Abort??? Mord?????
Visst börjar livet vid befruktningen. Men det embryot är en mycket låg form av liv. Att döda det är inte värre än att döda en räka.
Visst börjar livet vid befruktningen. Men det embryot är en mycket låg form av liv. Att döda det är inte värre än att döda en räka.
Det är fel att döda ett livsdugligt barn - som skulle klara sig utanför mamman. Men det är knappast aktuellt eftersom det är olagligt.
Alla drar vi gränsen någonstans. Tycker man att allt liv är okränkbart kan man ju inte ens äta penicillin. Så varför drar du din gräns där du gör det, Jennie?
Tja, det är ju en gräns du drar, precis som min. För bakterier är faktiskt liv - fråga en biolog! Det är bara en fråga om var man drar sin gräns.
Självklart har vi olika värderingar av detta - men jag tycker att de borde stanna vid att bara vara personliga, så att alla kvinnor själva får välja. Det vi vet är att förbud mot aborter leder till att tusentals kvinnor dör eller skadas av illegala aborter. Därför tycker jag att det är grymt att motsätta sig andras rätt att välja även om man själv tror sig aldrig kunna göra abort.
Adoptioner är inte en solskenshistoria. Det är bäst att undvika att oönskade barn föds så adoptioner blir så ovanliga som möjligt. Men det kommer så klart alltid finnas ett behov av adoptioner. Tyvärr mår adoptivbarn oftare dåligt än andra, har mer sociala problem trots att de växer upp i mer priviligierade familjer än genomsnittet, och de tar oftare livet av sig.
Så man ska inte tro att adoption är något okomplicerat, gulligt eller en smidig lösning. Kvinnor som adopterar bort barn skulle jag gissa mår sämre än om de hade gjort abort istället.
Jag är inte mot adoption på något sätt, är uppväxt i en adoptionsfamilj lyckligt befriad från denna problematik, och vill gärna adoptera själv.
Problematiken kring adoptioner har varit väldigt uppmärksammad i media under det senaste året.
Motsägelse... ja, såna här saker är det väl svårt att vara spikrak om.
Det jag vill säga är att adoption ofta ses som något okomplicerat, att det BARA är bra, och att det inte leder till några problem. Tyvärr är det inte så.
Självklart tycker jag att det är bäst om alla barn är önskade och slipper separeras från sina första föräldrar.
Det kommer dock alltid att finnas barn som är i behov av adoption. Och när man adopterar ska man vara medveten om att det inte är helt lätt - att dessa barn på vissa sätt inte är som alla andra, har andra behov och så.
Jag har en bror som är adopterad. Berättar gärna om det, även om det inte är så mycket att berätta.
Jag tycker att adoption är en sistahandslösning, när barnet redan är fött och dess föräldrar trots hjälp och stöd inte kan ta hand om det.
Då är det jättebra! Och fullt naturligt. Det har alltid funnits barn som uppfostrats av andra än sina biologiska föräldrar.