• Luli

Abort??? Mord?????

Hej, allihopa! Jag är tvungen att lägga in samma inlägg för att det är nämligen 3 tjejer som har startat en helt egen discussion under mitt inlägg.

Jag är gravid i 4 veckan men min livssituation tillåter mig inte att ha det här barnet (som jag redan älskar och vill ha så mycket!!!!!). Det går bara inte... Jag ber Er att säga bara någon mening om Ni anser att en abort är ett mord? OM INTE... VAR LIGGER GRÄNSEN DÅ??? För att man planerat och medvetet berövar någon liv (även om det är ett embryot). Det känns som om det är nästan omöjligt att övertyga mig om motsatsen men jag försöker att vara öppen...

(Jag är 24 år)

• Svar på tråden Abort??? Mord?????
  • Luli

Förlåt, råkade skicka samma inlägg en extra gång. Se det första där uppe.

• ninonica

Förlåt, det var inte meningen att diskussionen skulle urarta i din tråd...

• MacGyver

Nej det är inget mord.
    Nu blir det här väldigt förenklat, men;
    Om du känner att det är bättre att göra abort, gör det.
    Om du känner motsatt, som det verkar som, så gör det inte.

Det viktiga är att du kan må bra, oavsett vad du väljer.

• Maria

Hej !

Ja synen på abort varierar ju enormt och det blir säkert många som svarar som inte alls ser det som något mord. Men själv måste jag säga att om jag följer mitt eget samvete så kommer jag till precis samma slutsats som du gjort. Därför så tycker jag definitivt inte att du skall ens fundera på abort - om du är emot det från början och dessutom säger att du älskar barnet väldigt mycket redan nu så är nog risken MYCKET stor att du kommer att dras med samvetskval och ångerkänslor för jättelång tid framåt om du gör abort. Jag är själv gravid nu (beräknad till runt nyår) och skulle aldrig kunna tänka mig att göra något negativt mot barnet. Om något skulle gå galet ändå, som det ju alltid kan göra, så skulle det kännas mycket tungt för mig.

Vad menar du att din livssituation inte tillåter dig att föda barnet ? Jag utgår från att det inte handlar om medicinska problem för då hade du väl nämnt det. Du är ju utan tvekan gammal nog för att ha barn, och vad finns då kvar ? Jag tror inte det finns nästan någon i Sverige som ärligt kan säga att barn vore helt OMÖJLIGT i deras liv. Det går att lösa det mesta om man vill och måste. Visst kan det bli en jobbig tid, men småbarnstiden är jobbig för de flesta och till slut löser det sig normalt på ett eller annat sätt. Försök att få all hjälp du kan få om din situation kräver det ! Och tveka inte att skriva igen om du har några problem ! Lycka till !

• Jenca

Luli,

Jag tror det här är en fråga som du själv måste komma fram till svaret på, och jag förstår att det måste vara jättesvårt i din situation!

Jag har själv aldrig varit i den situationen, men så här resonerar jag.... jag tycker inte att det är mord, förmodligen inte för att embryot fortfarande är en del av dej och inte klarar av att leva på egen hand när det bara är några veckor gammalt. Vet dock inte exakt var man ska sätta gränsen för jag är inte tillräckligt insatt i ett embryos utveckling, och jag är inte säker på om ens beslut skulle bli annorlunda om man visste det.

Du måste fatta ditt beslut på hur din livssituation ser ut just nu, hur du just nu tror ditt liv kommer att se ut om ett år eller mer (med eller utan barn) och vad som känns bäst för dej, för det går inte att tänka 'men tänk om...' osv.

Jag håller med någon som skrev i din andra tråd att det är bättre att avbryta en graviditet än att sätta ett oönskat barn till världen, för tyvärr så finns det för många av dem redan.

Jag vet inte om _mina_ åsikter hjälper dig något, men jag önskar dej all lycka i framtiden!!

• Santa Fe

Enligt mina värderingar och synsätt är abort inte mord.
    Däremot har jag svårt acceptera och förstå kvinnor som mer eller mindre använder abort som preventivmedel och gjort 4-5 stycken.

• Jennie med ie

Nej abort är inte mord, för vad som är mord i Sverige regleras genom lagen och enligt den är abort inte det.... Själv anser jag dock personligen att abort på andra sätt än juridiska, är att jämställa med mord. Jag anser att livet börjar vid befruktningen och att detta liv har lika stor rätt att fortsätta som ett liv som redan är fött.

Självklart är det ingen önskesituation att barn växer upp med föräldrar som inte har de rätta möjligheterna att ge honom/henne en bra uppväxt och som oönskade, men dels så anser jag inte det gör det rätt att avsluta det påbörjade livet och dels finns det ett sätt att låta livet få fortsätta men försöka ge barnet en bra uppväxt med föräldrar som önskar och älskar honom/henne, nämligen via adoption. Måhända inte den "bekvämaste" och minst jobbiga lösningen för kvinnans del, men det mest rätta för det ofödda barnets..

• kär och galen

En abort är inte mord. Jag har full förståelse för kvinnor som väljer att göra en abort om det finns skäl som gör att det inte fungerar med barn just nu.

Med tanke på hur din fråga, förstår jag det som att du till viss del tvekar och att du kanske mår ganska dåligt över det här. Det finns på kvinnoklinikerna kuratorer att prata med. Kanske kan det kännas bra att få prata med någon.

Önskar dig all lycka vad du än bestämmer dig för. Ingen annan kan på något sätt dömma dig för det beslut du tar.

• ullis_p

För 8år sen hade jag utan tvekan svarat ja, att det är mord, men livet är varkens svart eller vitt. Det är aldrig lätt eller svårt hela tiden. Det finns inga självklara val i livet, tyvärr.

Ibland måste man ta svåra val, det enda man kan göra är att fråga sig vad som är svårast att leva med, val A eller val B.

Det enda råd jag kan ge dig är att om du måste övertyga dig om att göra ett visst val så är det förmodligen inte rätt val

Min rent personliga åsikt är att barn har rätt att komma till föräldrar som verkligen vill ha dem

• Jennie med ie

"Min rent personliga åsikt är att barn har rätt att komma till föräldrar som verkligen vill ha dem."
    Och det kan de få möjlighet att göra via adoption....

Svar på tråden Abort??? Mord?????