vickyy skrev 2015-10-05 16:07:37 följande:
Tack zoet :) låter ju helt underbart er resa. Ja kuredu ser så himla fint ut! Men är det den vackraste plasten för ett bröllop och honeymoon? Läst att kuredu har t.ex 2 platser..en som är lite mer avskiljd från aktiviteter, "partylivet", och folket men att de finns en mer avlägsen sida på ön där man mer är ostörd så att säga? :P eller har jag fått för mig detta bara kanske? :) isf så kan man ju välja den platsen eller kika vidare på en annan ö.
Har du nån koll eller nån annan om dessa ställena? Coco Palm Dhunikolhu, filitheyo, komandoo och vilamendhoo.
Kuredu är en ganska stor ö och ja, det finns som en liten "by" i ena änden där det är lite mer avskilt och exklusivt. Vi bodde vid "centrum" och även om det var väldigt fint och mysigt där också var det väl lite mer "charterkänsla", kompisgäng som satt vid poolbaren och drack öl och så (fanns iofs ett brittiskt förmiddagssupargäng på Komandoo också när vi var där
) Vi valde beach bungalow (näst billigaste alternativet) och hade tur och fick en som ligger på sträckan utan water villas utanför och med kortaste gångavståndet till restaurangen och "centrum-gatan" (där det finns dykcentrum, souvenirbutik, lyxig liten klädbutik, spa och sjukstuga förutom reception och restauranger).
Komandoo är en "systerö" till Kuredu, vi lyckades bli uppgraderade dit några nätter sista veckan. Den är MYCKET mindre och mer exklusiv, och det är stillsamt på gränsen till dött, så inget för den som gillar liv och rörelse. Det fanns dock olika båtutflykter varje dag. När vi var där fanns ingen pool, men jag tror de har byggt en nu. De har ett jättefint "house reef" att snorkla vid och titta på fiskar och koraller - det finns på Kuredu också, tror alla öar har det, men det på Komandoo var finare. Lite jobbigt tyckte vi det var med drickskulturen, att man lite förväntades strö dollar omkring sig som den rika lyxturist man antas vara om man har råd att åka dit.