AVC skrev 2015-04-19 14:19:38 följande:
Hej!
Jag håller med om att det på ett sätt är bra att beställa från USA, eller åtminstone att kolla upp det innan man köper här. Däremot måste jag säga att priserna hos olika guldsmeder i Sverige skiljer sig jättemycket på lösa stenar. Jag har en guldsmed som jag gillar och där matchar de priserna i USA (medräknat frakt och moms, som man ju ändå ska betala) och de har dessutom GIA certifikat på stenarna. De tar hem exakt vad man vill ha, kvalitet/färg/etc. Så om jag skulle köpa en rund diamant så hade jag nog tyckt att det var värt att gå runt till guldsmederna hemma först, slippa oron med att köpa på nätet och faktiskt se diamanten fysiskt innan jag betalar för den. Men det är förstås bara vad jag hade gjort. Jag bor dessutom i en medelstor stad ;) så har ganska många smeder att gå runt bland.
Jag är en sådan diamantnörd att jag ska byta min runda diamant mot en avc. Tyvärr lyckades inte min guldsmed få fram sådana eller likvärdiga, även om de gjorde ett otroligt jobb med att försöka.
Gog arbetar på en sten till mig just nu. Det är lite läskigt ändå tycker jag, att beställa så dyra saker på nätet. Jag har lagt mycket tid på att undersöka om de verkar ok och har hört om andra som har beställt där så det känns ganska ok. Jag kanske är mesig. Hur tänker ni kring det? Jag menar, pricescope är trots allt anonyma människor.
Zero, blev du nöjd med din beställning?
Och ja, jag vet inte heller hur det fungerar med det där med mottagande banks avgifter....
Jag har kollat med olika smeder här, men alla har avrått mig att beställa lägre än H färg, trots att jag sagt att jag frmför allt tittar på slipningen. Då säger de att alla stenar med exexex är typ lika bra och de vet inte vad aset idealscope osv är, då går jag. Som sagt vanbruun fattar och om de ska matcha priserna snart så känns det säkrare att beställa därifrån då omjag måste skicka tillbaka. Då skulle jag inte blilika nojjig som att skicka tillbaka till usa.
Testat diamantia också och Ann är super gullig men priserna går ju som sagt inte matcha med usa inkl avgifter.
Jag tänker att pricescope är anonyma men alla de stora gemmologerna som äger typ gog, whiteflash osv är ju där och har varit medlemmar sen ibland 2000, hade de varit dåliga hade de nog fått ta emot mkt skit och lämnat forumet, men man måste ju undersöka såklart, jag skulle våga beställa från de stora, vars ägare är medlemmar och aktiva på pricescope.
Spännande att gog gör en speciell sten till dig! FÅr jag fråga vad det kostar att custom make en sten där? ( behöver såklart inte svara)