• Parkett

Cerazette

Är det någon annan här inne som äter minipillret Cerazette? Fungerar det smärtfritt för er?
    Jag har tidigare ätit div p-piller, men slutade med det för att jag fick blodpropps känningar.(domningar i benen, stickningar i bröstet mm)

Nu har jag ätit 2 eller 3 olika minipiller sorter utan att det fungerar. Jo, dom fyller ju sitt syfte, att jag inte ska bli gravid, men det är annat som spökar.
    Jag har kraftig mensvärk, nästan så att jag svimmar. Ipren, Magnecyl och Alvedon fungerar inte. Nu till problemet med Cearazette. Jag har oregelbunden mens. Vilket är jättejobbigt. Jag har nu inte haft mens på 3 månader, och blödningen innan varade i över 30 dagar..... DET ÄR SKITJOBBIGT! (jag har gjort ett grav-test som var neg) En positiv grej är ju att jag inte har någon mensvärk....
    Har pratat med gynekologen och hon tycker att jag ska prova ett tag till för det kanske rättar till sig efter ett tag. Har nu ätit det i 9 månader. Har tidigare bytt piller pga oregelbunden mens och att det inte hjälpte mot smärtan.
    Jag vet heller inte om jag vill ha ett nytt piller. Har totalt provat en 5-6 stycken (minipiller och p-piller)

Är det någon som har ett tips på vad jag kan göra? Hjälp mottages tackamt!
    Min gynekolog har samtidigt sagt att hon inte vill att jag använder spiral, pressar mm för att jag inte har fött barn.....

Jag ger upp snart.... går nog i sellibat...

Kram Parkett

• Svar på tråden Cerazette
  • Ananas

Jag har bara ätit Cerazette i en månad och jag har mått riktigt bra hela tiden. Cerazette kan ju även hämma ägglossning (dock inte för alla) och inte bara påverka slemmet i livmoderhalsen. Därför kan mensen bli mindre eller tom upphöra under tiden man äter Cerazette. För min del kan jag gärna bli av med mensen ett tag eftersom jag hade sån värk. Jag har ännu inte fått någon mens efter att jag började och jag är nyfiken på om jag kommer att ha ont som innan. Då var jag tvungen att "droga" ner mig med Citodon så jag var helt lullig i huvudet...
    Dyker det inte upp någon mens om någon vecka eller så ska jag göra ett gravtest bara för sinnesfridens skull för att slippa fundera på om det är så eller inte.

Angående pessar så ska det inte spela roll om du har fött barn eller inte vad jag begriper. Det finns även flera tjejer härinne som spiral insatt trots att de inte fött barn, men livmodern måste vara tillräckligt stor för att det ska funka.

Jag skulle föreslå dig att kanske prata med en annan gynekolog/barnmorska för att få en annan syn på saken.

• Malin-bruden

Jag äter cerazette nu och det var inte helt obemärkt de första månaderna - fick huvudvärk, blev lite sur och sexlusten dämpades. Nu, efter ca ett halvår, märker jag inte längre av problemen. Har ingen mens utom när jag glömmer ett piller några timmar för länge då kommer mensen som ettt brev på posten. Tycker inte att det är ngt höjdarpiller men fick det eftersom jag ammade och då kan man inte äta vanliga p-piller. Har innan haft vanliga p-piller Trinordiol och aldrig haft problem med dem. Kommer att gå över till dem sen igen när alla barn och alla amningar är avklarade.

Men det är ju så olika. Jag har en kompis som är i samma situation som du - ingenting funkar. SÅ jobbigt. Hon har nu fått förlita sig på kondom de senaste fem åren.

Hoppas att du ändå hittar ngt som passar dig!

• catya

Parkette!
    Jag har ätit Cerazette sen i våras. Tycker att det har funkat helt oki! Min mens har nästan försvunnint vilket har varit skönt men oxå "konstigt" för jag tycker att det e ett tecken på att man e "frisk". Annars har jag inte haft ngr problem alls! Möjligen kanske sexlusten minskade en aning men inte nämnvärt! :)
    Nu har jag slutat med dem! Laddar till efter bröllopet! ;)

Hoppas att jag var till ngn hjälp!
    Lycka till!

• LillS

Minipillret Cerazette har diskuterats förut i den här tråden

www.brollopstorget.se/Forum-2-16/m343874.html

Själv åt jag Cerazette ca 8 månader, och de första 5 hade jag blödningar i princip hela tiden, inte stora (klarade mig oftast med trosskydd) men det var ganska irriterande. Sen försvann alla blödningar helt plötsligt, och jag började undra om jag hade blivit gravid, men jag visste att det kan hända att man inte får någon mens när man äter piller. Jag gjorde ett grav-test iaf, men det var negativt.

