Inlägg från: Isolde |Visa alla inlägg
  • Isolde

    Stockholm boende: stadsdel är bäst?

    Vasastan förstås! Jag flyttade hit efter att ha bott uppe på Lappis (och ofta gått promenader runt Ekhagen), och trivs så bra så!

    Först hamnade jag uppe i Röda Bergen, fantastiskt fina 1920-tals hus och många lugna, lummiga gårdar. Nära till billig mat på PrisXtra på Norra Station (och Systemet!). Öht hela den biten från Sveavägen nordväst längs Vanadisvägen och över Vanadisplan upp på Röda Bergen är fint... Ta en zick-zack-promenad där, så förstår du vad jag menar. Falugatan, Dalagatans förlängning o.s.v. Och så är det relativt nära till Rörstrandsgatans sus, om man vill dit. Nära till Karro! Men dit ska vi väl inte räkna med att ni ska.

    Numera bor jag vid Odenplan, strax väst om. Lugna gator med vackra 1880-talshus och andra sorters fina bakgårdar. Ju mer jag är ute och går på lite "otrampade stigar" inser jag hur mycket det finns här. På min gata, Västmannagatan, finns tapetserare, bilskola, Videobutik, biljardhall, kontorsmaterialsaffär, fotvård, minst 3 skönhetssalonger, frisörer förstås, låssmed, uniformskräddare... Restaurangerna ligger neråt Odengatan. Två dagis, en öppen förskola... Garnaffär och helt OK skoaffär!

    Jag ville alltid bo på Söder förut, men nu flyttar jag aldrig härifrån! Vad ska du på Söder att göra?

Svar på tråden Stockholm boende: stadsdel är bäst?