Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Abort??? Mord?????

Nej abort är inte mord, för vad som är mord i Sverige regleras genom lagen och enligt den är abort inte det.... Själv anser jag dock personligen att abort på andra sätt än juridiska, är att jämställa med mord. Jag anser att livet börjar vid befruktningen och att detta liv har lika stor rätt att fortsätta som ett liv som redan är fött.

Självklart är det ingen önskesituation att barn växer upp med föräldrar som inte har de rätta möjligheterna att ge honom/henne en bra uppväxt och som oönskade, men dels så anser jag inte det gör det rätt att avsluta det påbörjade livet och dels finns det ett sätt att låta livet få fortsätta men försöka ge barnet en bra uppväxt med föräldrar som önskar och älskar honom/henne, nämligen via adoption. Måhända inte den "bekvämaste" och minst jobbiga lösningen för kvinnans del, men det mest rätta för det ofödda barnets..

• Jennie med ie

"Min rent personliga åsikt är att barn har rätt att komma till föräldrar som verkligen vill ha dem."
    Och det kan de få möjlighet att göra via adoption....

• Jennie med ie

Jag tycker inte man ska döda en räka heller...

• Jennie med ie

Hur långt in i graviditeten anser du att livet är såpass "högt" att det inte längre är OK att döda det? Och varför just då?

• Jennie med ie

Jag drar min gräns där jag gör eftersom att jag anser att livet börjar vid befruktningen helt enkelt, och med liv menar jag inte växande bakterier utan ett "helt" liv, ett liv i "vår" form, där allt som krävs för att utvecklingen till färdig individ ska kunna ske. I detta fallet en spermie som sammansmält med ett ägg och som befinner sig i den för detta avsedda platsen: livmodern. Och bara för att livet inte är färdigutvecklat än anser jag det inte som "lågt".

• Jennie med ie

Och jag har inte heller utgett mig för att ha den allena rådande sanningen heller. ;) Ja, bakterier är liv, jag vet. Men inte i den betydelsen som jag skrev ovan....

• Jennie med ie

"Du anser personligen att abort är att jämställa med mord."
    Känslomässigt och etiskt ja, inte juridiskt nej.

"Vad anser du då att dessa kvinnor som genomgår abort skall ha för straff? "
    Inget, eftersom de inte begått ett brott (se nedan anl lagen)

"Följdaktigen är de ju mörderskor i dina ögon."
    Tja, de som egentligen utför handlingen är ju läkaren, så de är ju lika mycket "mördare" då.

"utan vad DU tycker att straffet för en abort borde vara om dessa vore olagliga."
    Så länge en sådan lag inte vore förankrad bland medborgarna är jag inte ute efter en sådan lag, så det kan jag inte svara på. En sådan lag är alltså inte det jag är ute efter.

"En annan aspekt, är du emot provrörsbefrutning där nedfrysta embryon som ej används kasseras?"
    Jag tycker det är fel också ja. Inte själva grejen att det sker befruktning utanför livmodern alltså, utan det faktum att alla embryon inte får chansen att utvecklas vidare.

"Jag tycker också att folk i allmänhet ska vara försiktiga och lite mer ödmjuka i sina uttalanden om hur de aaaaldrig skulle göra abort, förutsättningar förändras och helt plötsligt står man där och ska fatta ett otroligt svårt beslut som, hur man än väljer, kommer vara en del av ens liv tills man dör."
    Och jag tycker man i allmänhet ska vara försiktiga med att anta att de som är emot abort och de som säger att de aldrig skulle göra en INTE har varit i en sådan där situation, en situation där man t ex är oplanerat oönskad gravid vid ung ålder eller vid en på annat sätt pressad situation i livet....

• Jennie med ie

ullis_p, rätt antagande. Och även andra hormonella p-medel samt kopparspiral. Alla dessa påverkaar ett eventuellt befruktat ägg så att de får svårt att fästa i livmodern och där utvecklas vidare.

• Jennie med ie

På vilket sätt har förresten tråden urartat?

• Jennie med ie

Rosslie, inget hormonellt p-medel kan garantera att ingen ägglossning sker, att ingen spermie kan ta sig upp till ägget och att ingen befruktning kan ske.

Svar på tråden Abort??? Mord?????