• Luli

Abort??? Mord?????

Hej, allihopa! Jag är tvungen att lägga in samma inlägg för att det är nämligen 3 tjejer som har startat en helt egen discussion under mitt inlägg.

Jag är gravid i 4 veckan men min livssituation tillåter mig inte att ha det här barnet (som jag redan älskar och vill ha så mycket!!!!!). Det går bara inte... Jag ber Er att säga bara någon mening om Ni anser att en abort är ett mord? OM INTE... VAR LIGGER GRÄNSEN DÅ??? För att man planerat och medvetet berövar någon liv (även om det är ett embryot). Det känns som om det är nästan omöjligt att övertyga mig om motsatsen men jag försöker att vara öppen...

(Jag är 24 år)

• Svar på tråden Abort??? Mord?????
  • Jennie med ie

Ang livskvalitet så anser jag att vi varken kan eller bör avgöra för en annan individ att hans/hennes liv har eller kommer att få så dålig kvalitet att h*n inte bör leva/födas...

• ullis_p

Det finns barn som är så sjuka att de inte bör födas (anser jag). Där möjligheten till ett drägligt liv är i princip obefintligt. Det är grymt att döma dessa barn(foster) till ett livslångt lidande, och dessutom själviskt av föräldern.

Hade mina föräldrar vetat att jag skulle bli så sjuk som jag blev så hoppas jag att de kunnat avsluta mitt mitt liv innan jag ens visste om att det börjat.Och det anser jag trots att jag idag lever ett bra liv.

Vad är det för liv att leva om man tex aldrig kommer att kunna ta hand om sig själv eller kunna göra sig förstådd genom tal eller teckenspråk?

• Jennie med ie

"Vad är det för liv att leva om man tex aldrig kommer att kunna ta hand om sig själv eller kunna göra sig förstådd genom tal eller teckenspråk? "
    För det första är det oerhört sällan men vet om redan på embryo- eller fosterstadiet att det kommer att bli så... och för det andra så anser jag fortfarande inte att vi har rätt att bestämma åt den andra individen att det liv h*n lever inte är värt att leva.... Jag känner spontant att jag inte skulle vilja leva så och har berättat för mina anhöriga att om dödshjälp är tillåtet då jag eventuellt skulle hamna i en sådan situation genom t ex en olycka eller sjukdom så vill jag att de avslutar mitt liv. Men det är ju MITT val och jag anser att ingen annan har rätt att göra det valet åt mig.

• Meddelande borttaget
  • Jennie med ie

Söderböna, jag beklagar dina upplevelser och svårigheter....

(Står dock kvar vid min åsikt)

• Meddelande borttaget
  • Jennie med ie

Hade inte förväntat mig nåt annat ;)

• Ejnie

Jennie,

bortsett från att jag ofta inte delar dina uppfattningar eller din moralsyn vill jag verkligen ge dig en eloge för välskrivna och väldebatterande inlägg som så gott som aldrig innefattar ens tillstymelse till personangrepp även då diskussionerna blir hårda. Tummen upp för dig Jennie!

• Jennie med ie

Ejnie, tack för det :)

• MissRut

Jag håller verkligen med Ejnie. Väldigt intressant och "ren" debatt. Sen tänkte jag försöka bidra med mitt eget bidrag, vilket egentligen är en ganska liberal syn på abort.

Egentligen tycker jag principiellt att abort är fel eftersom det, hur man än ser det, är ett liv som man hindrar att få finnas. MEN jag tycker absolut inte att aborter ska vara olagliga eftersom det bara leder till farliga ingrepp. Så jag tror och hoppas att abort används endast i nödfall och i ordentligt övervägda situationer och det är, för mig, rätt.

Så till Luli kan jag säga att jag tycker du gör rätt eftersom din situation verkar ohållbar.

Svar på tråden Abort??? Mord?????