Inlägg från: lillapin |Visa alla inlägg
  • lillapin

"Roligare" buffémat, tips tack!

Roligt med buffé=) Det kommer vi också ha.
    När kommer bröllopet äga rum? Personligen låter jag alltid årstiden styra... (Dels priset på råvarorna och dels "känns det mer rätt")

Med fantasi går det att göra mycket spännande och rolig mat på förhållandevis billiga råvaror. tex kyckling i olika marinader (köp på dig fryst när butikerna har extrapris), sallader går att variera i det oändliga, portionspajer (i aluminiumform), potatisbakelser, olika såser, baka eget fint bröd, smaksätt smörgåsmargarinet...Fläskytterfilé är också en billig men tacksam råvara!

Att komponera bufféer är nåt bland det roligaste jag vet=)
    STORT Lycka Till!

Ps, Kom ihåg att just med buffé "kan det inte bli fel"... I vårt fall passar det för mitt stora matintresse samt att vi har en "hungrig släkt" som INTE skulle nöja sig med en köttbit á 150g i mitten på tallriken;) 

• lillapin

Självklart kan det bli fel om inte maten är bra tillagad eller inte räcker... Jag syftade mest på att på en buffé hittar alla något de gillar och Ni som brudpar plockar ihop sånt som Ni gillar=)
    Man kan tänka på olika sätt i upplägget, antingen som Ni med en röd tråd tex bestäm er för en eller ett par råvaror som sen tillagas på olika sätt?!
    Eller så brainstormar Ni och sätter helt enkelt ihop sånt Ni gillar?! Det är ju så olika vilken "status" man vill maten ska ha...

Men en sak vet jag, bäst och godast blir det om maten är genomtänkt och att den som lagat den "lägger sin själ" i det också. Recept kan i bland vara bra som grund, men frispela!! Provsmaka och improvisera! Det kan tyckas lätt för mig som fd kock att säga, men var inte rädd! Lovar att gästerna kommer känna att maten är tillagad med själ och hjärta!

LYCKA TILL! 

Svar på tråden "Roligare" buffémat, tips tack!