Jennyc skrev 2014-08-13 14:22:59 följande:
Jag har inget krav på att det ska se enhetligt ut. Jag personligen skulle aldrig kräva av mina tärnor att med sina olika kroppsbyggnader ha precis likadan modell på sina klänningar. Alla passar inte i allt.
Färgen har vi inte heller spikat så även där har de alla möjligheter i världen att vara med och bestämma vad de känner att de vill ha på sig. Så länge färgen passar årstiden. Hösten erbjuder ett stort urval på den punkten.
Självklart är jag minst lika hedrad över att de vill stå vid min sida på min bröllopsdag. Att de vill vara en del i det här. Men jag tycker inte att det är fel att hänvisa till traditioner då jag tycker att gamla traditioner är fint. Mycket ska vara så hypat och modernt numera. Vi kommer blanda gamla traditioner och etikett med nytt.
Jag ville bara veta hur andra hade/har gjort på den här punkten. Inte att det skulle bli pajkastning om vilka som är snåla och vilka som inte är det. Jag har frågat mina tärnor om hur de känner och hur de tänker. Vi har fortfarande en tanke på att stå för deras klänningar (vilket de vet om) Men självklart kan vi lägga lite extra på något annat om de är ok med att stå för sina klänningar själva.
Ja alla är vi olika och ser olika på saker och ting oavsett vad det gäller. Och jag håller med dig. Jag skulle inte heller kosta på en vän som jag vet prioriterar totalt galet. Där är det stopp för mig också.
Här var det mer våra nära som inte ville att vi skulle skjuta på bröllopet pga resan. Något vi hade tänkt.
Jag tar inte heller för givet att mina tärnor ska betala för sina klänningar. Jag skrev ett långt mail (då vi är spridda i landet) och la fram det så att jag ville ha deras tanka och känslor kring en sån möjlighet. Inget är skrivet i sten och vi har fortfarande en liten parantes i budgeten där deras klänningar ligger.
Vi har en bra ekonomi och jag jobbar även en hel del på sidan av mitt heltidsjobb så det handlar inte om snålhet eller att jag bara är "girig" utan mer att vi vill få in så många bitar av "drömbröllopet" som möjligt som håller en god kvalitè samtidigt som det ska fungera med vår budget. Därav såg vi över lite på vad vi skulle kunna tänkas spara in pengar som vi kan lägga på andra bitar. Som en liten lyxigare middag, skönare underhållning osv.
Men känner de att de absolut inte vill stå för sina klänningar så betalar vi dem givetvis. Det är viktig för mig att ha just dessa tre vid min sida. Men att fråga på ett sjysst sätt känns ändå ok.