Hur hantera nära vän som mår dåligt?
Jag tänker lite såhär: ingen person kan göra allt för en. Med det menar jag att du kanske skulle försöka komma lika nära någon annan vän, så att du har fler alternativ när du vill umgås och då inte behöver känna sig ensam? Med lite mer ombyte kanske du även får mer energi till att vara där för din vän som mår dåligt. Jag vet att nära vänner inte växer på träd direkt, men man kan ju ändå själv bestämma hur sökande och öppen man är för relationer.
Och också, har du försökt prata med din vän om vad du tror får henne att må dåligt? Du kan inte ändra deras relation, nej, men du kan ju prata om den och kanske hjälpa henne att ändra den, om hon vill det. Kanske också prata med henne om hennes shopping? Att bara titta på medan någon har ett destruktivt beteende är väl inte att vara en så bra vän, tänker jag.
Jag tycker också att du kan fråga henne hur hon önskar stöd från dig. Hur man hanterar en depression bäst är ju olika från person till person. Vissa kan behöva att de bara har stöd när de själva ber om det (dvs hon får ta initiativ till att ses, så hon slipper må dåligt över att neka när du frågar), medan andra mår bättre av att bli lite pressade (dvs att ni bokar in något och du inte godtar att hon stannar hemma från promenaden.) Det går inte gissa sig till vad som funkar för henne. Prata med henne istället. Kanske behöver hon tom läkarhjälp för depressionen.
Visst bör väl relationer bygga på att ge och ta. Men ibland har man mer behov av att ta, och ibland mer energi till att ge. I långvariga relationer får man nog räkna med att det inte alltid är balans.