• vikkipedia

    Tips på minidesserter som kan förberedas?

    Hej! Jag och min fästman gifter oss på midsommarafton i år! Vi kommer ha ett litet bröllop med 20 gäster (oss själva inräknade). Jag är gravid och har haft en del besvär, så jag vill gärna kunna förbereda så mycket som möjligt i förväg så inte dagen innan och dagen för själva bröllopet blir superstressiga. Vi har tillgång till lokalen vi ska vara i redan nu så dekor, dukning etc. kan vi fixa långt i förväg! ☺️

    Hur som helst! Det jag skulle vilja ha tips på är minidesserter som går att förbereda minst en dag i förväg, men gärna 2-3 dagar innan också om det är möjligt! 

    Vi bor i Norrland och plockar egna bär och vill gärna göra något med våra egna blåbär och hjortron, typ pannacotta eller liknande, men det mesta är av intresse bara det går att förbereda! ☺️

    Har dock läst mig till att pannacotta riskerar att bli segt om man förbereder för långt i förväg - så kom med era bästa tips!

  • Svar på tråden Tips på minidesserter som kan förberedas?
  • Anonym (Dessert)

    Cupcakes med bär? Kanske göra glasyren dagen/kvällen innan. Finns också mjuka kakor som kan bakas i långpanna och frysas några dagar innan eller någon dag innan. Där kan man också tillsätta glasyr/maräng/grädde och bär efteråt. T.ex. chokladlasagne, kladdkaka, bärkaka med smul osv.  

    Mousse ska kunna stå sig 1-3 dagar om det är välkylt, toppa med bär. 

    Prinsesstårta i långpanna 1-2 dagar innan?  

  • EthelBell

    Här är några förslag på minidesserter som du kan förbereda i förväg och inkludera era egna bär:

    Blåbärs- eller hjortronpannacotta: Du kan förbereda själva pannacottan 1-2 dagar i förväg och låta den stelna i kylen. För att undvika att den blir för seg, använd lite mindre gelatin än vad som anges i receptet. Innan servering kan du dekorera pannacottan med färska bär eller en bärkompott.

    Bärparfait: Gör en lagerad dessert i glas med blåbär, hjortron och vaniljkräm eller vispad grädde. Förbered vaniljkrämen eller vispa grädden i förväg och förvara den i kylen. På bröllopsdagen kan du enkelt montera parfaiten genom att alternera lagren av bär och kräm.

    Bär- och citrustårta: Baka en liten tårta med citrussmak (som citron eller apelsin) och fyll den med en blandning av färska blåbär och hjortron. Botten och fyllningen kan förberedas 1-2 dagar i förväg och förvaras i kylen. Dekorera tårtan med färska bär strax före servering.

    Bärsallad med myntasocker: Skär upp olika sorters bär, inklusive blåbär och hjortron, och blanda dem tillsammans i en skål. Förbered myntasocker genom att blanda socker och färsk mynta i en matberedare. Förvara myntasockret i en lufttät behållare. Strö myntasockret över bären strax före servering för en fräsch och sötsyrlig smak.

    Bärsmoothies: Förbered frysta smoothiepaket med blåbär, hjortron och andra favoritfrukter. Skär och förbered all frukt i förväg och förvara dem i separata påsar i frysen. På bröllopsdagen kan du enkelt blanda frukten i en mixer med yoghurt eller juice för att göra uppfriskande smoothies.

Svar på tråden Tips på minidesserter som kan förberedas?