• Jennyc

Att betala, eller inte, för tärnorna

Jag får lite dåligt samvete. 

Vi ska gifta oss i oktober 2015. Men pga att vi älskar att resa, och reser en hel del så ville vi drar ner vår budget lite. Med det valde jag att inte stå för mina tärnors klänningar. 

Hur har ni gjort, eller planerar att göra när det kommer till att bekosta saker åt era tärnor?

Jag får lite kalla fötter och funderar på om det kanske ändå kan finnas utrymme för att ev stå för kostnaderna, om inte annat till en viss del.

Beslutsångest...!! 

• Svar på tråden Att betala, eller inte, för tärnorna
  • Iafia

Vi har resonerat så att tärnor och marskalker står för sina egna kläder, jag har tänkt att de ska ha lila långklänning som de kan använda igen, marskalkerna kommer hyra sina kläder.

Smink kommer vi göra själva och håret fixar ena tärnans kompis för en symbolisk summa som vi tänkte betala, blommorna står självklart vi för.

Vi har hyrt en hel herrgård redan från fredagen och kommer ta ut självkostnadspris på rummen (våra familjer och närmaste släkt) men fredagsnatten tänkte jag ha mina tärnor i sviten hos mig och sambon ska sova i dubbelrum med sina bröder (marskalkerna). Den natten tänker vi bjuda tärnorna på eftersom de båda studerar medan marskalkerna har välbetalda jobb.

Så sammanfattningsvis kommer mina tärnor betala sina klänningar och övernattning på bröllopsnatten men inget annat.

• litenkaka

Det är fint att du är mån om att dina tärnor Tuva och känner sig fina/bekväma, fet har jag aldrig ifrågasatt :) men faktum kvarstår ju att du begränsar dem ändå genom färgen. Ni har ett krav och då betalar ni - enligt mig.

• Fru Lindau

Vi betalar brudtärnornas klänningar. För mig är det en självklarhet om man som brud ställer krav på färg, modell etc.

Om du hittar klänningar för under 500kr som du gillar så är det ju inte värre än att lägga undan 40kr per månad per tärna och därmed undvika eventuella konflikter. Är det inte värt det för dig, så förstår inte jag varför det skulle vara det för dina tärnor.

• Chicita

Vi erbjöd bidrag till kläderna, men inte hela kostnaden. 
    Både tärnorna och marskalkerna sa nejtack till bidragen, så vi la pengar på smycken och annat åt dom istället (makeupartist till brudtärnorna bland annat).

Men det kan kanske vara något?
    Ni har inga höga krav på kläderna. Det är något dom själva kanske hade valt som gäst på bröllopet helt enkelt.

Om ni erbjuder 200-300:- i bidrag till klänningarna så kan dom faktiskt hitta något i den prisklassen om dom håller ögonen öppna, kollar rea osv och alltså få klänningarna gratis. Men dom kan också ta bidraget och lägga till egna pengar och få en mycket dyrare klänning än dom själva skulle ha kostat på sig :) 

• Flebbet

Vi gjorde så att vi valde ut en klänning som passade bröllopet men som de kommer få användning för vid andra tillfällen och som passade vår plånbok ovh räknade med den i budgeten men sen så sa vi till tärnorna att de som vill bidra till klänningarna får gärna göra det men om man inte vill har vi ändå räknat med det och det är absolut inga hard feelings:) Alla mina 5 tärnor vill betala för sina egna klänningar.

• litenkaka
    Flebbet skrev 2014-08-13 09:56:07 följande:

Vi gjorde så att vi valde ut en klänning som passade bröllopet men som de kommer få användning för vid andra tillfällen och som passade vår plånbok ovh räknade med den i budgeten men sen så sa vi till tärnorna att de som vill bidra till klänningarna får gärna göra det men om man inte vill har vi ändå räknat med det och det är absolut inga hard feelings:) Alla mina 5 tärnor vill betala för sina egna klänningar.

Ville? Jag hade som tärna känt mig tvungen att betala om bruden sagt så...
  • maiaz

Jag valde att betala för mina brudtärnor då jag valde färg på klänningarna. Mina tärnor erbjöd sig att betala men jag sa att eftersom de inte fick välja färg så tycker jag att notan ska hamna hos mig.

• Flebbet
    litenkaka skrev 2014-08-13 10:35:51 följande:

Ville? Jag hade som tärna känt mig tvungen att betala om bruden sagt så...

