• jennyli

Abort??? Mord?????

Luli!
    Nej en abort är knappast att betrakta som ett mord. I mina ögon börjar livet när fostret är livsdugligt utanför livmodern. Detta är ju dock en mycket omtvistad filosofisk fråga. När livet börjar är något som diskuterats i evinnerligheter. Det finns heller inga sanna svar utan var och en gör sin egen bedömning. Vissa har min syn medans andra tycker att livet börjar vid befrukningen. Andra åter anser att livet börjar innan befruktingen och att preventivmedel också är att anse som ett slags mord.

Min erfarenhet säger mig att det är ytterst få som använder sig av abort som preventivmedel som antytts i flera av inläggen. Visst finns det kvinnor som gjort flera aborter, men en abort är a l d r i g ett lätt val för kvinnan.

Det viktigaste för dig är att du kommer i kontakt med en kurator på KK som du kan ventilera dina tankar hos. Du har gott om tid att fatta ett beslut. Ibland kan en graviditet kännas övermäktig när den kommer oväntat och oönskat. Det gäller dock att du verkligen begrundar ditt beslut för att fatta det rätta för just dig. Det finns mycket som gör att man inte kan ta emot ett barn, men också mycket man kan förändra i ens livssituation för att göra det möjligt. Bara man får rätt hjälp och stöttning. Tyvärr finns det många kvinnor som gjort en abort och sedan ångrat den för alltid, dessa kvinnor har i min mening inte fått den hjälp eller det stöd de borde fått.

För andra är det ett så självklart val att de efter att aborten är genomoförd knappas tänker på den igen.

Lycka till vad du än väljer!

• jennyli

Jennie med ie!
    Du anser personligen att abort är att jämställa med mord. Vad anser du då att dessa kvinnor som genomgår abort skall ha för straff? Följdaktigen är de ju mörderskor i dina ögon. Nu menar jag inte juridiskt riktiga straff eftersom det ju tack och lov är lagligt med abort, utan vad DU tycker att straffet för en abort borde vara om dessa vore olagliga.

En annan aspekt, är du emot provrörsbefrutning där nedfrysta embryon som ej används kasseras? Är det abort, alltså mord?

• jennyli

Jennie!
    Ja, jag vet att abort är lagligt. Det jag ville ha svar på var din _personliga_ åsikt om straff. Eftersom du likställer det med mord enligt dina moraliska värderingar bör du också ha tänkt på följden av att begå ett sådant "brott", eller? Du har ju uppenbarligen tänkt igenom ämnet och skaffat dig ett starkt ställningstagande mot fri abort.

Eller gör du skillnad på mord och mord? I dina ögon, är en kvinna som gör abort och en man som knivhugger en flicka till döds båda mördare? Eller finns det enligt dig olika gradeing av mord?

Jag säger det igen, jag _förstår_ att du känner till att lagen ej klassar abort som mord, det är din personliga åsikt jag tycker skulle vara intressant att veta. Eftersom du säket känner till att dina åsikter är rätt kontroversiella.

• jennyli

MacGyver,
    Menar du verkligen att det inte är en instinkt hos de allra flesta människor att älska sitt barn? Det vågar jag nog påstå att det är. Sedan att vissa människor inte gör det är en annan femma, men det mest naturliga är definitivt att älska sina barn.

Svar på tråden Abort??? Mord?????