras klänningar om jag ville att de skulle ha en särskild färg eller att de ska matcha. Om du hittat klänningar för 500 kr är det inte heller en superstor utgift för er?

För mig är det så att om tärnorna kan välja att ha något de redan äger eller kan köpa något nytt helt efter egna önskemål = de betalar, annars betalar jag. Ett alternativ är såklart att diskutera om ni kan betala hälften var eller så?

Svar på tråden Att betala, eller inte, för tärnorna