När jag hade varit utan mens i några månader började jag fundera på vad jag egentligen höll på med. Det kändes väldigt onaturligt att aldrig blöda, och efter att ha funderat ett tag bestämde jag mig för att sluta när kartan var slut.

Det tog ca 1½ månad innan jag fick tillbaka min mens, men nu känner jag igen min kropp igen, och jag kommer nog aldrig att använda ett hormonellt p-piller igen (har provat flera andra sorter också). Nu säger jag inte att det är dåligt för alla att äta p-piller, och Cerazette är inte bättre/sämre än de andra jag har provat (de övriga hade andra biverkningar), men för mig är det inget bra alternativ.

Lycka till i preventivmedelsdjungeln, det är inte lätt, jag vet...

• LillS

och flinet skulle egentligen vara en slutparentes, som vanligt på detta forum

• Ananas

LillS!

Jag håller med dig. Jag vill egentligen inte heller ha hormonella p-medel men jag vill inte heller ha den dj-ska mensvärk jag har om jag inte tar p-piller. Gynekologen gav mig två alternativ eftersom jag har provat i princip alla värkmediciner utom morfin och de alternativen var minipiller eller att bli gravid!
    Just nu vill jag inte ha barn så det är inget alternativ så jag får peta i mig de där pillren... :(

• LillS

Ananas, det låter jättejobbigt! Jag har turen att bara ha "normal" mensvärk, som går över med en vanlig värktablett och oftast inte håller på mer än en dag. Jag skulle säkert ha fortsatt med mina piller om jag hade varit i samma situation som dig... hoppas att du slipper värken nu!

• Ananas

LillS.

Jag har egentligen bara värk 1-2 dagar men då är jag fullständigt knockad så det är inget skoj alls.

Än har ingen mens dykt upp så jag håller tummarn att den håller sig borta alternativt kommer i en "snäll" variant. :)

• Lopez

Hej, Jag har ätit Cerazette i sex månader och tycker att det är helt ok. Första månaden fick jag kraftig blödninger och smärtor. Men det var helt ok efter det. Håppas det går bra för dej!

• Parkett

Dom första månaderna fungerade det smärtfritt. Men enligt gynekologen kunde det bero på att jag hade hormoner kvar i kroppen från dom gammla tabletterna.... eller något sådant.

Det är skitjobbigt att inte få mens, för det är ju ett tecken att det står rätt till, att man fungerar.

Sen kan man inte skappna av ordentligt. "Tänk om jag får mens när jag har mina vita byxor på mig" osv..... Det är ju inte roligt att ta på sig en binda/tampong bara för att man ska ha ljusa kläder på sig....
    Har tappat räkningen på hur många paket bindor/tamponger jag har "slösat" upp......

Snälla..... Är cellibat det enda som återstår....??????

Kram Parkett!

• jennyli

Gå till någoan annan som vill sätta in spiral. Det görs av många gynekologer och barnmorskor. Helt värdelöst att gå och må dåligt och byta mellan tusen olika piller.

• alfrida

Jag har ätit Cerazétte sedan september förra året. Jag har inte haft mens på ett år. I början kom den lite oregelbundet men efter ca 4-5 månader försvann den helt. Och visst är det jobbigt på ett sätt och vis, håller med om att det inte känns riktigt friskt och man vet inte om man skulle vara gravid. Jag har fått en biverkning och det är torra slemhinnor vilket har resulterat i en liten självspricka som gör ont till och från. Men trots detta byter jag aldrig i hela världen bort Cerazette mot något. Jag har haft en sån fruktansvärd mensvärk så det går inte beskriva ´med ord sedan 11 år tillbaka. Och nu är den borta. Jag slipper droga mig med Citadon varje månad, slipper kräkas och svimma av smärtan och jag slipper karensdagarna och det handikapp det har medfört under alla dessa år. För det är utebliven mens och en liten spricka INGENTING!!!! Så om du har svåra problem med mensvärk så försök ett tag till, hör annars om du kanske kan göra en titthålsoperation som jag fick göra så att du inte har Enometrios. Som tur var hade inte jag det , men fortfarande fanns det inga "fel" på mig , bara min värk. Om det är så att du har flera karensdagar per månad pga mensvärken så kontakat din Försäkringskassa eller deras hemsida och läs om särskilt högriskskydd!!! Lycka till!

Svar på tråden Cerazette