Jaså? Så var det iallafall inte menat och jag kanske uttryckte mig fel:) Tärnorna vet att vi har en tight budget och alla blev förvånande när jag berättade att vi hade tänkt att betala för deras klänningar. Dessutom sa jag det inte så med de exakta orden. Det var ju självklart inbäddat i en konversation. Jag känner mig helt säker på att tärnorna vet att jag har räknat med att betala för dem . Det är de som vill hjälpa till och det kommer jag inte tacka nej till :)
  • Nightrod
    Flebbet skrev 2014-08-13 11:02:18 följande:
    Jaså? Så var det iallafall inte menat och jag kanske uttryckte mig fel:) Tärnorna vet att vi har en tight budget och alla blev förvånande när jag berättade att vi hade tänkt att betala för deras klänningar. Dessutom sa jag det inte så med de exakta orden. Det var ju självklart inbäddat i en konversation. Jag känner mig helt säker på att tärnorna vet att jag har räknat med att betala för dem . Det är de som vill hjälpa till och det kommer jag inte tacka nej till :)

Förlåt men jag förstår verkligen inte mig på sådant här alls. Samma som i andra trådar. Hur kan man planera ett bröllop som är utöver ens budget och därigenom låta gäster och andra betala för det istället. Eller ta lån som man inte kan betala tillbaka.

Har du inte råd att betala för tre klänningar, varför har du då tre tärnor, ha en tärna istället så har du enbart 1/3 av kostnaden.

Live free, ride free
  • Jennyc

Jag tycker att det här är jätte svårt. 

Vi har också en relativt tight budget då vi faktiskt tänkt skjuta på bröllopet pga av att vi ska resa till Nya Zeeland i januari. Så vi kommer ha två stora, men mycket roliga, utgifter näst år. 

Tanken var från början att vi skulle stå för tärnornas klänningar men för att få allt att gå ihop så försöker vi spara in för att istället kunna lägga lite extra på middagen och helheten. Därav frågade jag mina tärnor om de fanns en möjlighet för dem att stå för sina klänningar. Färgen på klänningarna är inte bestämd än. Så de har alla möjligheter att vara med och påverka sina klänningar. Jag personligen gillar aprikos och jag vet att alla tre tärnorna också gillar den färgen därav föreslog jag den här i tråden som ett exempel.

Att fråga dem om detta kändes ok efter att jag läst på olika bröllopssidor osv att det är ett hedersuppdrag att bli tillfrågad som tärna och med det är det ok att tärnorna står för sina egna klänningar så länge man inte har några speciella eller överdrivna krav. Något jag anser att vi inte har, speciellt inte då de dessutom kan vara med att påverka färgvalet. 

Vi kommer däremot, givetvis, stå för deras buketter och sånt de inte kan använda igen som makeup och liknande. Samt att jag kommer kosta på oss tjejer en hotellnatt några månader innan bröllopet för en liten tjejkväll med bubbel och annat smått. Plus att vi kommer bo på hotell natten innan bröllopet. Något vi också står för. 

Som sagt, jätte svårt. Och nej det är inga stora utgifter. Men om vi tar ex 1500:- till klänningar då får vi dra in 1500:- från något annat. Därav var det enklare att fråga dem om detta än att kanske snåla på maten eller stryka underhållningen på festen. Samtidigt som det känns jätte snålt. 

• Jennyc
    Nightrod skrev 2014-08-13 13:29:02 följande:

Förlåt men jag förstår verkligen inte mig på sådant här alls. Samma som i andra trådar. Hur kan man planera ett bröllop som är utöver ens budget och därigenom låta gäster och andra betala för det istället. Eller ta lån som man inte kan betala tillbaka.

Har du inte råd att betala för tre klänningar, varför har du då tre tärnor, ha en tärna istället så har du enbart 1/3 av kostnaden.

Jag förstår precis hur du tänker Nightrod. Jag önskar att vi kunde bjuda alla gästerna på en herrgård, ett bröllop i dagarna tre med allt inräknat.

Vi hade tänkt skjuta på bröllopet men alla våra närmaste tyckte att det kändes jätte trist, vilket vi också gjorde. Även om det var pga av resa. Så vi räknade om och började se över om det gick att få både resan (som redan är bokad) och bröllopet. Jag har frågat mina tärnor om det är ok och hur de känner tycker och tänker. 

Men jag vill också påpeka att enligt etikett så är det ett hedersuppdrag att bli tillfrågad och läser man i bröllopstidningar, böcker och här på nätet så är det tärnorna som ska stå för sina klänningar, OM man inte har speciella eller otroligt specifika önskemål. (Något vi inte har, kan tilläggas, då vi inte ens har bestämt färg än)

Jag hade personligen inte haft de minsta problem med att betala för min klänning om jag skulle vara tärna. Brudparet har nog mycket utgifter och jag skulle vara glad för att få vara en så pass stor del utav tillställningen.

