Jag håller med om att fäg kan ge karaktär! Jag måste klargöra att den j jag såg alltså var jättevacker, den bruna färgen låg liksom i stenen som ett slags lyster som var jättefint! Så, jag skulle aldrig tacka nej till en sådan sten. ;) men nu är jag ute efter en helt vit sten.
Däremot tycker jag att en bild inte riktigt beskriver färg ordentligt. Färgen kan se olika ut i olika ljus och dessutom ha att göra med vad kameran kan fånga. Jag hade nog försökt se färg i verkligheten först innan du bestämmer dig, men det kanske är svårt för dig att göra i praktiken.
Jag tycker också att det är viktigt att hitta en guldsmed som man kan ha förtroende för. Det kanske räcker att skriva så. :)
augusti skrev 2015-04-19 15:42:19 följande:
Okej, ba det är väl trade secrets kanske hur man prissätter :)
Om man googlar på gia nummer så får man upp flera sidor där stenen säljs och då kan man nu se om någon satt e orimligt pris innan man beställler, men med avc är det kanske lite svårare såklart :)
Jag har en typ brunaktig sten från mormor, den är roktigt låg i färg och minst P3 i klarhet typ haha inge vidare men jag tycker om den för den har mkt karaktär.
Men om vi talar pm färger jag vet så har jag inte sett lägre än H på riktigt. Dock tycker jag att guldsmeder borde utgå ifrån vad man som kund vill ha, om jag säger att jag vet att jag vill ha en I för jag är inte så färgkänslig så borde det väl ändå inte vara något problem för dem?
Tittar man på pricescope så finns det hur mkt fina vita J stenar som helst, det var någon där som lade sin H sten bredvid sin J sten och bad folk gissa vilken vr vilken, gick inte att urskilja. Såg några bilder på en K med som inte alls såg så gul ut, men det är ju det där med färger vissa j är gulare än andra osv...