• litenkaka

"Enligt etiketten" är så simpelt att hänvisa till. Jag som brud blir förärad av att mina tärnor vill finnas där för mig under min stora dag, det är en ära för MIG. Vi har verkligen ingen grandios budget men för mig är helheten viktig, dvs att tärnorna har likadana/matchande kläder så då betalar jag deras klänningar. Men IOM att vi har en tight budget köper jag inga klänningar för 2500:-/st utan sätter Max 500:-/st. Har ni inte råd med ens 1500:- på klänningar kanske du får stå ut med att det inte ser enhetligt ut?

• Jennyc
    litenkaka skrev 2014-08-13 14:08:05 följande:

"Enligt etiketten" är så simpelt att hänvisa till. Jag som brud blir förärad av att mina tärnor vill finnas där för mig under min stora dag, det är en ära för MIG. Vi har verkligen ingen grandios budget men för mig är helheten viktig, dvs att tärnorna har likadana/matchande kläder så då betalar jag deras klänningar. Men IOM att vi har en tight budget köper jag inga klänningar för 2500:-/st utan sätter Max 500:-/st. Har ni inte råd med ens 1500:- på klänningar kanske du får stå ut med att det inte ser enhetligt ut?

Jag har inget krav på att det ska se enhetligt ut. Jag personligen skulle aldrig kräva av mina tärnor att med sina olika kroppsbyggnader ha precis likadan modell på sina klänningar. Alla passar inte i allt.

Färgen har vi inte heller spikat så även där har de alla möjligheter i världen att vara med och bestämma vad de känner att de vill ha på sig. Så länge färgen passar årstiden. Hösten erbjuder ett stort urval på den punkten. 

Självklart är jag minst lika hedrad över att de vill stå vid min sida på min bröllopsdag. Att de vill vara en del i det här. Men jag tycker inte att det är fel att hänvisa till traditioner då jag tycker att gamla traditioner är fint. Mycket ska vara så hypat och modernt numera. Vi kommer blanda gamla traditioner och etikett med nytt. 

Jag ville bara veta hur andra hade/har gjort på den här punkten. Inte att det skulle bli pajkastning om vilka som är snåla och vilka som inte är det. Jag har frågat mina tärnor om hur de känner och hur de tänker. Vi har fortfarande en tanke på att stå för deras klänningar (vilket de vet om) Men självklart kan vi lägga lite extra på något annat om de är ok med att stå för sina klänningar själva. 

• Nightrod

Skulle min bästa vän ha bröllop och vilja att jag hade en specifik klädsel så hade han alla gånger fått betala för det, hade jag däremot vetat att de hade ont om pengar så skulle jag betalt den själv, enbart pga att de inte krävde mig på det.

Jag slösar gärna pengar på vänner, men i samma sekund som de räknar med att ?få? så tar det stopp. Vill man ha något man inte har råd till så jobbar man mera eller nöjer sig med mindre. Om tärnorna är dina nära vänner och har pengar själva så borde de ju vara insatta i att du har lite pengar till detta, och erbjuda sig betala för klänningen, men har de själva ont om pengar så anser jag inte du skall föreslå det ens för då känns det påtvingat. Jag har en bekant som reser jämnt sedan sitter hon och gnyr över att hon inte har råd att köpa kläder eller mat till sina djur för att hon har så lite pengar. Skulle hon bett mig betala för klädsel så hade jag bett henne fara och flyga mer eller mindre, för det hade stuckigt i mina ögon hur hon prioriterar.

Summan är ändå.. att folk är väldigt olika, ingen av mina vänner eller arbetskollegor skulle drömma om varken kuvertavgifter eller låta tärnor stå för  kostnader. Men efter att ha varit medlem på detta forum så förstår jag att alla inte tänker så. Och så är det med allt, en del dricker andra inte, vissa röstar hit andra dit. Men du känner dina vänner bäst och deras ekonomi och hur de skulle regera på det. Vad min personliga åsikt är kan ju vara helt uppåt väggarna i ditt sällskap. Därför tycker jag att du skall göra det som känns rätt för dig och er och dina vänner

Live free, ride free
  • Jennyc
    Jennyc skrev 2014-08-13 14:22:59 följande:

Jag har inget krav på att det ska se enhetligt ut. Jag personligen skulle aldrig kräva av mina tärnor att med sina olika kroppsbyggnader ha precis likadan modell på sina klänningar. Alla passar inte i allt.

Färgen har vi inte heller spikat så även där har de alla möjligheter i världen att vara med och bestämma vad de känner att de vill ha på sig. Så länge färgen passar årstiden. Hösten erbjuder ett stort urval på den punkten. 

Självklart är jag minst lika hedrad över att de vill stå vid min sida på min bröllopsdag. Att de vill vara en del i det här. Men jag tycker inte att det är fel att hänvisa till traditioner då jag tycker att gamla traditioner är fint. Mycket ska vara så hypat och modernt numera. Vi kommer blanda gamla traditioner och etikett med nytt. 

Jag ville bara veta hur andra hade/har gjort på den här punkten. Inte att det skulle bli pajkastning om vilka som är snåla och vilka som inte är det. Jag har frågat mina tärnor om hur de känner och hur de tänker. Vi har fortfarande en tanke på att stå för deras klänningar (vilket de vet om) Men självklart kan vi lägga lite extra på något annat om de är ok med att stå för sina klänningar själva. 

Ja alla är vi olika och ser olika på saker och ting oavsett vad det gäller. Och jag håller med dig. Jag skulle inte heller kosta på en vän som jag vet prioriterar totalt galet. Där är det stopp för mig också. 

Här var det mer våra nära som inte ville att vi skulle skjuta på bröllopet pga resan. Något vi hade tänkt. 

Jag tar inte heller för givet att mina tärnor ska betala för sina klänningar. Jag skrev ett långt mail (då vi är spridda i landet) och la fram det så att jag ville ha deras tanka och känslor kring en sån möjlighet. Inget är skrivet i sten och vi har fortfarande en liten parantes i budgeten där deras klänningar ligger. 

Vi har en bra ekonomi och jag jobbar även en hel del på sidan av mitt heltidsjobb så det handlar inte om snålhet eller att jag bara är "girig" utan mer att vi vill få in så många bitar av "drömbröllopet" som möjligt som håller en god kvalitè samtidigt som det ska fungera med vår budget. Därav såg vi över lite på vad vi skulle kunna tänkas spara in pengar som vi kan lägga på andra bitar. Som en liten lyxigare middag, skönare underhållning osv. 

Men känner de att de absolut inte vill stå för sina klänningar så betalar vi dem givetvis. Det är viktig för mig att ha just dessa tre vid min sida. Men att fråga på ett sjysst sätt känns ändå ok. 

• Flebbet
    Nightrod skrev 2014-08-13 13:29:02 följande:

Det måste vara något du missförstår. Som jag skrev: Jag har råd med deras klänningar. Jag har planerat in dem i budgeten MEN om de vill betala sina egna klänningar tackar jag inte nej. Vilket de i det här fallet ville.
  • Nightrod
    Flebbet skrev 2014-08-13 15:33:07 följande:
    Det måste vara något du missförstår. Som jag skrev: Jag har råd med deras klänningar. Jag har planerat in dem i budgeten MEN om de vill betala sina egna klänningar tackar jag inte nej. Vilket de i det här fallet ville.
    Min text var till trådstartaren och hennes inlägg före mig, borde ha citerat det, för det var inte ditt inlägg jag menade.
    Erbjuder man sig är det en helt annan sak, precis som jag skrev.
    :)
    Live free, ride free
  • Nightrod
    Jennyc skrev 2014-08-13 15:26:40 följande:

Ja alla är vi olika och ser olika på saker och ting oavsett vad det gäller. Och jag håller med dig. Jag skulle inte heller kosta på en vän som jag vet prioriterar totalt galet. Där är det stopp för mig också. 

Här var det mer våra nära som inte ville att vi skulle skjuta på bröllopet pga resan. Något vi hade tänkt. 

Jag tar inte heller för givet att mina tärnor ska betala för sina klänningar. Jag skrev ett långt mail (då vi är spridda i landet) och la fram det så att jag ville ha deras tanka och känslor kring en sån möjlighet. Inget är skrivet i sten och vi har fortfarande en liten parantes i budgeten där deras klänningar ligger. 

Vi har en bra ekonomi och jag jobbar även en hel del på sidan av mitt heltidsjobb så det handlar inte om snålhet eller att jag bara är "girig" utan mer att vi vill få in så många bitar av "drömbröllopet" som möjligt som håller en god kvalitè samtidigt som det ska fungera med vår budget. Därav såg vi över lite på vad vi skulle kunna tänkas spara in pengar som vi kan lägga på andra bitar. Som en liten lyxigare middag, skönare underhållning osv. 

Men känner de att de absolut inte vill stå för sina klänningar så betalar vi dem givetvis. Det är viktig för mig att ha just dessa tre vid min sida. Men att fråga på ett sjysst sätt känns ändå ok. 

När era nära har bett er att inte skjuta på det även om ni funderat på det pga dessa anledningar så tycker jag faktiskt att det är okej att fråga. För då har man mer eller mindre gått med på att hjälpa till om det behövs bara bröllopet blir av. Missade nog det eller missförstod, så då tycker jag inte att det är fel alls då de själva har bett er genomföra bröllopet J

Live free, ride free
Svar på tråden Att betala, eller inte, för tärnorna